Ik zoek een...

Actueel - Nieuws

5 tips voor coaches om makkelijker klanten te krijgen

wo 26 jan 2011 - Laura Babeliowksy

Over coaches worden vaak onaardige dingen gezegd. "Het lijkt alsof IEDEREEN tegenwoordig coach is. Krijg soms de indruk dat de ene helft van Nederland de andere helft wil gaan coachen. Wie zit daar nu op te wachten?", hoorde ik laatst zeggen.  
Ook coaches zelf vinden vaak dat er te veel coaches zijn. Hun haren gaan rechtovereind staan als ze merken dat er nog andere coaches bij een bijeenkomst zijn. Vaak hebben ze ook het gevoel dat er geen werk genoeg is voor alle coaches, en dat iedereen in dezelfde vijver vist. Maar is dat terecht? Zijn er echt te veel coaches?

De behoefte aan coaching is net zo goed enorm. De maatschappij is complex en stelt hoge eisen. Mensen willen alles SNEL. We hebben coaches nodig om ons te helpen onze ambities te verwezenlijken en de daarbij horende weerstanden en angsten te overwinnen. Zelf kan ik me mijn leven niet voorstellen zonder de diverse coaches die me tot op de dag van vandaag hebben gesteund, vaak tegelijkertijd en op verschillende terreinen en vakgebieden.

Er is behoefte aan coaching genoeg… en er is ook aanbod van coaches genoeg. Toch vinden veel coaches het moeilijk om rond te komen en voldoende klanten te hebben… Wat kun je doen? Hieronder 5 tips:

1. Kies een specifieke, concrete doelgroep met een urgent, specifiek en concreet probleem om op te coachen (beter niet iets donzigs als: "hart en hoofd in balans brengen" of "je authentieke zelf leren ontdekken")
Wél bijvoorbeeld:
- leidinggevenden die worstelen
- teams waar het rommelt
- stellen die met elkaar in de clinch liggen
- singles die een partner zoeken
- mensen die willen afvallen
- ouders die vastlopen in de opvoeding

2. Ontwikkel je tot expert op dit onderwerp
Mensen doen het liefst zaken met experts. Waarom? Omdat ze dan het meeste vertrouwen hebben. Expert word je door over je vakgebied te schrijven en te spreken. Zo simpel is het!

3. Creëer het eerste klantcontact met behulp van een simpel informatieproduct dat je gratis aanbiedt op je site
Veel coaches wilen klanten krijgen die zich direct opgeven voor hun coaching. Dat is echter vaak een brug te ver. Laat mensen eerst "ja" zeggen tegen je gratis ebook of audio. Ze kunnen dan rustig aan je snuffelen en vertrouwen in je krijgen dat je ze echt kunt helpen. Door zo'n product maak je ook mond-tot-mondreclame veel gemakkelijker, want mensen kunnen heel makkelijk zo'n informatieproduct aan elkaar doorsturen.

4. Organiseer een gratis of laaggeprijsde bijeenkomst waar je iedereen die in aanmerking komt voor uitnodigt
Met zo'n event genereer je aandacht en mensen kunnen je nu aan het werk zien zonder dat ze te veel risico lopen. Let erop dat je een interessant thema geeft aan de sessie dat voor mensen genoeg waarde biedt zodat ze graag willen komen.

5. Bied gratis sessies aan
Gebruik de bijeenkomst om mensen te laten aanmelden voor een gratis sessie. Gratis sessies zijn DE manier om mensen aan je coaching te laten proeven. Ze kunnen het nu echt meemaken. Gratis sessies worden echter vaak op de verkeerde manier gegeven. De kunst is om belangrijke waarde te bieden, zonder dat je je coaching weggeeft (waardoor er geen reden meer is om klant te worden en je mensen uiteindelijk tekort doet). Als je de kunst van de gratis sessies verstaat, kun je niet alleen veel meer klanten krijgen maar ook nog eens een goede prijs krijgen voor je coaching.

© 2011 Laura Babeliowsky
Laura Babeliowsky helpt coaches, trainers en adviseurs om een succesvol bedrijf te creëren met een omzet van minimaal een ton.  Op 16 februari geeft ze speciaal voor coaches een workshop over “Hoe je klanten krijgt met behulp van gratis sessies”. Meer artikelen over klanten krijgen voor coaches kun je vinden op haar website http://www.getclientsnow.nl