Ik zoek een...

Actueel - Nieuws

Kom uit dat hokje!

di 30 aug 2011 - Judith Webber

Wat mij opvalt is dat veel ondernemers erg gefocust zijn op wat ze doen en hoe ze dat doen en dat steeds maar weer in de etalage zetten. Denk maar aan alle manieren van coachen die onder de aandacht worden gebracht op diverse sites.

Ik geloof dat hier steeds minder mensen in geïnteresseerd zijn. We gaan namelijk voor het resultaat, what's in it for me, wat heb ik eraan? En als tweede gaan we voor iemands visie, geloof ik diegene?

En dat zit beiden niet opgesloten in het WAT en ook niet in het HOE!

Kijk, ik zie het zo. Ik zocht op enig moment iemand die me kon helpen bij de communicatie met m'n kind, ik vond het een tijd lang behoorlijk moeilijk om op een goeie manier met m'n 3 jarige zoon te praten. Hij lijkt wel al steeds meer te snappen, maar soms was ie ook echt niet voor rede vatbaar. En dat vond ik dan weer lastig om mee om te gaan. In feite zocht ik een coach. Maar... nu komt het. Omdat er zo ongelofelijk veel coaches zijn is dit totaal onbegonnen werk (dit geldt overigens voor meer vakgebieden).

Op een andere manier zoeken
Dus ga je op een andere manier zoeken. Het eerste belangrijke is of ik die persoon ken (of dat diegene me wordt aangeraden) en of diegene begaan met z'n/haar vak? Hiervoor is al nodig dat je als ondernemer iets van jezelf laat zien, want anders kan ik dit al niet zien. Ik let vervolgens op het volgende:

  1. Spreekt zijn of haar visie me aan? Dit is voor mij cruciaal om voor iemand te kiezen.
  2. Welk resultaat belooft diegene me, spreekt me dat aan? Dit is doorslaggevend om door te gaan.
    En pas als allerlaatste (maar niet onbelangrijk):
  3. Past de manier waarop iemand het aanpakt bij mij? Ik ben niet zo van de lange trajecten, dus het moet kort maar krachtig zijn, ook als ik zelf de coachee ben. Ook dit is een echte show-stopper als het niet klopt.

En zo... worden wij dus ook bekeken, maar laten we al deze aspecten wel zien? Want hoe kunnen klanten voor ons kiezen als we ze elementaire informatie onthouden?

Kies en ze kiezen jou
Een voorbeeldje erbij om het te verlevendigen. Ik sprak een onderneemster op de verjaardag van m'n moeder. Ze had een heel interessant business-idee, maar liep vast. Zo raakten we wat verder aan de praat. Ze deed haar plan uit de doeken, maar focuste in het verhaal zo op nummer 3 dat ik er helemaal geen gevoel bij kreeg.

Ik zei "nou dit klinkt als een heel goed idee, maar als je zo je doelgroep wil overtuigen, dan gaat dat niet lukken, omdat je teveel de nadruk legt op het Wat en het Hoe. Terwijl ik nog bij punt 2 ben blijven haken. Wat is nou het resultaat, wat is je visie?" was m'n vraag.

En natuurlijk had ze daar antwoord op, want ze had er echt goed over nagedacht. Toen werd het een ander gesprek. Ik verplaatste me in haar klant en dacht ineens "Hé dat is interessant" en gaf dat ook terug aan haar. Ze was er zelf ook verbaasd over dat dit zo’n ander verhaal werd.

Mijn conclusie: kom uit het Wat-hokje en help je klant met kiezen voor jou!

Deel liever iets over jezelf, je visie en sluit af met je Hoe (dat is pas interessant als de interesse gewekt is)!


“Judith Webber is eigenaar van PureHuman en ziet het als haar missie om de wereld puurder te maken. Dit doet ze al coachend, trainend, sprekend en schrijvend. Aan de hand van de 7 thema's hartsmotieven, richting, focus, openen, magneetwerking, flow & groei laat Judith zien hoe je puur kunt ondernemen. Haar boodschap: Laat jezelf zien!“



Geef hieronder uw reactie op dit nieuwsitem

Leave this one empty:
Naam:
Don't fill in data here:
Reactie:
Don't put anythin in here:

Christine - zaterdag 10 september 2011

Dag Judith, Ik ben het helemaal met je eens. Als ondernemerscoach begeleid ik zelf ook kandidaat-ondernemers en tijdens marketingworkshops, tonen we een leuk filmpje hierover van Simon Sinek. Dit is te vinden op www.startwithwhy.com. Eénvoudig maar het werkt! groetjes