Ik zoek een...

Actueel - Nieuws

Menno Lanting over leiderschap & connectivity

ma 13 dec 2010 - Floor Drees

Menno Lanting gaf in The 3rd Place een boekpresentatie, geïnitieerd door managementboek.nl. Of boekenpresentatie. Zijn verhaal ging deels over Connect en deels over zijn nieuwste, nog niet uitgebrachte,  pennenvrucht Iedereen CEO. Over organisatie en leiderschap in de 21e eeuw. En over de input van connectivity en social media op management en organisatie. Goed, ik was erbij.

Menno: “We zijn nog nooit zo connected geweest. De wereld ligt aan onze voeten. Dat is handig, maar voor veel mensen ook eng. Kun je er ook wat mee, al dat internet dat je huiskamer binnen komt? In de maatschappij zie je dat er veel wordt teruggegrepen op buurtwinkeltjes en verenigingen. Buurtlink.nl is daar een digitale variant van. Er is een schokkend laag vertrouwen in de politiek, overheid, grote bedrijven en advertising (met de laagste score in dit rijtje, 14%). En hier is ook nog een dalende lijn in te ontdekken. Dat vertrouwen verschuift steeds meer naar ‘de sociale groep’, je peers, waar je in toenemende mate mee in contact staat via sociale netwerken.”

Buurtlink

Er is veel geschreven over de netwerkeconomie. Maar het accent leek vooral te liggen op het samenwerken tussen bedrijven, niet zo zeer tussen individuen. Maar juist dat is nu werkelijkheid geworden. De experience economy is doorgeschoten volgens Lanting, elke bank is gemetamorfoseerd tot een lounge café, dus vertrouw je liever op de mensen die via social media met je zijn verbonden. Eveneens gedreven door paradox of choiche, de gemiddelde bank heeft 70 spaarproducten, en de consument ziet door de bomen het bos niet meer…

Country zanger Dave Carroll had een negatieve ervaring met United Airlines, die nogal onvoorzichtig omgegaan was met zijn bagage, een gitaar. Nadat Dave geen gehoor kreeg bij de informatiebalie of bij de telefonische helpdesk, besloot hij een nummer te schrijven over het voorval. Het werd een YouTube hit en UA had het pas na 3 dagen door, omdat iemand de helpdesk belde om te vragen wat ze van het filmpje vonden. Er werd online niets gemonitord, er was absoluut geen webcare. UA hebben zich, tot op de dag van vandaag, niet publiekelijk over het incident uitgelaten. Waarschijnlijk vooral gedreven door dit voorval liet Peter Hartman (KLM) zich tijdens het aswolk debacle eerder uit met een video op YouTube dan op het journaal. Andere sterke voorbeelden zijn uiteraard T-mobile en ons aller Youp en de DSB / SNS case.

Kees Mulder van Kodak had al jaren een LinkedIn profiel, om contact te houden met zakelijke contacten, maar een paar jaar geleden kreeg hij opeens berichten van ontevreden klanten die niet geholpen werden door de helpdesk. Hij vond dat hij er iets mee moest. Mulder heeft een gedeelte van nota bene zijn eigen policy herschreven, omdat hij zo verbaast was dat er van onderop opeens feedback tot hem kwam, die hij anders nooit had gekregen.

‘A lack of speed is a strategic disadvantage’
Jeff jarvis

Lanting hamert er op dat je liever snel wil zijn in je online communicatie dan compleet accuraat. Lastig, dat beseft hij zich terdege. Want kom daar maar eens mee aan bij legal of je accountants… Maar dat is ook deel van de gedragsverandering die moet plaatsvinden binnen organisaties. Naast Het Nieuwe Werken dat in elke omgeving waar kenniswerkers samenwerken doorgevoerd zou moeten worden. En dan wel op ‘de goede manier’. Lanting: “9 van de 10 keer is het motief om Het Nieuwe Werken door te voeren kostenbesparing, door minder werkplekken in te richten bijvoorbeeld. Maar als er vervolgens nog steeds heel erg gestuurd wordt op aanwezigheid (fysiek of via een soort digitaal inlogsysteem) veranderd er niets aan het Oude Denken. Belachelijk veel bedrijven werken nog in die industriële dogma’s met ridicule sociale codes. En er moet anders gedacht worden over leiderschap.”

Lanting verwijst naar de ‘four models of leadership’ van Gobillot, waarin Personalised leadership (a.k.a. het alfamannetje op de rots) verbeeld wordt door Microsoft’s Steve Ballmer, Distributed leadership (volgens het principe van delegeren, schijndemocratie), Authentic Leadership (in de vorm van een informele leider die je aanmoedigt het beste uit jezelf te halen) en Connected leadership (de Shirtless Dancing Guy en zijn eerste volger die een ‘movement’ ontketenen) naast elkaar worden gezet.

four models of leadership

“Kennisdeling vind niet plaats in bange organisaties. De meeste managers van nu komen uit het tijdperk dat kennis schaars was en het belangrijk was dat je je kennis bij je hield. Probeer dat maar eens veranderen. Alsjeblieft.”


Floor Drees www.twitter.com/floordrees en www.ara.nl/weblog 



Geef hieronder uw reactie op dit nieuwsitem

Leave this one empty:
Naam:
Don't fill in data here:
Reactie:
Don't put anythin in here:
Nog geen reacties geplaatst