Ik zoek een...

Actueel - Nieuws

Zo begin je met online marketing: een stappenplan

wo 29 aug 2018

Online marketing is iets voor jonge mensen. Voor hipsters met een baardje die met hun laptop allerlei ingewikkelde dingen doen. Echter, niets is minder waar. Oké, misschien wel een beetje. Maar toch … iedereen kan een beetje online marketing. Ook jij. En dit artikel gaat je daarbij helpen.

Het bevat namelijk een stappenplan waarmee je zelf een vruchtbare strategie ontwikkelt. En tips om het uit te voeren. Want daar begint het allemaal mee. Een strategie ontwikkelen. Een plan opstellen. Een goed begin is immers het halve werk en zonder enige houvast zie je tussen alle mogelijkheden het bos niet meer.

Laten we beginnen.

  1. Bedenk wie je klanten zijn (en wie je zelf bent)
    Maak een schets van jouw gemiddelde klant, een buying persona. Wie is hij of zij? En belangrijker nog, wat zijn zijn of haar behoeften? Wat is hun probleem? En wat kun jij daarin betekenen in termen van oplossingen? Wat is jouw toegevoegde waarde en waarop onderscheidt je je?

    Het antwoord op al deze vragen vormen de basis voor je online marketing strategie. Voor überhaupt elke marketingstrategie, eigenlijk. Dat vormt namelijk hetgeen we willen communiceren. Hetgeen waarmee jij jouw klant kan overtuigen.
     
  2. Bekijk je website kritisch
    Online marketing draait voornamelijk om jouw website. Dat is de plek waar potentiële klanten meer informatie over je kunnen vinden of contact met je op kunnen nemen. De plek waar je ze kunt overtuigen. De plek waar je dus bezoekers in eerste instantie wilt ontvangen.

    Het is dus belangrijk dat je website goed in elkaar zit. Ziet ‘ie er nog een beetje modern uit? Werkt ‘ie goed op mobiele apparaten als telefoons en tablets? En het allerbelangrijkste, kunnen bezoekers makkelijk doen wat jij wilt dat ze doen (bijvoorbeeld contact opnemen of een offerte aanvragen)?
     
  3. Trek bezoekers naar je website
    Bij het trekken van meer bezoekers naar je website denk je al gauw aan Google. Om daar op nummer 1 te staan als er gezocht wordt naar iemand in jouw branche. En dat werkt zeker ook goed. Sterker nog, dat trekt het meeste bezoekers aan. Maar dat kost ook veel tijd, energie en technische know-how.

    Om te beginnen kun je je website daarom aanmelden bij bedrijvengidsen als telefoonboek.nl, maar ook bij Google’s eigen bedrijvengids: Google Mijn Bedrijf. Dan verschijnt je website o.a. in het mapje dat Google toont. Google maar eens op ‘bakkerij’. Als het goed is verschijnt er dan een mapje met alle bakkers bij jou in de buurt (die zich tenminste hebben aangemeld bij Google Mijn Bedrijf).
     
  4. Schrijf!
    Of het nu gaat om de tekst op je website, om blogs of voor een berichtje op Facebook, schrijven is onmisbaar in iedere online marketing strategie. Het zorgt er voor dat je website actueel blijft en uiteindelijk dat ‘ie beter gevonden wordt. Veel mensen weten echter niet wát ze moeten schrijven (of hoe, maar daarvoor kun je altijd nog een tekstschrijver inschakelen).

    Weet je nog dat je je hebt bedacht wat de problemen zijn van jouw klant? En wat jouw oplossing daarvoor is? Voila! Je hebt meteen ideeën voor op je website. Of bedenk eens welke vragen mensen aan je stellen. De antwoorden daarop kun je mooi verwerken in een blog. En wat dacht je handige handleidingen? Zoiets als ‘Zo begin je met online marketing: een stappenplan’, bijvoorbeeld.

    Extra tip: je kunt het bovenstaande natuurlijk ook in een video verwerken (voor de mensen die niet van lezen en schrijven houden).
     
  5. Gebruik social media ...
    Heb je waardevolle dingen geschreven? Dingen waar je klanten ook echt iets aan hebben? Schroom dan niet om ze te delen op social media! Laat de wereld weten dat je iets voor ze hebt. Dat geeft je een hogere gunfactor (je geeft immers gratis waardevolle informatie weg) en bovendien blijf je er mee on top of mind. Dat wil zeggen dat mensen sneller aan je denken als ze iemand als jij of een product als het jouwe nodig hebben. Win-win.

    Bedenk daarbij wel welke social media je in gaat zetten. Dat is voornamelijk afhankelijk van je doelgroep. Waar die zich vooral begeven. Maar het ligt ook een beetje aan het platform. Die bakker bij jou uit de buurt kan zijn fantastische bruidstaart beter niet op LinkedIn zetten, bijvoorbeeld. En
     
  6. … en meer kanalen!
    Als je een goede online marketing strategie hebt bedacht en het werpt zijn vruchten af, dan is het tijd om uit te breiden. Om te groeien. Je kunt dan gaan kijken naar andere kanalen. Heb je een aardig klantenbestand opgebouwd? Stuur eens in de zoveel tijd een e-mail (lees: nieuwsbrief) met die waardevolle informatie uit je blog. En haal je veel omzet uit je website? Trek dan extra bezoekers door te adverteren. De mogelijkheden zijn haast eindeloos.

Tot slot
Online marketing is geen wondermiddel. Het werkt niet zo dat met een paar uurtjes werk de klanten binnenstromen. Het is proces. Eentje waar je af en toe een vrij uurtje aan moet besteden om er over een tijdje de vruchten van te kunnen plukken. Het is investeren in de toekomst. Verwacht dus geen directe resultaten, maar bekijk van tijd tot tijd of je je plan moet bijstellen.

Dan komt het allemaal wel goed.

Daniël Kuipers is de oprichter van Online Marketing Agency en geldt als een ware duizendpoot op het gebied van alles wat met online te maken heeft. Hij helpt ondernemers om met hun bedrijf te groeien door in te zetten op het internet. Door online kansen te ontdekken én te benutten.



Geef hieronder uw reactie op dit nieuwsitem

Leave this one empty:
Naam:
Don't fill in data here:
Reactie:
Don't put anythin in here:
Nog geen reacties geplaatst