Ik zoek een...

Actueel - Nieuws

Weg met de term 'coach'!

ma 28 mrt 2011 - Judith Webber

Hoeveel coaches ken jij? En hoe vaak hoor je niet van mensen om je heen dat ze willen gaan coachen? Dat het nu tijd is om andere mensen te helpen op hun pad? En in hoeveel bio’s op o.a. Twitter zie jij het woord ‘coach’ staan?

Juist…. veel teveel….

Hoe onderscheidend ben je nog als je jezelf in een hokje plaatst waar er al tienduizenden -zo niet nog meer- in zitten. Hoe kun je nu met zo’n standaard functienaam blijven ‘hangen’ bij de ander? En dat is toch wat je wil, onthouden worden?
Om nog maar weer eens Seth Godin aan te halen, het gaat erom dat jouw verhaal:
1) begrepen wordt
2) onthouden wordt
3) doorverteld wordt

Ik kwam vroeger vaak thuis van netwerkbijeenkomsten met allemaal visitekaartjes op zak. Geregeld keek ik naar zo’n kaartje en zag ik een naam staan die geen bel deed rinkelen. Eerst trok ik me dit enorm aan, maar al snel bedacht ik dat het deels aan de ander is hoe ik iemand zie. Kennelijk kwamen we niet verder dan dat we elkaar begrepen… Elkaar zien was het nog niet echt…Nu kun je er ook zelf invloed op uitoefenen of iemand zich aan jou laat zien… inderdaad: door jezelf te laten zien.
Bij deze doe ik een oproep aan alle coaches om creatief te worden! Etaleer niet meer als eerste WAT je doet (coach) of HOE (welke methode je gebruikt) maar WAAROM (wat drijft je)!

Roep verwarring op
In m’n boek geef ik al wat voorbeelden van verwarrende functienamen, hierbij nog een paar ter inspiratie (via Twitter verzameld): Career Marketeer (Tessa Faber - Making Sense), Scherpschutter (Sandra Ahlers - Innerchoice), Enthousiasmeur (Marcel Jongmans - 2 B Inspired), Onderwijsprikkelaar (Lex Hupe - Wijs Vooruit), Marketing Optimalisator (Patrick van der Meer - Zonder vleugels), Belevenis regisseur (Melinda Wolthuis - Mexperience), Krachtbron (Stella Webber - Krachtbron), Verwoorder (Manon Müller - Meer dan Tekst), Ontkiemer (Bas Bakker – Interactive Perception) en Richtinggever (ikzelf – PureHuman).

Wat deze namen gemeen hebben is dat ze:
A) voor een gesprek zorgen
B) meer inzicht geven aan de ander wat het resultaat is van werken met jou en
C) je expertise duidelijk maken, waar ben je ervaringsdeskundig in!
Dit zijn natuurlijk precies de ingrediënten om wel onthouden te worden, dat begrijp je!

Een slogan kan ook
Het is best moeilijk om zo’n functienaam te bedenken, het heeft mij ook best wat doorlooptijd (om te toetsen) gekost. Daarom nog een andere mogelijkheid, namelijk een mini-slogan. Het gaat er mij namelijk ook om dat je de ander een beetje voorbereid op wat voor persoon je bent, hoe je in het leven staat en wat je wil neerzetten. Op die manier hoef je namelijk minder uit te leggen (wat sowieso al fijn is) en je verhaal staat een stuk krachtiger. Je hebt namelijk gekozen en dat is heel zichtbaar. Ik heb zelf als mini slogan Puur Ondernemen, dit geeft mensen (hoor ik terug) een gevoel, een beleving van wat ik wil neerzetten. Het zet zogezegd de ‘toon’ en die is hard nodig.

Om een voorbeeldje aan te halen uit m’n eigen praktijk. Tijdens een workshop zat er een nogal flamboyante vrouw een beetje te stoeien met een slogan/motto maken voor zichzelf. Dit kwam omdat ze werkte in het bedrijf van haar broer en het dus niet helemaal ‘van haar’ voelde. Echter toen ik even met haar in gesprek ging, bleek dat ze er geregeld tegen aan liep dat deals niet doorgingen nadat ze op gesprek was geweest. Een kort analyse wees uit dat dit vooral bij vrouwen gebeurde. Die waren niet voorbereid op haar verschijning namelijk. Ze had wat huiswerk te doen… (1-op-1 komt zo’n slogan/motto meestal vrij snel tot stand trouwens).

Zo heb ik via Twitter nog wat voorbeelden verzameld:
“Vrijheid in verbondenheid” – John Erhard, Eugene van den Hemel & Mario van Eerde - 2YOY
“Geef ruimte om te werken” - Juttersdok
“Oog voor het onzichtbare” – Vera VanderVesse – Photoscape
“Focus op aandacht” – Tjapko de Heus - Image 2 media
“Van noodzakelijk kwaad naar zakelijk goed” – Monique Anrochte – Adviesbron
“Straal uit wie jij bent” –  Kirsten van Loon & Annechien Broekmeijer – Kabaal Marketing | Support
“Smart & sexy” – Lisa Portengen – Smart & Sexy

En nu jij: Wat is jouw manier van onderscheidend jezelf neerzetten?


“Judith Webber is eigenaar van PureHuman en ziet het als haar missie om de wereld puurder te maken. Dit doet ze al coachend, trainend, sprekend en schrijvend. Aan de hand van de 7 thema's hartsmotieven, richting, focus, openen, magneetwerking, flow & groei laat Judith zien hoe je puur kunt ondernemen. Haar boodschap: Laat jezelf zien!“



Geef hieronder uw reactie op dit nieuwsitem

Leave this one empty:
Naam:
Don't fill in data here:
Reactie:
Don't put anythin in here:

Mike Gormez - maandag 16 oktober 2017

We zijn al wat jaren verder en het is er niet beter op geworden, nog veel meer coaches, in alle vormen en maten. Ik noem mijzelf verslavingscoach omdat het de lading redelijk dekt. Niet om iemand te ondersteunen bij het verslaafd raken maar het omgekeerde. Vraag mij af of 'Blow-X traject ondersteuner' beter zou overkomen.

Karina - zondag 4 december 2016

Ik vind zelf ook dat het woord 'coach' een inmiddels uitgemolken begrip is. Zelf zie ik mij veel meer als buddy, maatje of vriendin voor mensen die te maken hebben met verlies, maar wel met een coachende aanpak zodat men uiteindelijk op eigen kracht weer verder kan. Daarom dus weinig goedbedoelde adviezen maar met daadwerkelijke aandacht voor de hulpvrager.

Leona Aarsen (@vanbinnenuit) - woensdag 27 april 2011

Ik denk dat een titel dat verwarring oproept, zeker tot gesprekken zal leiden. Het 'bijproduct' verwarring lijkt mij echter niet het juiste middel tot het doel. Laatst kwam ik op de markt en ik kon 5x 1/2 kg appels kopen. Pardon??? Het leidde inderdaad tot een gesprek. Ik vroeg de marktkoopman waarom hij het 'prijskaartje' zo deed, het leek me erg verwarrend. Tja, hij vond het ook verwarrend, maar alle andere marktkoopmannen deden het ook. Dus...het is wachten op de rage van de verwarrende titels waarna wij met zijn allen terugverlangen naar de tijd waarin een coach gewoon coach heette.

Judith Webber - donderdag 7 april 2011

Leuk om te zien dat m'n stuk zoveel reactie oproept, zowel positief als kritisch. Ik denk net als Frank ook dat er niet voor iedereen een bloeiende coachpraktijk is weggelegd, daarom is het ook goed te kijken wat het is dat je bewerkstelligt bij je klanten, want juist dan ga je wellicht ook andere manieren ontdekken om dat te bereiken. En Marieke, ik denk dat je juist als coach door te kijken wat je wil bereiken met je klant heel klantgericht bent (en in je kracht). Een klant weet daardoor duidelijker wat hij of zij van jou mag verwachten. En dat mag meer zijn dan 5 of 6 keer tegen iemand aanpraten... Mijn intentie met dit stuk is overigens niet persé dat iedereen zo'n gekke term gaat verzinnen of een slogan, maar dat je jezelf losweekt van oude en doorsleten gewoontes en eens met een frisse blik naar jezelf kunt kijken.

Frank Schulpen - maandag 4 april 2011

Ik weet het niet hoor, maar lost dit nu het probleem op? Als we nu met z'n allen eigen aanduidingen gaan verzinnen valt uiteindelijk nog niemand op... Volgens mij is het probleem eerder dat het aanbod op de coachingsmarkt volslagen overvoerd is. En omdat al die coaches toch graag aan de bak willen is er intussen een hele industrie ontstaan van beroepsverenigingen, opleidingen, boeken, workshops, seminars, websites om je diensten aan te bieden enz. enz. Velen proberen een graantje mee te pikken van de naar werk hunkerende coach, en houden op die manier de illusie in stand dat een bloeiende coachingspraktijk voor iedereen is weggelegd, mits je maar de juiste boeken, seminars, sites, enz.... Bij mij komt het steeds meer over als een zeepbel, waarvan ik vrees dat die vroeg of laat uit elkaar zal spatten. Maar misschien is dat wel nodig om een gezonder evenwicht te laten ontstaan tussen vraag en aanbod....

Marieke van der Velden - vrijdag 1 april 2011

Op mij komen enthousiasmeur, prikkelaar, optimalisator, krachtbron, ontkiemer en richtinggever, groeiversneller en personal developer over als navelstaarderig, wollig en tuttig. Ik zou er dan ook niet over piekeren om er een in te huren. Terwijl ik goed een coach zou kunnen gebruiken. Zijn jullie niet teveel bezig met wat je zelf wilt uitstralen en te weinig met waar je klant naartoe wil? Zomaar een vraag.

Huub Friesen - donderdag 31 maart 2011

Ik begrijp helemaal wat je bedoelt. Ik heb ook de neiging mijn activiteit anders te verpakken. En toch,...er zijn ook veel schoenmakers, die zich toch schoenmaker blijven noemen. Zelfs bij hun leest blijven.

Ellen van der Knaap - woensdag 30 maart 2011

Bij mij kwam bij het lezen van de twitterberichten spontaan de term "levensstylist" bovendrijven.

Alternatieven via Twitter - woensdag 30 maart 2011

Mensentuinier, Gevoelensslager, mentor tot gediplomeerdgroeibevorderaar.

Carola Pelder - woensdag 30 maart 2011

Als we met coachen bedoelen, liefdevol in contact staan met de ander? Dan zou ik willen dat iedereen zich coach zou noemen. What's in a name? Gewoon liefdevol werk doen! Hoe je ook heet.

Yolande Zelders - woensdag 30 maart 2011

Mee eens. Maar laat iedereen die begint eerst het vak leren (coachen) om je daarna iets anders dan coach te noemen.Zelf staat , na 20 jaar ervaring,op mijn kaartje dat ik gids ben bij persoonlijke leervragen met betrekking tot werk.Dat dekt volledig de lading . Mijn logo is een trillende kompasnaald.Genieten hoor!

Egbert Wientjes - woensdag 30 maart 2011

Ook ik ben voor verlichte hulpverleners en verlichte adviseurs...eens bijeenkomen?

Sandra - woensdag 30 maart 2011

Dat is precies de reden waarom ik de term Personal Developer gebruik! Persoonlijke ontwikkeling laat het Persoonlijk Kapitaal groeien. Altijd leuk om hierover met anderen in gesprek te gaan en ze te verrassen.

Reactie via Twitter van @theemetkoekjes - woensdag 30 maart 2011

Als waarlijk gedefinieerd kan worden wat een coach doet, kun je ook een woord vinden dat past. Misschien....

Renate Hoen - woensdag 30 maart 2011

leuk om op die manier na te denken en je kernachtig en onderscheidend neer te zetten. Vanuit je drijfveren ben je eht meest overtuigend en authentiek. Met HOENuverder sta ik voor authenticiteit bij mezelf en bij de ander.Hiermee helik ik u verder.

Johan Massier - woensdag 30 maart 2011

Je bijdrage spreekt me aan. Presenteer mezelf als GROEIVERSNELLER (naast coach en procesbegeleider). En dat levert inderdaad interessante gesprekken op. En zo af en toe leiden die dan weer tot een mooie opdracht iemands groei te versnellen... Mooi toch?!