Recensies Tijdschrift voor Coaching maart 2016 (deel 1)

do 17 mrt 2016

Dictatuur van het geluk
Onder het juk van psychologische correctheid
Jeffrey Wijnberg
Scriptum, 2015. ISBN 978 90 5594 956-4
Sigmund illustraties van Peter de Wit

Waren onze cliënten enkele jaren geleden op zoek naar hun passie, in 2016 is geluk het toverwoord. Psychotherapeut, provocatief coach en columnist Jeffrey Wijnberg laat niets heel van de collega's die in zijn ogen zo psychologisch correct zijn dat ze hun cliënten richting levensgeluk duwen.
Lang geleden was ik zelf zo'n beginner die eigenlijk geen raad wist met de vraag die mijn potentiële cliënt stelde in het intakegesprek: 'word ik er gelukkiger van als ik met jou in gesprek ga?' Ik weet niet meer wat ik antwoordde, maar volgens mijn toenmalige supervisor was het in elk geval het verkeerde antwoord. Waarschijnlijk was ik te eerlijk, heb ik gezegd dat ik dat niet wist.
Ik maak me sterk dat Wijnberg het wel een goed antwoord zou vinden. Op de achterflap staat dat de moderne psychologische hulpverlening een dictaat van regels is waar niemand baat bij heeft. Mensen zijn geen robots die geprogrammeerd kunnen worden om gelukkig te zijn. In dit boek schopt hij provocatief en met humor tegen alle zere benen van coaches en cliënten, onderstreept door de Sigmund strips van Peter de Wit.
Een citaat: 'Positiviteit is niet iets wat de psycholoog dient te dicteren. Mensen verdienen ook de geestelijke vrijheid om ongelukkig te zijn. Daar hebben ze vaak dan ook alle reden toe. En ook dat is iets waar een goede hulpverlener oog voor moet hebben.' In hoofdstukken als 'weg met dilemma's', 'geen negatieve emoties', 'twijfelen mag niet' en 'doe eens normaal'  laat Wijnberg de lezer genieten van korte sessies waarin hij de cliënt op het verkeerde been zet. Niks balans tussen werk en privé, geen plekje geven aan het verdriet, weglopen mag best, en vooral geen stappenplannen want daar houdt de cliënt zich toch niet aan.
Een boek dus voor hulpverleners die met enige relativiteit naar zichzelf willen kijken en die ook niet alles wat Wijnberg zegt voor zoete koek aannemen. Bijvoorbeeld de nieuwe regels die Wijnberg heeft opgesteld, zoals deze: 'De therapeut bereidt de sessies niet voor, maar hevelt die taak onmiddellijk over aan de cliënt ("Wat heb je voor vandaag voorbereid?"). Deze regel impliceert dat de therapeut op elk willekeurig moment kan voorwenden geen flauw idee te hebben waar het over zou moeten gaan, een benadering die wederom de motivatie en de verantwoordelijkheid voor het therapeutisch proces bij de cliënt moet versterken.'
Vakliteratuur die je voor je plezier leest, hoe vaak komt dat voor? Lezen dus.

Els Ackerman, Loopbaanadviseur en coach, redactielid LoopbaanVisie

Sterker met stress
Waarom stress goed voor je is en hoe je er goed in wordt
Kelly McGonigal
Nieuwezijds, 2015. ISBN 905 71 2441 6

Stel je nou eens voor dat stress een brandstof is. Of dat stress helpt om lichamelijk te herstellen. Stel dat stress je hart versterkt, dat je door stress beter gaat leren en presteren. Dat je van stress energie krijgt.
Ga er maar eens voor zitten, want bovenstaande is allemaal waar, volgens de onderzoeken die worden aangehaald in dit boek. Veelal spreken we over stress in relatie tot burn-out. Dan ben je slachtoffer geworden van stress. Denken dat stress je vijand is, maakt dat stress ook een negatieve uitwerking kan krijgen op jou. Terwijl het eigenlijk een veelbelovende vriend voor je kan zijn.
Het boek legt uit dat er 3 stress systemen in jou actief kunnen zijn. Tijdens een dreigingsrespons verwacht jouw systeem lichamelijk letsel en zet daarom het vechtvlucht systeem in werking. Als je leven in gevaar komt, helpt deze respons om bijvoorbeeld te vluchten zoals bij een brand of overstroming. Bij een dreigingsrespons ervaar je waarschijnlijk angst, boosheid of onzekerheid EN je bent op jezelf gericht.
Als je niet in levensgevaar bent, maar wel in een stressvolle situatie, dan gaat het lichaam over in de uitdagingsrespons. Je bent in focus, maar niet bevreesd. Je voelt je waarschijnlijk enthousiast en zelfverzekerd. Je bent eerder geneigd om hulpbronnen in te zetten. Je hebt ook een hoger gehalte aan DHEA, wat helpt om te herstellen en, hier komt ie, te leren van stress.
Bij de zorg-en-steunrespons komt oxytocine vrij (knuffelhormoon). Oxytocine vergroot je inlevingsvermogen, empathie, intuitie en zorgt ervoor dat je mensen waar je om geeft, wil beschermen. Nu ben je niet op jezelf gericht, maar ook op de ander. Bij deze respons heb je minder vrees en meer moed.
Als we praten over stress, hebben we het veelal over de negatieve effecten van spanning. Het is toch gek dat mensen zich opgewonden en uitgedaagd voelen als ze een voetbalwedstrijd in gaan. Terwijl deze mensen klagen over zenuwen en benauwdheid bij een tentamen. Kun je bij je tentamen ook uitdaging voelen en vervolgens beter presteren? Ja, dat kan. Benut je focus, probleemoplossende vaardigheden en de energie die vrijkomt door stress.
Het boek bevat meer van dit soort beeldende voorbeelden en tal van experimenten en onderzoeken die bewijzen dat je voordeel kunt halen uit stress.

Carla van Loon, Integratief therapeut

Help! Ik heb stress
Ontdek je stressprofiel en bescherm jezelf
Auteur / vertaler : Isabelle Hoebrechts
Isabelle Houbrechts & Uitgeverij Lannoo nv Tielt, 2015
ISBN 978 94 014 2929 0

Het boek ´Help! Ik heb stress´ verscheen eerder in het Frans onder de titel ´Votre profil face au stress´.  De schrijvers van het boek Patrick Collignon en Jean-Louis Prata, zijn verbonden aan het Belgische INC (Institute of NeuroCognitivism) een internationale vereniging die opleidingen aanbiedt en professionals wil ondersteunen. Sinds twee jaar is Isabelle Hoebrechts aan het INC verbonden als Managing Director voor de Benelux. Zij zorgde er voor dat er nu een Nederlandse vertaling van dit boek is verschenen.
Schrijven over stress is in, er verschenen afgelopen jaren titels als ‘Wijzer met stress’, ‘sterker met stress', ‘succes met stress', tot aan ‘Nooit meer stress’. En door er over te schrijven kan je ook zeggen: ‘verdienen aan stress.’ Verschillende methodieken worden in even verschillende boeken gepresenteerd en onder onze aandacht gebracht. Er is met gemak een boekenplank te vullen met titels over stress. Nooit eerder had ik echter vernomen van de Neurocognitieve en Gedragsmatige Methode - afgekort N.G.M. Dit model vormt de basis voor dit boek. Het is een nieuwe en vernieuwende methode. Het hoofddoel van het INC is om het N.G.M bereikbaar te maken voor een ruimer publiek en dit met behulp van een uitgebreid gamma aan middelen. En ik moet zeggen dat het INC die doelstelling met dit praktische boek zeker voor counselors en coaches wel gaat bereiken.
‘Stress opsporen, voorkomen en er goed mee leren omgaan is de kern en de preventie en beheersing van andere psychosociale risico’s’, aldus de schrijvers ( blz 15.) De oorzaak aanpakken dus. Het N.G.M. stressmodel is een model dat een nieuwe kijk geeft op het menselijke gedrag en nieuwe manier om er mee om te gaan. Stress uit zich volgens de schrijvers op drie manieren: vlucht, aanval en inhibitie. Het ontstaan, de achtergrondend en de reflecties daarop worden uitgebreid toegelicht.
Het boek is een Interactief boek. Als u het boek aanschaft krijgt u een code om via de  bijbehorende website een beknopte maar effectieve vragenlijst in te vullen. Deze lijst geeft inzicht in vier verschillende stressindicatoren. Na invullen is de uitslag direct online zichtbaar en geeft inzicht op de vraag “Welke stress ervaar ik het meest?” AIs indicatoren gelden angst, ergernis, ontmoediging en ten vierde de invloed op je gezondheid. Bij de laatste wordt onderscheid gemaakt in het professionele vlak en het persoonlijke vlak. Vanaf hoofdstuk 3 worden de vier indicatoren verder uitgewerkt en wordt de lezer geholpen bij de interpretatie van de uitslag van de vragenlijst. Tevens worden er een aantal nuttige oefeningen beschreven. De hoofdstukken eindigen steeds met “de goede raad van de coach”. Het boek werkt er naar toe om in het slothoofdstuk te leren hoe je evenwicht aanbrengt tussen het niveau van je eisen, verwachtingen en ambities enerzijds en je beschikbare materialen, competenties en tijd anderzijds. De praktische oefeningen zijn waardevol om voor u zelf of als coach met uw client te maken.
Voor een ieder die het belang van preventie bij stress inziet, is deze methodiek zeer behulpzaam om bescherming te creëren en te helpen bij het vinden van de work-nonwork-balance of de work-family-balance.

Cees van den Berg, Coach en Gecertificeerd SIMA® Loopbaanprofessional en adviseur

Beter Bloggen
Een inspirerend doe-boek voor zzp'ers
Karin Ramaker
Uitgeverij Scriptum, 2015. ISBN 978 90 559 4959 5

Als je wilt beginnen met zakelijk bloggen, is dit boek van Karin Ramaker een prima start. Maar ook als je al langer blogt en inspiratie zoekt bij een doorgewinterde blogger, is dit een leuk boek om te lezen.
Het belangrijkste van dit boek is dat het enthousiasmeert. Het nodigt je uit je eigen verhaal te vertellen, om te laten zien wie je bent. Volgens Ramaker is je blog de ultieme plek voor het vertellen van jouw verhaal. Het is een podium voor je werk, je visie en je inzet.
Ze laat zien hoe je kleine dingen die je meemaakt, met je klanten of in je privé leven, als aanleiding kunt nemen om te bloggen. Door de manier waarop je over een voorval schrijft, laat je jezelf kennen en geef je iets prijs van hoe jij tegen de wereld aankijkt.
Bloggen betekent niet dat je het alleen maar hebt over hoe succesvol je bent en hoe bijzonder je product is. Het gaat erom dat je authentiek bent, dat je ook mag schrijven over je worstelingen en je groei. Dit betekent overigens niet dat je alles zou moet delen.
Bloggen is een vorm van personal branding. Je kunt jezelf zo profileren dat je positieve beelden oproept bij je doelgroep. Je gebruikt je persoonlijkheid, kennis en ervaring om je te onderscheiden. Je laat je diversiteit zien, je focus, je eigenheid en brengt dit over in je eigen taal.
Is het persoonlijke niet in strijd met het zakelijke? Volgens Ramaker kun je tegelijkertijd persoonlijk zijn, trouw aan jezelf en toch zakelijk en jezelf in de markt zetten. Wat ik  daarbij interessant vind, is dat Ramaker expliciet introverte, bescheiden mensen aanmoedigt om via een blog hun stem te laten horen.
Waar het eerste deel van het boek vooral ingaat op je motivatie, het vinden van je eigen stem, de weerstand die je kunt tegenkomen bij het bloggen (geen tijd of jezelf niet goed genoeg vinden), wordt het boek gaandeweg steeds praktischer.
Onderwerpen die ter sprake komen: ingrediënten voor een goede blogpost, pakkende titels, niche versus diversiteit en experimenteren met het formaat. Al met al een prettig leesbaar boek, helder en vlot geschreven door iemand die weet waar ze het over heeft.

Nynke Valk, coach en mindfulness trainer

De geluksvogels
Geluk voor Kinderen - Het spel.

Leo Bormans
Uitgeverij Lannoo, 2015. ISBN 789401429528

Leo Bormans heeft een Master in Talen en Wijsbegeerte en reist de wereld rond als “Ambassador of Happiness en Quality of life”. Met zijn spel “Geluk voor Kinderen” wordt iedere deelnemer een geluksvogel. Niet door winnen of verliezen, maar door een nest van geluk te bouwen. Dat nest bouw je samen door opdrachten uit te voeren.
In een stevige doos zitten 100 kaartjes met daarop opdrachten die te maken hebben met de 10 pijlers van geluk: Doelen, Relaties, Openheid en zingeving, Opmerken en waarderen, Mezelf zijn, Geven, Emoties en Lichaam. Het spel kan dagen of maanden duren, afhankelijk van de spelmanier die gekozen wordt. Leo Borman raadt aan om het spel een vaste plaats in huis te geven, zodat het regelmatig verder gespeeld kan worden.
Het spel wordt met tenminste één volwassene gespeeld, zodat het taalniveau zo nodig kan worden aangepast en de opdracht kan worden begeleid.  De opdrachten vragen vaak een flinke tijdsinvestering: zo is er een opdracht om ergens naar toe te gaan waar je nog nooit geweest bent en krijg je de opdracht om je voeten te verwennen met een massage of een zelfgemaakt blotevoetenpad. Het gaat niet alleen om het uitvoeren van de opdracht, maar vooral om het delen van de ervaringen. Hierdoor leer je elkaar beter kennen en worden de deelnemers zich meer bewust van hun eigen geluk. Bij elke uitgevoerde opdracht mag één stukje (en bij grote opdrachten twee) van het nest gekleurd worden. De opdracht wordt ingeleid door een stelling die bij een pijler aansluit: “Gezonde mensen zijn gelukkiger en omgekeerd” (pijler Lichaam).
Het gebruik van het bijbehorende boek boek Geluk voor kinderen’’  als inleiding van de gelukspijler heeft een meerwaarde.
Het gelukspel kan in het gezin gespeeld worden, maar ook in een schoolklas. De bij het spel behorende kleurenposter kan dan worden opgehangen en wanneer er tijd voor is kan er een kaartje gekozen worden. Het is handig om vooraf een selectie van de kaartjes te maken. Dat geldt ook voor gebruik in therapeutische settingen.
Het Geluksvogelsspel zit in een stevige doos. De kaartjes zijn gemaakt van stevig karton en kunnen meermalen gebruikt worden. De benodigde pionnen moeten zelf gemaakt worden. In de beknopte bijgeleverde handleiding staan een aantal mogelijkheden om de opdrachten uit te voeren en suggesties voor verschillende spelmanieren.

Jacquette Meijerink, Master SEN, Schoolcounsellor en Intern Begeleider

Mindfulness pocketboek
Kleine oefeningen voor meer ontspanning en rust in je leven
Gill Hasson
Uitgeverij AnderZ, 2015. ISBN: 978 94 6296 023 7

Gill Hasson is als docente verbonden aan de universiteit van Sussex en zij geeft trainingen. Ze is specialiste op het gebied van zelfwaardering, assertiviteit, veerkracht en communicatievaardigheden.
Het 'Mindfulness pocketboek' is haar tweede boek over mindfulness. Het boek is onderverdeeld in vijf thema’s: dagelijks leven, werk, lichaam en geest, relaties en tot slot voeding. Elk thema geeft situaties, gebeurtenissen en omstandigheden (54 in totaal) waarin je een mindful houding aan kan nemen. Na een quote volgt een korte inleiding van één pagina met daaraan gekoppeld één pagina met opnieuw een quote en een aantal oefeningen. Binnen het thema “werk” valt bijvoorbeeld het onderwerp “Hoe rem je jezelf af”. En binnen het thema “lichaam en geest” onder andere “Hoe roep je gevoelens van dankbaarheid op”.
Het boekje is toegankelijk geschreven, de gepresenteerde situaties zijn herkenbaar en de geboden oefeningen passen bij het onderwerp en zijn vaak praktisch van aard. Ik vind de oefeningen echter vaak ook wat simplistisch en ze staan nog al eens wat ver af van mindfulness.
Bij de vraag “Hoe zorg je dat je werk doet wat bij je past” word je uitgenodigd te onderzoeken wat jij belangrijk vindt. Google zou hierbij een bron zijn voor het vinden van lijsten met persoonlijke waarden en werkwaarden ter inspiratie. De oefening sluit af met: “als je je waarden niet kan vinden in je huidige baan, zoek ze dan op in een ander deel van je leven”. Tja, zeker waar, maar was het maar zo eenvoudig.
Wat ik in het boekje mis, is een inleiding in mindfulness. Het ontbreken van die achtergrond en basiskennis maakt dat ik het boekje voor “beginners” niet geschikt vind. Mindfulness krijgt de reuk de oplossing te zijn voor alles. En dat - laten we ons dat blijven realiseren - is een misvatting.
Ook voor meer “gevorderden” vind ik het boekje weinig geschikt. De oefeningen vallen naar mijn idee behoorlijk in de categorie “open deuren”, wanneer je enige kennis hebt van de (on)mogelijkheden van mindfulness en de vaardigheden redelijk beheerst.
Overall is het boek naar mijn mening te “doelgericht”, waarmee het voorbij gaat aan een van de basisprincipes van mindfulness, namelijk “Zijn” in plaats van “Streven”.

Yonda Poslavsky, registerpsycholoog NIP | Trainer Mindfulness