Recensies Tijdschrift voor Coaching juni 2016 (deel 2)

di 21 jun 2016

Presence
Onverschrokken je grootste uitdagingen aangaan
Amy Cuddy
Unieboek, 2016. ISBN 978 90 00 344024

Het boek Presence, vertaalt in het Nederlands als 'present zijn' of 'in je kracht staan', biedt een zeer uitgebreid overzicht van de actuele wetenschappelijke onderzoeken op dit onderwerp. De opsomming van de vele wetenschappelijke onderzoeken op het gebied van je krachtig voelen worden op een goed leesbare wijze weergegeven. Het onderwerp word zeer breed uitgemeten en geeft de indruk het volledig denkbare spectrum van het onderwerp te beschrijven. Het boek leest echter gemakkelijk en de wetenschappelijke onderzoeken worden op een begrijpbare wijze weergegeven.
Zo wordt het verband tussen lichamelijke houdingen en je krachtig voelen aangevuld met vele gemakkelijke toepasbare oefeningen waardoor je gevoel van innerlijke kracht kan vergroten. De invloed van je gedachten en mind-set op je krachtig voelen en jezelf stevig presenteren wordt begrijpelijk weergegeven. Er wordt ook uitgelegd waarom positieve affirmaties alleen niet genoeg zijn om je werkelijk krachtig te gaan voelen en je met zelf vertrouwen te presenteren. De invloed van je lichaamshoudingen en je positie in een ruimte op je gevoel van je krachtig voelen en een goede indruk te maken wordt herkenbaar, door de vele voorbeelden, aangegeven.
Het boek geeft tips en oefeningen welke je eenvoudig kan uitvoeren zodat je wordt gezien als een stevige persoonlijkheid en autoriteit kan uitstralen. De tips en eye-openers worden aan de hand van wetenschappelijke onderzoeken duidelijk onderbouwd. Het boek legt het verschil tussen sociale kracht en persoonlijke kracht begrijpelijk uit. De schrijfster maakt aannemelijk dat persoonlijke kracht en present zijn de belangrijkste componenten zijn als je als een autoriteit en betrouwbare persoonlijkheid wil overkomen.
De schrijfster beschrijft hoe het gevoel van jezelf onzeker voelen wordt versterkt door je ademhaling en je lichaamshouding. Vanuit haar eigen ervaringen en andere authentieke gevalsbeschrijvingen wordt het oplichterssyndroom, en wat je er aan kan doen levendig omschreven. De invloed van moderne technologie op present zijn komt eveneens uitgebreid aan de orde. De vele praktijkvoorbeelden en real life ervaringen maken het boek goed leesbaar en toepasbaar in de dagelijkse praktijk. De schrijfster vertelt openhartig vanuit haar persoonlijke en professionele ervaringen op het gebied van present zijn.
Zowel voor coaches, als voor lezers die hun persoonlijke effectiviteit willen verbeteren, biedt het boek vele eye-openers en mogelijkheden om zelf meer in je kracht te gaan staan, meer zelfvertrouwen te hebben en echter en authentieker in het leven te staan. Het is een goed bruikbaar handboek en naslagwerk op het gebied van present zijn en authentiek in het leven willen staan.

Anita Smeding, coach en organisatiepsycholoog

Conflictbemiddeling op het werk
Praktische gids voor managers en hr-professionals
Sandra Peeters / Ingrid Larik
Die Keure Professional Publishing, Brugge, 2015
ISBN: 978 90 4861 807 1

“Iedereen kan bemiddelen!” Dat is het aansprekende uitgangspunt van ‘Conflictbemiddeling op het werk’.  Het boek vormt een pleidooi voor organisaties om te investeren in conflictbemiddeling door medewerkers. Niet elke medewerker hoeft daartoe onmiddellijk over alle gewenste competenties te beschikken. Je doet er evenwel goed aan om je de eventuele ontbrekende competenties bewust eigen te maken.
In zes hoofdstukken (140 bladzijden) wordt de beginnende mediator wegwijs gemaakt in het werkveld van conflictbemiddeling in organisaties. Uitgelegd wordt wat conflicten zijn, hoe ze ontstaan en hoe ze escaleren. Vervolgens wordt ingezoomd op de hoofdtypes van conflicten binnen organisaties en hoe een conflictbeleid kan worden vormgegeven. Daarna wordt de praktijk van het bemiddelen toegelicht; het wie, wat, waar, wanneer en hoe van bemiddeling wordt uit de doeken gedaan. Een hoofdstuk is speciaal gewijd aan cases uit de eigen praktijk van beide schrijfsters, een hoofdstuk biedt tips & tricks en het laatste hoofdstuk bevat een Engelstalige introductie over chronische conflicten. Het boek eindigt met een korte literatuurlijst.
Conflicten zijn onvermijdelijk en de reflex is om conflicten uit de weg te gaan. Conflicten worden op die manier zelden opgelost en binnen organisaties zijn chronische conflicten helaas geen uitzondering. Hoe anders wordt de situatie wanneer een organisatie een conflictbeleid formuleert en investeert in een aantal medewerkers dat actief kan bemiddelen.
Dan blijkt al snel dat mediation technieken kunnen helpen in het preventief aanpakken, voorlichten, oplossen en – het belangrijkste van al – het leren uit chronische conflicten. Geschillen worden niet langer beschouwd als een struikelblok maar vormen een bron van verandering en leren ons omgaan met diversiteit. Conflictbemiddeling draagt op die manier bij aan verdiepen van inzicht en het vergroten van vaardigheden. Vanuit een mediation insteek kan een organisatie zelfs worden beschouwd als een mechanisme om conflicten op te lossen.
De complexiteit van de samenleving neemt toe en dit vraagt om creatieve, innovatieve organisaties. Conflictbemiddeling is een van de instrumenten om tot democratische, op samenwerking gerichte en zelfsturende organisaties te komen.
Het boek biedt een toegankelijke overzicht van het werkveld en biedt inzicht in de do’s & don’ts van de bemiddelaar. Het boek is geschreven vanuit een Vlaamse context. Zo zijn de wettelijke regelingen m.b.t. pesten op het werk niet zonder meer bruikbaar in Nederland en ook het jargon en sommige zinswendingen ademen een Vlaamse sfeer. Los daarvan vormt het boek een enthousiast pleidooi om conflictbemiddeling in bedrijven en organisaties daadwerkelijk op de kaart te zetten.

Mr drs C.P.M. van de Sanden MBA, Trainer/coach/facilitator

Een zaak van hart-werken
Ellen de Lange-Ros
Faxion, 2016. ISBN: 978-90-820274-3-3

De titel van “Een zaak van hart-werken” sprak mij gelijk aan. Wie wil er nou niet vanuit zijn hart werken? Als startend ondernemer heb ik mezelf dit als doel gesteld, maar merk ik toch ook dat het soms lastig is om in dagelijkse beslommeringen en moeilijke momenten dit te blijven doen. Ik was dus benieuwd naar dit boek en hoopte op inspiratie en handreikingen hierbij.
“Een zaak van hart-werken” leest lekker weg! Het is geen dik boek met ingewikkelde theorie en moeilijke termen, maar makkelijk en duidelijk geschreven. Hoewel ‘vanuit je hart werken’ wellicht voor sommige mensen wat vaag of zweverig klinkt, is dit boek dat allerminst.
Ieder hoofdstuk bestaat uit een verhaal van 4 personages, een klein deel theorie en wat invul oefeningen. In het begin vond ik het wat lastig om de personen uit elkaar te houden, doordat elk personage zijn eigen verhaal heeft en er gelijk een heleboel gebeurt.  Ik herkende echter bij elk personage wel iets van mijzelf, mijn bedrijf en mijn worstelingen, waardoor ik bleef lezen en geboeid bleef door het verhaal. In de hoofdstukken erna werd ik echt in het verhaal meegenomen, waardoor ik telkens weer benieuwd was naar het volgende hoofdstuk. Op sommige momenten in het verhaal kwam de converstatie een beetje onrealistisch op mij over, wanneer de inzichten en ontdekkingen van de personages wel erg soepel gaan of gedachten hardop uitgesproken worden. Maar, ondanks dat werd het verhaal niet ongeloofwaardig voor mij.
Tijdens het lezen werd ik al aan het denken gezet en aan het eind van elk hoofdstuk doen de oefeningen hier nog een schepje bovenop, waardoor ik echt het gevoel had dat ik nuttig bezig ben geweest voor mijn eigen ontwikkeling. Ook in de weken na het lezen van het boek speelde met regelmaat de vraag door mijn hoofd of ik vanuit mijn hart bezig was, zowel prive als tijdens mijn werk. Ik voel me nog steeds geïnspireerd en heb er echt wat aan gehad. Al met al een aanrader dus!

Ingeborg van der Poll, Jongerenbegeleider/ Jongerencoach

Minder doen en meer bereiken
Werk slim en haal het maximale uit je leven
Sháá Wasmund
Bruna. ISBN 978 94 005 0722 7

De titel  van dit boek trekt de aandacht. Dit is wat veel mensen in hun leven willen, meer bereiken door minder te doen. Het boek oogt als een leerboek en deels wordt deze verwachting ook ingevuld.  Het boek heeft 238 pagina’s en is onderverdeeld in 4 delen. Toch is deze structuur meer terug te zien in de hoofdstuk indeling dan in de daadwerkelijke uitvoering van het boek. Deel I start met een inleiding, waar deel II op verder borduurt. Deel III kan meer gezien worden als het deel waar je iets kunt leren. Dit deel bevat een aantal oefeningen om zelf te doen. Deel IV gaat in op het toepassen van de concepten uit de oefeningen. Het boek leest alsof het is samengesteld uit eerder verschenen blogs van de auteur. De auteur beschrijft  geregeld hoe zij zelf de zaken aanpakt. Daarom heb je het gevoel of je met een vriendin praat en tegelijkertijd wordt je aangesproken op je eigen functioneren. De vertel trant is deels in de “”ik vorm”” en deels in de “”wij vorm””. Dit boek is duidelijk geschreven voor het grote publiek. Voor een professional, opgeleid in coaching of therapeutisch werk zijn de behandelde concepten vaak “”open deuren””. De grote hoeveelheid informatie is rommelig geordend en wordt regelmatig herhaald. Veel van de tips en trucs komen overal vandaan en gaan soms niet verder dan tegeltjes wijsheid. De oefeningen daarentegen kunnen handig zijn om te gebruiken in een coaching praktijk.

Annette Booiman, oefentherapeut-Mensendieck en Biofeedback therapeut

Hersenvitaminen
Meer succes met de groeimindsetmix
Gwenda Schlundt Bodien
Uitgeverij AnderZ, 2016. ISBN: 9789462960299

Iedereen kan altijd verbeteren, intelligenter worden, met meer plezier leren, beter presteren en meer plezier hebben in wat degene doet. Dit is wat Gwenda Schlundt Bodien stelt in haar boek: ‘Hersenvitaminen’. Op de kaft is een hoofd met een appel op de plaats van de hersenen afgebeeld. Ik ga er vanuit dat ik iets ga leren, waardoor mijn hersenen beter kunnen werken. Mijn interesse is geprikkeld.
Gwenda is medeontwikkelaar van de progressiegericht aanpak. Ze is trainer, coach, auteur en blogger. In haar boek legt ze uit wat het verschil is tussen een statische mindset en een groeimindset, hoe je door een groeimindset je hersenen kunt laten groeien, hoe je het best kunt oefenen en hoe je kunt leren om progressiegericht te werken. Ik merk dat ik geboeid wordt door haar woorden en hierom gretig halverwege het boek begin. Dit mag zegt Gwenda in haar inleiding! Het boek is erg plezierig geschreven. Herkenbare voorbeelden en aan het eind van ieder hoofdstuk een samenvatting met kernpunten. Door deze stijl van schrijven, leest het prettig tijdens een pauze, bij de kapper of in bus of trein. Daarnaast heeft het een wetenschappelijke onderbouwing wat fijn is voor mensen die van harde feiten houden.
Gwenda legt uit wat redenen kunnen zijn waardoor mensen geremd kunnen worden in hun ontwikkeling. Veel interessanter vind ik de manieren die ze beschrijft, waardoor je kunt groeien in je ontwikkeling. Wie er moeite voor wil doen, kan dus meer bereiken dan ooit gedacht! Dit geldt dus voor mij, maar ook voor mensen op oudere leeftijd of mensen met een hersenbeschadiging. Gwenda legt uit wat de plasticiteit van je hersenen betekenen. Ook hoe je kunt oefenen, zodat je groeit en hoe je progressiegericht kunt werken om je doel kunt bereiken.
Prettig verrast ben ik door het praktische lijstje aan het einde van het boek met do en don’ts. Het zet me aan het denken over mijn eigen denken en handelen. Het laatste deel van het boek heet: ‘het zal steeds beter gaan met de mensheid’. Een enorm optimistische opsomming van feiten, waardoor ik enkel meer gemotiveerd raak om de tips van Gwenda toe te passen. Ik kan iedereen die zich niet wil laten leiden door het plafond van eigen kunnen, aanraden dit boek te lezen!

Edith Hassing, coach en gerontologisch maatschappelijk werker

Rust
Geheim recept voor levenskwaliteit
Robert Bridgeman
Lucht, 2016. ISBN 978 94 917 2942 3

Wie het geheim recept voor levenskwaliteit wil weten moet het nieuwste boek “Rust” van Robert Bridgeman lezen. Daarin beschrijft hij hoe we kunnen ontsnappen aan de drukte die we onszelf opleggen en hoe we meer rust kunnen vinden. De auteur is ervaringsdeskundige als het gaat om het (her)vinden van rust en balans. Zijn eerdere uitgave: “Start vandaag met een lichter leven”, gaat over zijn zoektocht naar de beste manier om je eigen levenspad te volgen. Dit nieuwste boek vervolgt zijn reis op zoek naar rust en een intenser, bewuster leven.
Het boek leest vlot en er staat veel informatie in. Het is opgebouwd uit drie delen: het verminderen van prikkelreductie, optimaliseren van je systeem en de rust vinden in de praktijk. Achter elk hoofdstuk staan de hoofdpunten nog eens vermeld en aan het einde van het boek staan tips zoals een meditatie, do’s en dont’s en een handig overzicht van de meeste methodes waarover Bridgeman schrijft.
Het is duidelijk dat de auteur een man met een missie is. Vanuit verschillende invalshoeken probeert hij de lezer duidelijk te maken dat je vooral zelf bewust de keuze kunt maken om meer rust te ervaren. In het boek beschrijft hij het verschil tussen oppervlakkig geluk en kwaliteitsgeluk. Bridgeman pleit er dan ook voor om niet alleen gelukkig te willen worden van prikkels van buitenaf maar juist bewuste aandacht te geven aan je innerlijke ontwikkeling en daardoor te groeien als (rustiger) mens.
Het boek is heel geschikt voor een breed publiek en het is boordevol tips voor beginners en gevorderden. Hij is o.a. een voorstander van het toepassen van meditatie. Sterke elementen in het boek zijn o.a. de bevlogenheid waarmee het geschreven is en de uitdaging die de lezer steeds krijgt om zichzelf af te vragen: hoe leef ik eigenlijk? Bridgeman vertelt wat er gebeurt in je lijf en je brein als je bewust rust creëert in je leven. Hij is zelf een levend voorbeeld van hoe het kan en dát het kan. In behapbare hoofdstukken haakt Bridgeman in op vele methoden en denkwijzen. Dit gaat ten koste van de diepgang en in enkele gevallen ook de nuance. Maar de boodschap die hij geeft is er daardoor niet minder krachtig om. Ik vind het boek erg geschikt voor rust/gelukszoekers die een (te) druk leven leiden en een bevlogen verhaal willen horen, zonder poespas maar mét passie.

Jantina Prins traint en coacht ondernemende professionals in haar Werkplaats voor Lifestrategy