Ik zoek een...

Actueel - Nieuws

4 maal beter beoordelen en belonen: coach!

di 22 sep 2020

Stop met beoordelingsgesprekken en ga voor doorlopende coaching. Dat is het advies van Kilian Wawoe, docent aan de Vrije Universiteit in Amsterdam, die jarenlang onderzoek deed naar het meten van prestaties op de werkvloer. Op basis van de lessons learned van teams die goed presteren, heeft hij een aantal tips.

Reken je eigen beoordelingen door
Kijk goed naar de verdeling van de beoordelingscijfers is de eerste tip. Zo kan er misschien iets mis zijn met het systeem als een groep structureel hoger scoort. "Je moet je afvragen of je wel eerlijk bezig bent," aldus Wawoe.

Denk erover na of je je medewerkers wel goed coacht
Als blijkt dat er binnen het bedrijf niet genoeg expertise is, huur die expertise dan in.

Stel een tweestapsschaal in bij de beoordeling van werknemers
Een medewerker functioneert of functioneert niet aldus Wawoe. Hij verwijst hierbij naar de processen bij chirurgen, piloten en diepzeeduikers. In die sectoren is het normaal dat medewerkers constant met elkaar praten over hoe de prestaties verbeterd kunnen worden. "Ze handelen en achteraf praten ze over hoe iets ging.”

Beloon prosociaal
Teams die goed presteren bepalen zelf welke teamleden extra worden beloond. Laat binnen het team mensen elkaar aanwijzen, is dan ook de afsluitende tip van Wawoe om mensen up-to-date te houden. (bron: HRpraktijk)



Geef hieronder uw reactie op dit nieuwsitem

Leave this one empty:
Naam:
Don't fill in data here:
Reactie:
Don't put anythin in here:

Simone - donderdag 24 september 2020

Helemaal mee eens. Door steeds met mensen in gesprek te blijven zien zij zelf ook wat beter kan, zonder meteen in de stress te schieten voor een ' beoordeling'. Je schept meer ruimte voor ontwikkeling.