Ik zoek een...

Actueel - Nieuws

Column: Choose Your Battles!

di 28 aug 2012 - R.F. Havermans

Als één van de initatiefnemers van een nieuwe dienstverlener voor coachees heb ik reeds vele coaches gesproken het afgelopen half jaar. Uit deze gesprekken mag voorzichtig worden geconcludeerd, dat velen goed zijn in hun werk: hebben klanten, doen aan nazorg en putten kennis uit de benodigde opleidingen. Daarnaast nemen zij hun vak serieus: kijken bijvoorbeeld naar hun eigen doorontwikkeling en laten zich al dan niet certificeren. Dan zou de rest vanzelf moeten gaan zou je zeggen. En geldt dit dan ook voor iedere coach? Nee zeker niet!

Op de vraag: vertel eens in 60 seconden, waar jij voor staat met betrekking tot coaching? Wordt door velen toch wel gestart met: ‘hmmm, nou gewoon’. Concreet zijn blijkt moeilijk. Dát vertellen wat herkenbaar is bij coachees, waardoor een ‘aha erlebnis’ wordt gecreëerd blijkt toch lastiger dan gedacht. Men verzandt dan ook vaak in het opsommen van een CV… heel leuk, maar eigenlijk niet interessant genoeg, althans, niet als je wilt aangeven waarom jij degene bent die hem of haar kunt helpen met zijn coachingsvraagstuk!

We hebben gemerkt dat veel coaches in een tunnelvisie blijven steken. Niet raar natuurlijk, het is maar wat lastig om van gebaande paden te treden en al helemaal als het niet het vak raakt waar je voor hebt gestudeerd: Marketing. Zo kan ik mij nog een uitspraak van een coach herinneren onlangs gemaakt. “Nieuwe coach initiatieven, nee dat zal ik nooit met Marketeers doen, alleen met coaches.” Een beetje verbouwereerd door dit dogma was ik wel ja. Zo van, ik ben een coach, wat weet een Marketeer nu van coaching en van het vercommercialiseren van coaches. Natuurlijk is kennis van het vak belangrijk om je vak uit te oefenen en jezelf te verkopen. Maar verkopen staat in die zin los van ‘verkopen’, dat je de behoefte bij klanten moet kunnen signaleren en daar op in moet kunnen spelen. Hoe je dat dan doet is weer een tweede. Dan kan face-to-face, je eigen netwerk of via de digitale kanalen en video. En dat coaches dit lastig vinden is inmiddels duidelijk. Overigens zie je dit bij alle dienstverleners waar op voorhand de uitkomst niet hard in beton gegoten is. Consultants en juristen zijn hier ook een voorbeeld van.

Een wijze les die ik zelf ooit heb geleerd is, ‘choose your battles’. Ook als het gaat om klantbenadering kies dan daar waarin jij je onderscheidt. Een sterk, sluitend verhaal naar de potentiële klant en ga niet voor alles. In dat laatste geval concurreer je namelijk met velen (die vaak beter zijn) en op elk gebied een beetje…Dus focus hebben op je eigen benadering begint met de durf te kiezen! Ofwel, ‘choose your battles’.

R.F. Havermans MSc. Strateeg en Online Marketing Developer en mede-eigenaar van www.coachingvoormij.nl. Helpt tevens organisaties met de ontwikkeling van hun Online Marketing en strategie.