Ik zoek een...

Actueel - Nieuws

Coaching en geld

wo 12 mei 2010 - Mechtild Paauwe

Tijdens onze intervisie komt dit onderwerp regelmatig aan de orde. De hoogte van het uurtarief! Een gevoelig punt binnen ons groepje van ervaren- en startende coaches. Ieder met een heel verschillend uurtarief. Wat straal je uit met de hoogte van je uurtarief en wat bepaalt of die hoogte ook klopt bij de geleverde dienst? 

Sommige beweren dat een laag tarief meer klanten genereert en daarmee een grotere omzet. Anderen vinden juist dat je daarmee jezelf niet serieus neemt. Een laag tarief impliceert dat je onervaren bent en dus niet deskundig. Anders zou je toch niet zo’n lage prijs vragen? 

Onzekerheid en onervarenheid van de coach mag best een uurtarief beïnvloeden, maar tot op welke hoogte? Hierbij vraag ik me af hoe de verhouding van geld en geleverde coaching wordt ervaren door de cliënt zelf. Welk gevoel heeft de cliënt er zelf bij? Hoe ervaart hij de coaching in verhouding met het bedrag wat hij er voor betaalt? Verschaft het hem veel inzicht? Voelt hij zich gelukkiger, beter? Kan hij de wereld door middel van de coaching beter aan? Hoeveel is zoiets ongrijpbaars als inzicht en bewustwording eigenlijk waard qua geld? 

Het uurtarief bestaat uit meer dan alleen maar de hoogte van de prijs en de eventuele kwaliteit die er vanuit zou gaan. Het heeft een psychologisch punt. Ik zie dat vooral bij beginnende coaches die het lastig vinden om een redelijke prijs te vragen. 

Waarom is het dan zo lastig? Dat heeft alles te maken met het feit dat coaching geen concreet product is dat je kunt afrekenen. Het zou je het gevoel kunnen geven dat er misschien wel onderhandeld kan worden over de prijs. Maar dat is net zo vreemd als het volgende voorbeeld. Stel, je staat bij de kassa van AH en de caissière laat je weten dat het verschuldigde bedrag 120 euro is. Dan zeg je toch ook niet dat je het dit keer wel meeneemt voor 80 euro?! Nu zijn boodschappen concreet, je kunt ze eten of gebruiken en als het op is haal je gewoon weer nieuwe boodschappen. 

Zo wordt er in status per huishouden jaarlijks vele duizenden euro’s geïnvesteerd. Je wilt er verzorgd uitzien, je kiest een mooi huis uit om in te wonen, je rijdt in een fantastische auto. Daarmee geef je aan tot welke sociale groep je behoort. Waarschijnlijk heeft de vergoelijking van deze investering te maken met de gedachte dat, als de buitenkant er goed uitziet, zal het innerlijk ook wel in orde zijn. Status werkt als mooi cadeaupapiertje. 

Met coaching ligt dat veel lastiger. Dat is niet iets wat de buitenwereld direct kan waarnemen. Hebben mensen eigenlijk wel geld over voor coaching? Vaak wel als het vergoed wordt door je verzekering en soms als je baas de rekening betaalt. Maar particulier betalen doet pijn in je portemonnee. En dat is weer een punt dat de aanhangers van een laag uurtarief gebruiken. 

Er blijven een boel vragen over. Zou het succesvol hanteren van eigen inzichten en bewustwording invloed hebben op de geldelijke waarde die voor coaching betaald is? Zegt de succesfactor iets over het bedrag dat je voor je coach betaald hebt? Of is het zo dat je bij een dure coach datgene wat je bereikt hebt wel als een succes moet ervaren, je hebt tenslotte toch niet voor niets zoveel geld op tafel gelegd? En je kunt als professioneel slachtoffer altijd nog je goedkope coach de schuld geven, toch! 

Ook al zorgt goede coaching vaak wel voor persoonlijke herkenning en kunnen daarna problemen veel makkelijker gehanteerd worden, de cliënt moet er wel zèlf mee aan de slag in de grote boze buitenwereld. Dat kan soms heel moeilijk en confronterend zijn te moeten werken met de gekregen inzichten. 

Al met al een interessant punt, want geld maakt toch niet gelukkig? Gelukkig doet echt goede coaching dat wel, ongeacht de hoogte van het tarief! 

Mechtild Paauwe Ga verder naar Start! Bureau voor coaching, workshops en trainingen.www.gaverdernaarstart.eu



Geef hieronder uw reactie op dit nieuwsitem

Leave this one empty:
Naam:
Don't fill in data here:
Reactie:
Don't put anythin in here:
Nog geen reacties geplaatst