Ik zoek een...

Actueel - Nieuws

Hoe onthouden anderen jouw ideeën het best?

di 23 nov 2021

Het is een kunst om mensen te boeien met je verhaal. Zeker op kantoor. Wil je dat je collega’s, je klanten en zelfs je baas aan je lippen hangen en ze al de rest vergeten? Dat doe je zo!

Een conflict of een woordenwisseling? Een handicap of een beperking? Plassen of toch maar een sanitaire stop? In theorie is een powernap gelijk aan een middagdutje en kun je perfect zeggen dat je snel gaat ‘plassen’. Toch denk je best twee keer na over de woorden die je gebruikt. Waarom?

Met woorden kun je een positieve of juist negatieve lading meegeven, om je boodschap wat kracht bij te zetten. Dat wordt weleens ‘framing´ genoemd, waarbij je een discussie of een verhaal kleurt door je woordkeuze.

Als het over framing gaat, wordt vaak verwezen naar de negatieve ladingen. Denk maar aan de politiek. Zo werd de energieheffing in 2015 vernoemd naar de toenmalige minister van Energie Annemie Turtelboom: de ‘Turteltaks’. Maar het hoeft niet altijd negatief te zijn. Meer nog: als je een positieve lading weet te vinden, kun je het zelfs in je voordeel gebruiken.

Kennis als vloek
Vandaag weten maar weinig mensen een verhaal te brengen dat blijft hangen. Reden? De vloek van kennis. Het experiment van onderzoekster Elizabeth Newton is daar het perfecte voorbeeld van. Newton vroeg ‘tikkers’ om het ritme van een populair liedje op een tafel te tikken. De luisteraars wisten natuurlijk niet om welk liedje het ging, wat het lastig maakte. Het lukte de tikkers slechts één op de veertig keer om hun ‘boodschap’ over te brengen, terwijl ze zelf dachten dat het één op de twee keer zou lukken.

Het is ontzettend moeilijk om een idee over te brengen op een ander als je het idee zelf perfect kent of voor je ziet. Je kunt je haast niet voorstellen dat de ander niet mee is. Het gevolg? Je legt het minder goed uit, waardoor je verhaal niet blijft hangen.

Check, check en … check!
Het is duidelijk wat je te doen staat: je boodschap goed overbrengen. Daar kan deze checklist je vast en zeker bij helpen.
1. Begin met de essentie van je verhaal. Laat grappige anekdotes achterwege, die leiden alleen maar af!
2. Maak je boodschap tastbaar. Wat is je plan? Waarom is het de moeite waard? Als je concreet kunt maken wat de gevolgen zijn, kunnen je luisteraars zich ook effectief inbeelden wat het effect zal zijn.
3. Geloofwaardigheid is alles. Zoek voorbeelden om je verhaal te staven: een onderzoek, een studie, een bedrijf waar een soortgelijk idee al werd uitgerold …
4. Steek gevoel in je boodschap. Een droge opsomming van feiten houdt mensen op een afstand. Misschien verlaagt je plan de werkdruk wel? Of worden je klanten er gelukkiger van?

Mondhoekmarketeer
Makkelijker gezegd dan gedaan, natuurlijk. Toch zijn er al genoeg bedrijven die de checklist gebruiken om hun producten of diensten te laten hangen bij mensen. Neem nu de ‘mondhoekmarketeer’ bij het bedrijf Coolblue: het is zijn taak om de mondhoeken van de klanten naar boven te laten trekken. (bronnen: Jobat, AD)