Recensies Tijdschrift voor Coaching januari 2015 (deel 3)

vr 30 jan 2015

Eerste hulp bij relatieongelukken
Caroline Franssen
Scriptum psychologie, 2014
ISBN 978 90 559 4340 1

´Eerste hulp bij relatieongelukken´ is geschreven voor iedereen die een liefdesrelatie heeft. Het boek geeft duidelijke tips aan mensen die binnen hun relatie een probleem ondervinden.Het is een overzichtelijk boek dat opgebouwd is uit verschillende hoofdstukken met tips voor verschillende problemen die tijdens een relatie kunnen ontstaan. De eerste hoofdstukken zijn wat algemener van aard en gaan over het goed houden van een relatie en de verschillen tussen mannen en vrouwen binnen de relatie. Vanaf hoofdstuk zes worden specifiekere problemen beschreven zoals ouderschap, seks, ruzie en trouw. Het boek eindigt met hoofdstukken over scheiden.Het boek is erg overzichtelijk en goed als naslagwerk te gebruiken. Het probleem wat je in je relatie ondervindt is via de inhoud makkelijk terug te lezen zodat je de tips eenvoudig kunt vinden. In een aantal hoofdstukken beschrijft Caroline aanbevelingen voor mannen en vrouwen apart. Ze geeft duidelijke verschillen aan hoe mannen en vrouwen hun relatie beleven en wat zij kunnen doen om hun relatie beter en spannender te maken of te reanimeren. Ik vind de aanbevelingen erg stellig beschreven waardoor ik juist ga denken: dat maak ik zelf wel uit. Maar misschien vinden andere lezers deze stelligheid wel erg duidelijk en handig. De aanbevelingen staan kort en bondig opgesomd en zijn heel uitgebreid. Verder wordt elk hoofdstuk geïntroduceerd door een leuke tekening van Sigmund over het hoofdstuk. De casussen die beschreven zijn over het hoofdstuk voegen iets toe. Uit de casussen blijkt ook dat niet alle relaties te redden zijn maar dat het soms het beste is om te kiezen voor een scheiding. Het boek eindigt met duidelijke aanbevelingen om dit op een goede manier te doen.

Annette Timmer, wijkcoach Arnhem

Het huidige moment
Spiritualiteit zonder religie
Sam Harris
Nieuwezijds, 2014. ISBN 978 90 5712 413 6

De titel geeft weer wat Harris wil overbrengen, namelijk dat spiritualiteit en religie los van elkaar staan. Religie vormt zelfs een belemmering voor spiritualiteit. Vanuit zijn eigen ervaringen met spiritualiteit en vanuit zijn wetenschappelijke, filosofische achtergrond benadert Harris het onderwerp. De opbouw van het boek is niet makkelijk te volgen. Het ene moment geeft Harris argumenten waarom religie en spiritualiteit niets met elkaar te maken hebben en waarom gelovigen niet alles zouden moeten geloven wat de religie voorschrijft. Het andere moment beschrijft hij nogal wetenschappelijk waarom bewustzijn en brein niet apart van elkaar kunnen bestaan. Zo weerlegt hij de idee dat mensen na een bijna-doodervaring ‘terugkomen’ met een herinnering aan een leven na de dood. Want zonder breinactiviteit is geen herinnering mogelijk. Aansluitend pleit hij voor het gebruik van psychedelische drugs om daarmee de extra dimensies van de geest bloot te leggen, waarmee vergelijkbare ervaringen als bij een bijna-doodervaring te behalen zijn. De belangrijkste boodschap is uiteindelijk dat we met ons volledige bewustzijn in het huidige moment zouden moeten leven.
Harris filosofeert in zijn boek over interessante onderwerpen, maar is niet altijd even makkelijk te volgen. Soms vraagt de lezer zich af welk standpunt de schrijver nu eigenlijk wil overbrengen. Bovendien spreekt Harris vanuit zijn eigen ervaringen en overtuigingen. Filosoferen vraagt juist om een reactie van iemand met een andere ervaring en/of overtuiging. Ik krijg tijdens het lezen regelmatig de neiging een onderwerp van de andere kant te belichten, dieper door te gaan op een onderwerp of de argumenten van Harris te weerleggen en dat kan helaas niet met een boek. Graag zou ik na het lezen van dit boek verder met Harris van gedachten willen wisselen.

Eva Wagenaar, communicatieadviseur

Het coachingsalfabet
Coaching is een cadeau
R. van der Lee, P.Taffijn, J.van den Berg, E. Damhuis, R. Binnekamp
De Alfabetboeken, 2014
ISBN 978 90 822 7641 1

De titel verraad het al. Dit boek is opgebouwd aan de hand van de letters van het alfabet. 26 letters en dus worden er 26 verschillende thema’s aangehaald die met coaching te maken hebben. Soms lijken de titels van de hoofdstukken wat gezocht, omdat er niet direct met alle letters een link gelegd kan worden met coaching. Maar de inhoud van elk hoofdstuk is van waarde. 5 coaches hebben meegewerkt aan dit boek en dat maakt dat er verschillende schrijfstijlen zijn. Zoals de inleiding ook beschrijft is het boek niet alleen voor (beginnende) coaches, maar voor iedereen die geïnteresseerd is in mensen en in de persoonlijke ontwikkeling van zichzelf of zijn omgeving. Dat maakt dat het lezen af en toe verstoort wordt door de vraag; ‘tegen wie heeft de auteur het in dit hoofdstuk?’
Voor een ervaren coach is dit boek goed om door te bladeren, thema’s tegen te komen en te bedenken 'hoe zat het ook al weer?' Voor de beginnend coach helpt het om te proeven aan vakjargon, uit te zoeken wat hem of haar aanspreekt om zich vervolgens daar in te kunnen verdiepen. Voor de coachee en geïnteresseerde in persoonlijke ontwikkeling staan er bruikbare adviezen in. Managers en  leidinggevenden zullen de oproep om meer of op een andere manier gebruik te maken van coaching op de werkvloer tegen komen. Tevens vind je citaten die aansluiten bij de essentie van elk hoofdstuk. Het is een praktisch, laagdrempelig boek zonder ingewikkelde theorieën.

Inge Tigelaar, supervisor en coach

De Flamingo Factor
Jouw leven, jouw bedrijf, jouw succes
Stefanie Hoogland
Uitgeverij Reunion, 2014, ISBN 978 90 792 6317 2

Stefanie Hoogland is schrijfster en zij coacht vrouwelijke ondernemers in hun zoektocht rondom het opzetten en runnen van een eigen bedrijf. De titel ‘De Flamingo Factor’ verwijst naar een krachtige, sierlijke vogel, die niet bang is om op te vallen. Een mooie en volhardende vogel. In dit boek gaat Stefanie met je op reis vanaf het allereerste idee dat je hebt om je leven in eigen hand te nemen en tot een succes te maken. Dat is het krachtige van dit boek. Niet afstandelijk geschreven: het lijkt vaak alsof je vriendin, je coach met je in gesprek is. Het is een ander boek dan alle boeken die ik al (op dit gebied) heb gelezen. Ze laat zien wat ze propageert in het boek. Zoals Stefanie haar stempel zet op dit boek, zo kan volgens haar elke onderneemster een persoonlijke stempel zetten op haar bedrijf (temidden van de talloze “zelfde”  bedrijven die er mogelijk al zijn). Het is een makkelijk en toegankelijk boek. Het is opgebouwd uit meer dan 60 kleine hoofdstukjes, met titels zoals “Een kloddertje roze hier…” en “pas op de Barbapapa-agenda”. Elk hoofdstuk bevat concrete stappen, praktische tips en vragen. Deze vragen kun je gebruiken om je gedachten te concretiseren en stappen te zetten in je zelfonderzoek en bedrijfsplan. Niet alleen de leuke kanten van het ondernemerschap worden belicht, ook de moeilijk onderwerpen komen aan de orde. De schrijfster moedigt aan om lef te tonen, door te gaan, zaken die mislopen anders aan te pakken. Als je nog nadenkt of je een bedrijf wilt starten, dan raadt Stefanie je aan om dat nadenken eens wat uit te bouwen en te concretiseren. Ga daar actief mee aan de slag. Misschien is dat voor jou dit jaar wel de belangrijkste stap op weg naar een eigen bedrijf. Dat alleen is al inspirerend en geeft energie. En als laatste vind ik het heel goed dat ze in haar boek een aantal onderwerpen uit belangrijke managementboeken behandeld. Dit boek heeft mij in ieder geval geinspireerd om mijn eigen bedrijf weer uit het slop te trekken en mijn ideeen over een tweede boek verder te gaan uitwerken.

Anske Plante - controller, professional organizer en schrijfster

Improving teams Volvo Ocean Race edition
Jan Schouten en Anke Baak
Thema, 2014. ISBN 978 90 587 1948 5

Het boek bestaat uit twintig hoofdstukken. Negen van deze hoofdstukken geven meer informatie over een begrip zoals ‘What is a team?’, ‘A closer look at the team leader’ en ‘External Interventions’. De andere elf hoofdstukken zijn geschreven door verschillende personen. Knut Frostad schreef twee hoofdstukken, Anje-Marijcke van Boxtel schreef vijf hoofdstukken, Tom Touber schreef drie hoofdstukken en Bouwe Bekking schreef een hoofdstuk. Deze hoofdstukken geven inzicht in hoe deze personen hun bijdrage hebben geleverd aan ‘the Volvo Ocean Race’. Als ‘coach’ van team Brunel, als ‘skipper’ van team Brunel, als COO en als CEO of ‘the Volvo Ocean Race’. In het boek wisselen de theorie en de persoonlijke belevingen elkaar af. Je krijgt als lezer zo inzicht in de verschillende aspecten van het vormen, motiveren en verbeteren van de kracht van een team. Ook geeft het veel informatie over hoe het is voor Nederlanders om deel te nemen aan deze zeer intensieve zeilwedstrijd. Er wordt een koppeling gemaakt tussen de wereld aan boord van een zeiljacht wat deelneemt aan een zware zeilwedstrijd en de wereld op de wal. De druk op een team wat werkt in een kantooromgeving met een scheiding tussen privé en werk is wel anders dan aan boord. Dat wordt verhelderend gebracht, beiden hebben voor en nadelen. Het gaat er om dat je goed kijkt naar de omstandigheden waarin een team te werk moet gaan en dat daar naar gehandeld wordt. Wanneer je uit het team wil stappen terwijl je midden oceaan zit, dan is dit onmogelijk of in ieder geval levensgevaarlijk. Daar moet een deelnemer aan een oceaanzeilwedstrijd zich wel op voor bereiden. In het boek komen rollen binnen het team, het belang van heldere doelstellingen, strategieën, groepsdynamiek, feedback geven en ontvangen, conflicthantering, stress en slecht functionerende teams aan de orde. Sterk vind ik het prachtige fotomateriaal, van zeiljachten, van teams en individuen in actie. Het zijn afwisselende foto’s doordat ze vanuit verschillende posities genomen zijn en ook omdat ze sfeer vertegenwoordigen. De tabellen, schematische weergaven en grafieken geven de tekst meerwaarde, ze verduidelijken de theorie en geven meer inzicht hierin. In de kantlijn zijn mooie citaten geplaatst die inspirerend of treffend kunnen zijn, zoals ‘Set your ego aside: accept what you are good at (and what not!)’. Zwak punt vind ik dat de bijdragen die vermoedelijk eerst in het Nederlands geschreven waren, wel erg letterlijk naar het Engels vertaald zijn. Zoals uitdrukkingen die bijvoorbeeld in het Nederlands gangbaar zijn. Een voorbeeld hiervan is, ‘We were thus looking for men with a clear dot on the horizon who were firmly rooted in their own values’. Dit boek is aan te raden voor coaches, trainers en leidinggevenden die teams willen verbeteren en affiniteit hebben met de zeilsport of wedstrijden in teamverband in extreme omstandigheden zoals de Dakar rally of bergbeklimmen.

Jozien Borgmeijer, coördinator opvangvormen en trainer