Ik zoek een...

Actueel - Nieuws

5 adviezen om coronaburn-outs te voorkomen

ma 23 nov 2020

Het aantal burn-outs zal de komende maanden flink stijgen, verwachten experts. Burn-outs zorgen voor veel persoonlijk leed en kosten bedrijven tienduizenden euro’s per werknemer. Ellen Botman, expert op het gebied van stress-interventies deelt 5 adviezen om coronaburn-outs te voorkomen.

Een paar statistieken. Een werknemer met een burn-out kost een werkgever gemiddeld 250 euro per dag, exclusief vervangingskosten en productieverlies. De maatschappelijke, jaarlijkse kosten van verzuim door stress wordt geschat op 2,8 miljard euro. Tel daar het persoonlijk leed bij op: iemand verliest alle energie en plezier in het werk en in het leven. “Dat leed is niet in geld uit te drukken”, aldus Ellen Botman.

Volgens haar heeft een burn-out nooit één oorzaak, maar is het altijd een combinatie van verschillende factoren. “De coronacrisis zorgt er onder meer voor dat mensen zich zorgen maken over hun baan, geldzorgen krijgen en tegelijkertijd met een andere thuissituatie te maken krijgen. Nu is het moment om in actie te komen en zo corona-burnouts te voorkomen”, zegt Botman.

1. Geef vertrouwen, laat targets los
Managers en werkgevers die burn-outs willen voorkomen, doen er goed aan om targets los te laten en vertrouwen te geven. Mensen willen van nature een zinvolle bijdrage leveren aan de maatschappij en aan hun werk, en hebben daar helemaal geen targets voor nodig. Vertrouwen geven gebeurt wanneer onderlinge competitie plaatsmaakt voor een positieve benadering. Het vermindert de stress in een team en vergroot de kans op het gewenste (bedrijfs)resultaat.

2. Simuleer reistijd
Uit nieuw onderzoek blijkt dat het immuunsysteem snel vooruitgaat bij 20 minuten aaneengesloten bewegen per dag. Stimuleer thuiswerkende werknemers elke dag om zo’n 20 minuten te wandelen aan het begin van de werkdag (‘naar kantoor’) en als het kan ook aan het einde van een werkdag (‘naar huis’). Hiermee simuleren ze reistijd. Ook ontstaat er een organische scheiding tussen privé en werk, wat het stressniveau ook goed doet.

3. Bied actief hulp aan
Ongeveer 3 op de 4 mensen met een burn-out ziet die burn-out zelf niet aankomen. Hun omgeving ziet het meestal wel aankomen. Moedig daarom collega’s aan om aan de bel te trekken als ze merken dat een collega chaotischer wordt, slechter kan relativeren of een korter lontje heeft. Monitor en grijp in waar nodig, door actief hulp aan te bieden.

4. Streef naar een match
Stel jezelf de vraag of werknemers het werk doen dat bij ze past en waar ze energie van krijgen. Is er een match tussen taken en talent? Wordt iedereen, met diens talenten en beperkingen, geaccepteerd en gezien? Een balans tussen geven hoeft niet louter financieel te zijn: is er genoeg ruimte voor erkenning en waardering?

5. Houd rekening met verschil tussen man en vrouw
Mannen en vrouwen gaan op een andere manier om met stress. Dit wordt door een verschil in hormonen veroorzaakt. Waar een man stress beter verwerkt door zich in te spannen, verwerkt een vrouw stress beter door zich te ontspannen. Moedig deze ont- of inspanning aan bij werknemers. (bronnen: Consultancy.nl, Personeelsnet)

 



Geef hieronder uw reactie op dit nieuwsitem

Leave this one empty:
Naam:
Don't fill in data here:
Reactie:
Don't put anythin in here:

Jan R. van der Steeg - dinsdag 1 december 2020

Reistijd, pauzetijden en af en toe staan. Echt doen, ook als het druk is. Loop ook eens een trap op en neer en zet je camera soms even uit. Je stem is vaak gewoon voldoende.

C.L. Boogerd - donderdag 26 november 2020

Goede en haalbare adviezen! Samen alert zijn op elkaar ! Niet alleen de managers, maar ook jijzelf en al je collega's op de werkvloer kunnen hier wat mee !

Rienk van Wieren - donderdag 26 november 2020

Helemaal mee eens