Ik zoek een...

Actueel - Nieuws

Hoe bepaal ik mijn prijzen of uurtarief als zzp’er?

ma 23 aug 2021

Als zelfstandige ben je niet langer afhankelijk van een salaris. Je uurtarief of prijs bepaal je helemaal zelf. Maar hoe bepaal je wat je als zzp’er moet factureren?

Je prijs of uurtarief bepalen als zelfstandige luistert nauw. Ga je te laag zitten, dan maak je te weinig omzet en kom je misschien niet rond. Zit je te hoog, dan prijs je jezelf wellicht uit de markt. De makkelijkste manier om je uurtarief te bepalen, lijkt om even te googelen wat de concurrentie rekent, en daar dan net onder te gaan zitten. Een strategie die ze bij Business Insider afraden. Vaar liever je eigen koers. Maar hoe dan?

Bereken je gewenste jaarinkomen
Je zzp-uurtarief berekenen begint bij het uitrekenen van je gewenste jaarinkomen. Zet op een rij wat je elk jaar kwijt bent aan zakelijke kosten. Bedenk dan hoeveel je elke maand moet overhouden om in je levensonderhoud te voorzien. Uiteraard wil je daarnaast ook kunnen genieten, wat sparen voor mindere tijden, en iets opzijzetten voor later (pensioen). Houd ook rekening met je inkomstenbelasting en je bijdrage zorgverzekering.

Je weet nu wat je per jaar moet (en wilt) verdienen. Als je ook weet hoeveel declarabele uren je maakt per jaar, kun je je jaarinkomen omrekenen naar een uurtarief.

Rekentools
Online is veel informatie te vinden over hoe je precies je jaarinkomen omrekent naar een uurtarief. De Kamer van Koophandel heeft bijvoorbeeld een handige rekenmethode en zelfs een rekentool om je uurtarief te bepalen. Hiermee bereken je jouw uurtarief op basis van je gewenste netto inkomen. Ook andere platforms bieden zulke tools, zoals Ikwordzzper.nl en BerekenHet.nl.

Heb je ondanks de online hulpmiddelen behoefte aan diepere kennis over de zakelijke en financiële kant van je onderneming? Investeer dan wat tijd in een van de vele freelanceropleidingen. Daar leer je om je financiële plan te maken, je belastingaangifte te doen of je eigen administratie bij te houden. Het kost wat tijd en geld, maar op termijn kun je dat weer terugverdienen.

Uurtarief zzp berekenen: bepaal je marktwaarde
Natuurlijk heeft wat je voor werk doet ook invloed op de hoogte van je uurtarief. Hoe goed ben jij in wat je doet? En vooral: hoe uniek? Hoe specialistischer je diensten, hoe hoger doorgaans de prijs die je kunt rekenen. De klant kan immers niet moeiteloos overstappen naar een goedkopere concurrent als jij een topspecialist bent in een bepaalde niche.

Doe je iets wat vele anderen net zo goed doen, dan is je onderscheidend vermogen te klein om een hoger uurtarief te rekenen. Wellicht kun je je specialiseren binnen jouw vakgebied. Een indicatie van uurtarieven per beroepsgroep vind je op Loonwijzer.nl. Daar zie je dat de uurtarieven flink uiteen kunnen lopen.

Extra kosten
Voor sommige opdrachtgevers moet je extra kilometers maken of vaak bellen met het buitenland tegen een hoog tarief. Sommige klanten gaan ervan uit dat die kosten al in je uurprijs zitten. Wellicht doe je jezelf daarmee tekort, want je gemaakte uren en kosten komen daarmee aanzienlijk hoger te liggen dan je berekent. Maak daarom van tevoren met je klant afspraken over de verwachte extra kosten.

Wees flexibel
Je uurprijs hoeft niet in steen gebeiteld te staan. Je mag best variëren, afhankelijk van de moeilijkheidsgraad van een opdracht of je relatie met een opdrachtgever. Een vasteklantenkorting is bijvoorbeeld niet ongebruikelijk. Als een klant jou elke maand een fikse hoeveelheid werk geeft, dan kun je daarvoor best een ‘bulkprijs’ rekenen. Zelfs voor de vrijheidsminnende zzp’er is een beetje vastigheid tenslotte best prettig.

Optimaliseer je uurloon
Liefst verhoog je elk jaar je uurtarief, zoals ook mensen in vaste dienst regelmatig een loonsverhoging krijgen. De kosten van je levensonderhoud stijgen immers ook. In de praktijk is dat echter niet zo makkelijk; de angst om vaste afnemers kwijt te raken weerhoudt veel freelancers ervan hun prijzen te verhogen. Wil je echt doorgroeien als ondernemer of minder afhankelijk worden van gewerkte uren, probeer dan een meer schaalbaar businessmodel te creëren. (bron: Intermediair)