Ik zoek een...

Actueel - Nieuws

7 non-verbale geheimen die u kennen moet

ma 13 dec 2010

Lees uw klant, concurrent of collega. Deze 7 non-verbale boodschappen leggen de waarheid bloot en geven u een riante voorsprong.

Communiceren doen we zowel verbaal (de mond) als non-verbaal (met de rest van het lijf). Wie praat zendt automatisch signalen uit met zijn lichaam. Over de verhouding tussen deze vormen van communicatie lopen de meningen vandaag de dag flink uiteen. Vaak wordt verwezen naar het rapport van Abraham Mehrabian uit de jaren zestig. In een baanbrekend onderzoek stelde de Amerikaanse onderzoeker destijds dat 55 procent van de boodschap rechtstreeks is af te leiden van ons voorkomen en 38 procent van onze spreekstijl. Daarmee blijft slechts 7 procent over voor de woorden die daadwerkelijk over onze tong rollen. De meeste onderzoekers stellen het tegenwoordig iets minder hard. Zij leggen de stemklank en onze lichaamstaal voor ongeveer 60 procent in de weegschaal. Toch nog ruim de helft. Voor de beste manier om interesse, verveeldheid, agressie of ontspanning af te lezen verwijzen we u dus naar het lijf. Deze signalen hebben in ieder geval een boodschap. Handig voor als u vandaag nog naar een klant moet.

  1. Onrustige voeten: Voeten liegen zelden tot nooit. Bent u aan het woord en zitten collega’s en masse met wiebelende benen aan tafel? Tijd om het vuurtje eens flink op te stoken of snel van onderwerp te switchen. De aandacht van uw publiek verslapt namelijk. Men zit er met de gedachten duidelijk niet bij. Staan de voeten van uw toeschouwers daarentegen stevig en ontspannen op de vloer en wijzen de punten naar u, de presentator? Dan zit u duidelijk op het juiste spoor.
  2. De glimlach: Als account-manager zoekt u naar signalen van de klant. Een klik. Een bevestiging dat u, uw verhaal en uw product goed worden ontvangen. Dat betekent immers cashen. Ons advies: ga op zoek naar een glimlach. Een duidelijker signaal van sympathie zult u niet ontvangen. Combineert deze potential de glimlach bovendien met licht opgetrokken wenkbrauwen waardoor de ogen nog iets groter lijken? Dan is het tijd om toe te slaan, want deze klant ziet uw verhaal duidelijk zitten. Haal de vulpen alvast maar uit uw binnenzak. 
  3. Oogcontact: Het sollicitatiegesprek. Ooit ging ook u met knikkende knieën het kamertje in, Maar inmiddels bent u – gepokt en gemazeld – zelf degene die het kaf van het koren moet scheiden. Vergeet al die opgepimpte cv’s, de mooie verhalen over ambitie en zogenaamde werklust. Lichaamstaal zegt vaak zoveel meer. Neem bijvoorbeeld de ogen. Wanneer de sollicitant angstvallig elk oogcontact vermijdt, dan is het voor u zaak om over te schakelen naar Defcon 1. Uw gezelschap is overduidelijk geen open boek. Nóg een trucje die onzekerheid genadeloos blootlegt. Let eens op de handen van deze sollicitant. Zijn die tijdens het gesprek continu op zoek naar pennen, kopjes of andere prullaria om aan te frunniken, dan mag u daar de conclusie aan vastknopen dat dit niet een collega wordt die straks bliksemsnel nieuwe business voor u gaat binnenharken. Dit gedrag verraadt namelijk niet alleen een flinke portie onzekerheid, maar ook een gebrek aan lef en assertiviteit. Snel bedanken voor zijn of haar komst en op naar de volgende...
  4. Ja knikken: U kent ze wel. De snelle jongens die enkel en alleen het gesprek met u aangaan om zo rap mogelijk te kunnen cashen. Lees: de duiten uit uw broekzak te praten. Vanaf nu herkent u iedere verkoper in een handomdraai. Niet om wat hij zegt, maar om hoe hij zijn gezicht beweegt. Opvallend knikgedrag op de momenten dat u aan het woord bent – laten we zeggen, minimaal elke vijf seconden een keer – laat zien welk vlees in u in de kuip heeft. Oppassen dus. Dit slijmerig gedrag belooft weinig goeds.
  5. Vinger op de mond: Het vermogen om mooie contracten binnen te hengelen is net zo goed een kwestie van de juiste woorden, als van de juiste stiltes. Geef uw klant de ruimte om zijn verhaal te doen. Tip! Staren zijn of haar ogen kortstondig de ruimte in en gaan de vingers richting de mond, geef uw gesprekspartner dan nog even lucht. Een paar seconden is het stil in de vergaderzaal, maar er komt nog iets. Uw klant zoekt enkel nog even naar de juiste woorden.
  6. Gezicht aanraken: “Zou ik tegen jullie liegen?” Wanneer president Nixon deze woorden op de televisie tegen het massaal voor de buis gekluisterde Amerikaanse volk uitspreekt, glijdt zijn wijsvinger heel even langs de onderkant van zijn neus. De verklaring uit 1974 is even beroemd als berucht. Niet alleen treedt de president kort daarna af als gevolg van het Watergate-schandaal, ook zien de evangelisten van lichaamstaal hierin een bevestiging van hun religie. Wie aan zijn gezicht frunnikt tijdens het antwoorden van een moeilijke vraag heeft meestal iets te verbergen. U bent dus gewaarschuwd.
  7. Handen achter het hoofd: In de boardroom op gesprek bij de kapitein van het schip. Daar treft u de ceo aan, al achterover leunend met zijn handen achter het hoofd en de oksels open en bloot. Wees niet bevreesd, dit wordt géén slechtnieuws gesprek. Wie zijn lichaam zo kwetsbaar opstelt, is namelijk uitermate ontspannen. Dit kan alleen maar goed nieuws betekenen.

Bron: MT.nl



Geef hieronder uw reactie op dit nieuwsitem

Leave this one empty:
Naam:
Don't fill in data here:
Reactie:
Don't put anythin in here:
Nog geen reacties geplaatst