Ik zoek een...

Actueel - Nieuws

5 tips voor coaches om makkelijker klanten te krijgen

wo 26 jan 2011 - Laura Babeliowksy

Over coaches worden vaak onaardige dingen gezegd. "Het lijkt alsof IEDEREEN tegenwoordig coach is. Krijg soms de indruk dat de ene helft van Nederland de andere helft wil gaan coachen. Wie zit daar nu op te wachten?", hoorde ik laatst zeggen.  
Ook coaches zelf vinden vaak dat er te veel coaches zijn. Hun haren gaan rechtovereind staan als ze merken dat er nog andere coaches bij een bijeenkomst zijn. Vaak hebben ze ook het gevoel dat er geen werk genoeg is voor alle coaches, en dat iedereen in dezelfde vijver vist. Maar is dat terecht? Zijn er echt te veel coaches?

De behoefte aan coaching is net zo goed enorm. De maatschappij is complex en stelt hoge eisen. Mensen willen alles SNEL. We hebben coaches nodig om ons te helpen onze ambities te verwezenlijken en de daarbij horende weerstanden en angsten te overwinnen. Zelf kan ik me mijn leven niet voorstellen zonder de diverse coaches die me tot op de dag van vandaag hebben gesteund, vaak tegelijkertijd en op verschillende terreinen en vakgebieden.

Er is behoefte aan coaching genoeg… en er is ook aanbod van coaches genoeg. Toch vinden veel coaches het moeilijk om rond te komen en voldoende klanten te hebben… Wat kun je doen? Hieronder 5 tips:

1. Kies een specifieke, concrete doelgroep met een urgent, specifiek en concreet probleem om op te coachen (beter niet iets donzigs als: "hart en hoofd in balans brengen" of "je authentieke zelf leren ontdekken")
Wél bijvoorbeeld:
- leidinggevenden die worstelen
- teams waar het rommelt
- stellen die met elkaar in de clinch liggen
- singles die een partner zoeken
- mensen die willen afvallen
- ouders die vastlopen in de opvoeding

2. Ontwikkel je tot expert op dit onderwerp
Mensen doen het liefst zaken met experts. Waarom? Omdat ze dan het meeste vertrouwen hebben. Expert word je door over je vakgebied te schrijven en te spreken. Zo simpel is het!

3. Creëer het eerste klantcontact met behulp van een simpel informatieproduct dat je gratis aanbiedt op je site
Veel coaches wilen klanten krijgen die zich direct opgeven voor hun coaching. Dat is echter vaak een brug te ver. Laat mensen eerst "ja" zeggen tegen je gratis ebook of audio. Ze kunnen dan rustig aan je snuffelen en vertrouwen in je krijgen dat je ze echt kunt helpen. Door zo'n product maak je ook mond-tot-mondreclame veel gemakkelijker, want mensen kunnen heel makkelijk zo'n informatieproduct aan elkaar doorsturen.

4. Organiseer een gratis of laaggeprijsde bijeenkomst waar je iedereen die in aanmerking komt voor uitnodigt
Met zo'n event genereer je aandacht en mensen kunnen je nu aan het werk zien zonder dat ze te veel risico lopen. Let erop dat je een interessant thema geeft aan de sessie dat voor mensen genoeg waarde biedt zodat ze graag willen komen.

5. Bied gratis sessies aan
Gebruik de bijeenkomst om mensen te laten aanmelden voor een gratis sessie. Gratis sessies zijn DE manier om mensen aan je coaching te laten proeven. Ze kunnen het nu echt meemaken. Gratis sessies worden echter vaak op de verkeerde manier gegeven. De kunst is om belangrijke waarde te bieden, zonder dat je je coaching weggeeft (waardoor er geen reden meer is om klant te worden en je mensen uiteindelijk tekort doet). Als je de kunst van de gratis sessies verstaat, kun je niet alleen veel meer klanten krijgen maar ook nog eens een goede prijs krijgen voor je coaching.

© 2011 Laura Babeliowsky
Laura Babeliowsky helpt coaches, trainers en adviseurs om een succesvol bedrijf te creëren met een omzet van minimaal een ton.  Op 16 februari geeft ze speciaal voor coaches een workshop over “Hoe je klanten krijgt met behulp van gratis sessies”. Meer artikelen over klanten krijgen voor coaches kun je vinden op haar website http://www.getclientsnow.nl



Geef hieronder uw reactie op dit nieuwsitem

Leave this one empty:
Naam:
Don't fill in data here:
Reactie:
Don't put anythin in here:

Frank De Lannoit - zondag 6 februari 2011

Laura, mijn specialiteit is sales performance coach en mijn expertise van verkopers topverkopers maken: velen voelen zich geroepen, weinigen zijn uitverkoren. Toch vullen zelfverklaarde experts het internet met misleidende mythen en goedbedoeld – maar fout – advies. Daar loopt het spaak. Beheer het menselijke vermogen goed: ontwikkel, begeleid,Ik train groepen en individuen met mijn praktijkkennis, coachvaardigheden en vernieuwende ideeën. Tot ze optimaal presteren. Een nieuwe generatie klanten vraagt om een nieuwe generatie coaches.Business Performance 2 Academy ontkracht vijf mythen: www.bp2a.eu PS; woord "gratis" vervangen door "kosteloos" doen!

Suzanne de Bruin - zondag 30 januari 2011

Het klopt wat laura zegt en graag voeg ik daar het volgende aan toe: 1. Kies een specifieke, concrete doelgroep. 2. Ontwikkel je tot expert op dit onderwerp. 3. Maak je expetise zichtbaar! Heb je een bedrijf of heb je een hobbie. Heb je een coachingbedrijf en wil je die behouden, besteed dan aandacht aan je marketing en sales! Hoe vaker je doelgroep je logo/ je foto of een uiting van je ziet, hoe meer die gaat geloven dat jij de expert bent.(zo werkt ons brein) Lastig? nee hoor, wij helpen je graag om coachingbedrijf regionaal meer zichbaar te maken. Om kennis met ons te maken, mag je gratis je bedrijfsprofiel aanmaken, dit kan eenvoudig via http://treeline-coaching.nl/aanmelden-als-coach

Sandra Sanders - vrijdag 28 januari 2011

Laura, ik volg momenteel diverse trainingen in ondernemerschap bij Nisandeh Neta (Open Circles). Bij hem leer ik exact hetzelfde over acquisitie als jij in dit artikel naar voren brengt. Ik ben nu ook druk bezig dit - eerst geven - in de praktijk te brengen en ben ervan overtuigd dat het zal werken. De vertrouwensband die je op deze manier opbouwt met de potentiële klanten is enorm belangrijk voor het uiteindelijke wervingssucces. Je hebt dit mooi helder geformuleerd.

Rene Civile - vrijdag 28 januari 2011

Alle respect aan Laura voor dit artikel. De vraag zal maar zijn of dit werkelijk zal gaan werken. Niet negatief bedoeld al klinkt dat soms wel zo. Het lijkt inderdaad of half Nederland plots coach is geworden. Je komt, is mijn bescheiden mening dan, enorm veel te kort. Ik ben niet kritisch maar ik denk dat 75% van al die coaches niet eens de kennis en vaardigheden bezitten om werkelijk als coach te kunnen fungeren. De reden dat ik het zeg is dat 95% van de coaches niet beschikt over die ene vaardigheid die een coach een goede coach maakt. "De kunst van het bepalen...." De kunst van het bepalen is het vermogen de kandidaat op juiste merite te kunnen beoordelen en die als basis hanteert. Hiermee bedoel ik dat je meteen kunt zeggen wie de ander is, wat die aan latente vaardigheden van nature bezit, en waarvandaan je uit kunt gaan. Al gaat er van alles fout, die vaardigheden blijven. Als je die vaardigheden de kandidaat, en jezelf als coach, niet inzichtelijk weet te maken, moet gebruik gaan maken van 'een trucje'. Dat kunnen lange assessments zijn, evaluatiegesprekken, bedenk zelf maar. Maar wanneer je niet op volkomen onafhankelijke wijze een assessment kunt doen, hiermee bedoel ik zonder invloed van jezelf of de kandidaat, moet altijd weer zoeken naar 'vorm'. Dan is en blijft het telkens maar weer de vraag of die vorm wel de vorm is die van de kandidaat is. Alle aanbevelingen in dit artikel ten spijt, kun je dit niet, noem jezelf dan wat mij betreft van alles, maar geen coach. Een coach doorziet, heeft de essentie van de kandidaat beter in zicht dan de kandidaat, door omstandigheden mogelijk veroorzaakt. Van die basis uit moet een coach de kandidaat naar diens eigen 'weg' zo je wilt, helpen waarbij de kandidaat ook geen nieuwe trucjes meer hoeft te leren. Het is een veeg teken als je een artikel schrijft om aan meer klanten te kunnen komen zou ik liever een artikel zien over 'echte coaches'.

Elly van Mensvoort - donderdag 27 januari 2011

Herkenbaar! Wie veel te geven heeft krijgt veel! Vooral enthousiasme voor het vak en gecommiteerd zijn aan de (potentiele)klant hebben mij succesvol gemaakt in mijn onderneming voor coaching en trainingen. De filosoof Pythagoras zei het al ooit: 'Wie succes wil vermenigvuldigen moet het delen'