Ik zoek een...

Actueel - Nieuws

5 tips voor leiderschap tijdens de coronacrisis

di 26 mei 2020

Leidinggevenden staan tijdens de huidige crisis voor een flinke uitdaging. Enerzijds moeten ze ervoor zorgen dat de business het hoofd boven water weet te houden en dat zij strategisch voorbereid zijn voor de post-coronawereld. Anderzijds moeten ze zorgen dat de neuzen van hun teams en medewerkers de zelfde kant op staan en dat ze effectief kunnen blijven opereren.

Wat kunnen leidinggevenden doen om hun teams en medewerkers zo goed mogelijk draaiende te houden?

1. Informatievoorziening
Het is belangrijk om je medewerkers op een juiste manier te voorzien van informatie. Spreek verwachtingen uit die je hebt van je medewerkers, maar daarnaast ook wat ze van jou kunnen verwachten. Zo kom je minder snel voor verrassingen te staan en houd je zo helder mogelijk wat er speelt.
Zorg hierbij dat er ook genoeg contactmomenten zijn om die informatie en verwachtingen naar elkaar uit te spreken. Zeker in deze coronacrisis waar (nieuwe) informatie en eventuele maatregelen die daaraan vasthangen snel kunnen veranderen is het belangrijk om je medewerkers daar tijdig mee te nemen en op de hoogte te brengen wat dit voor hen betekent.

2. Geef aandacht aan je medewerkers
Een hoge werkdruk kan er misschien voor zorgen dat er vooral aandacht gaat naar het primaire proces, maar juist in deze hectische tijden is het belangrijk om extra aandacht te geven aan je medewerkers. Vraag wat er speelt, welke behoeftes je team heeft en waar ze tegenaan lopen.

3. Aanvullende ondersteuning
Door genoeg aandacht te besteden aan je medewerkers kun je tijdig signaleren als medewerkers aanvullende ondersteuning nodig hebben. Besef dat je als leidinggevende ook niet alle problemen voor je eigen medewerkers op kunt lossen en dat soms een psycholoog, coach of arts de juiste hulp kan bieden. Zorg dat je hier de juiste verwijzingen voor hebt en bespreek transparant met je team dat die aanvullende ondersteuning beschikbaar is.

4. Toon je eigen emoties
Deze coronacrisis doet ook wat met jou als leidinggevende. Emoties en gevoelens mag ook jij met je medewerkers delen. Je eigen kwetsbaarheid tonen zorgt ervoor dat je die kwetsbaarheid ook terugkrijgt en een open gesprek (het échte gesprek) met elkaar kunt voeren.

5. Structuur en ritme
Daarnaast helpt het mensen om ‘gewoon’ structuur en ritme te hebben in deze dagen. Dat kan een houvast voor ze zijn. Daarbij is een goede werk-privébalans cruciaal. Juist in tijden waar de werkdruk hoog is, is het belangrijk om voldoende ontspanning te nemen. Als leidinggevende is het goed om dit scherp in de gaten te blijven houden en op (bij) te sturen. (bronnen: Consultancy.nl, Proven Partners)



Geef hieronder uw reactie op dit nieuwsitem

Leave this one empty:
Naam:
Don't fill in data here:
Reactie:
Don't put anythin in here:

Jeroen Bottema - donderdag 28 mei 2020

Beste redactie, Het is heel relevant om te reflecteren op het concept 'leiderschap' als gevolg van de maatregelen om verspreiding van het Corona-virus tegen te gaan. Het valt mij op dat dit bericht ingestoken wordt vanuit positioneel leiderschap, en dat vind ik juist in deze tijden een wat beperkte benadering. Het gaat voorbij aan leiderschap die professionals de laatste maanden hebben getoond, op basis van expertise, om de werkzaamheden online uit te voeren. Ik denk bijvoorbeeld aan docenten. De vijf punten die beschreven worden zijn volgens mij belangrijk in alle situaties, en ik mis het aspect om persoonlijk leiderschap van collega's te helpen bevorderen. Dat zou m.i. ook een duurzame oplossing zijn voor 'de flinke uitdaging tijdens de huidige crisis'.