Ik zoek een...

Actueel - Nieuws

Coaching via AI

Een sector met toekomstmuziek

ma 23 aug 2021

Coaching is een markt die groeit en groeit, omdat het niet alleen meer voor de happy few wordt ingezet. En hoewel het aanbod al groot was, wordt de dienstverlening beter en gerichter dankzij technologie en vooral ook kunstmatige intelligentie (AI). En waar de markt groeit, ziet ook Josh Bersin steeds meer ondersteunende tools opkomen.

Coaching blijft mensenwerk, wel met meer technisch gereedschap
Een coach is niet in één beschrijving te vatten. Hun werk verschilt per opdracht en organisatie, hun achtergrond verschilt van psycholoog tot voormalig CEO en hun manier van werken loopt ook uiteen. Wat ze wel met elkaar overeenkomen is het feit dat ze allemaal kunnen putten uit een gigantisch, groeiend aanbod van HR-tools die worden ingezet rondom coaching. Op zijn blog gaat HR-expert Josh Bersin er dieper op in, door eerst te kijken naar de stand van de sector op het moment.

Coaching is een hele grote markt
Op basis van cijfers van de International Coaching Federation zijn er wereldwijd 71.000 geregistreerde coaches, die in 2019 een totale omzet van $2,9 miljard dollar genereerden. Hun omzet groeide jaarlijks met 15%, een ruime meerderheid van 93% heeft een diploma of accreditatie en gemiddeld verdient een coach pakweg 47.000 dollar per jaar. Oftewel, in de woorden van Bersin, “een gezonde markt” waar technologieaanbieders staan te springen om aan mee te doen, en daarbij vooral kijken naar de toepassing van AI.

Naast die geregistreerde ICF cijfers levert een LinkedIn zoekopdracht op 'coach' alleen in Nederland al 348.000 resultaten

Maar wie zijn die technologieaanbieders? En wat willen zij met HRTech toevoegen aan deze reeds gevulde coachingmarkt? Er is sprake van twee richtingen die de tech opgaat. Bij de eerste richting wordt er gekeken naar hoe AI ingezet kan worden om verbeterpunten te identificeren, te kijken naar hoe je leert, en die info vervolgens te gebruiken om je aan een coach te koppelen.

#CoachingTech voorbeelden
Een voorbeeld van een bedrijf dat AI op deze manier gebruiken bij coaching is BetterUp, marktleider, dat zorgt voor online assessment en het koppelen met coaches voor leiders, sales managers, en individuen. Een ander voorbeeld is Torch, dat zich via hun People Development Platform richt op het ontwikkelen van mensen, door coaching te integreren in leertrajecten, samen met elementen zoals assessments, content, mentoren en peer groups. Weer een ander goed voorbeeld is het online leerbedrijf Skillsoft, dat een bibliotheek met cursussen aanbiedt, met 360 opleidingen en coaches.

De tweede manier waarop techbedrijven AI inzetten om coaching te stimuleren, is via algoritmen. Dit is volgens Bersin een nog sneller onderdeel van de markt. Een van de populairste bedrijven op dat gebied is Cultivate, dat je communicatie en interacties online in de gaten houdt en je helpt effectiever te worden. Vergelijkbare producten zijn die van Zugata (ontwikkelingsgerichte coaching, nu onderdeel van CultureAmp), LeadX (een AI-gebaseerde coaching app ontwikkeld door een voormalig leidinggevende bij Kenexa), LeaderAmp, Zoomi, Axonify, Vyou en HelloEzra. Maar als het gaat om welzijn en het in de gaten houden van werk-privébalans (iets wat anno 2021 steeds belangrijker wordt) wordt ook Microsoft Viva Insights steeds belangrijker. Virtuele assistenten die zichzelf ontwikkelen en je zo van adviezen kunnen voorzien zijn de coaches van de toekomst.

Coaching op basis van AI zal alle gebieden van L&D transformeren, schrijft Bersin. Leercontent, de platformen waarop ze draaien, de ondersteuningstools: alles zal voorzien worden van virtuele assistenten. Maar ook interne coaching via AI wordt steeds belangrijker. Interne coaching is de sleutel tot ontwikkeling en het behoud van talenten, en wie eigen interne coachingsprogramma’s opzet, kan dankzij tools als Chronus, Tandemploy en Fuel50 mensen op een intelligente manier aan coaches koppelen en onmiddellijk een intern coachingsnetwerk creëren. Voor de meer formele leiderschapsprogramma's maken samenwerkingsplatforms zoals 360Learning, NovoEd en Intrepid het gemakkelijk om online ervaringen op te zetten die door leiders worden geleid. Allemaal groeien ze snel, gevoed door de behoefte aan coaching, ontwikkeling en mentorschap. (bron: HR Tech Review)