Ik zoek een...

Actueel - Nieuws

Meester in leerlingschap, deel 2

di 18 dec 2018 - Guido van de Wiel

Vul jij je werkdagen grijs en gedachteloos of vervullen de dagen jóu. Hier het vervolg op mijn vorige blog Meester in leerlingschap, deel 1.

In die vorige blog beschreef ik het verhaal al van een teamtrainer en een kok. Zij bleven in hun meesterschap steken en rondjes draaien in hun bestaande professionele leven. Een van de conclusies in die blog was om posities te blijven creëren waarin je leerling kunt blijven. Je regelmatig ergens leerling in blijven voelen helpt op lange termijn om vol vitaliteit te blijven werken. In dit vervolgdeel laat ik zien hoe je praktisch je eigen leerlingschap kunt vormgeven.

Verwondering ontketent verbeeldingskracht
Boven alles geldt om met enige regelmaat je oprechte verwondering te blijven volgen. Verwondering ontketent je verbeeldingskracht. Er is geen betere acculader dan fascinatie. Wie gefascineerd is, hééft een volle accu. Wie zich verwondert wordt automatisch leerling. Waar ben jij nieuwsgierig naar? Wat zou je willen kunnen? Wat zou je willen leren beheersen? Het bewust kiezen om ergens leerling in te worden, zorgt ervoor dat de wereld weer open komt te liggen. En dat lag-ie natuurlijk al de hele tijd; alleen zie je dat niet, als je enkel druk bent met je bestaande carrière of loopbaan.

De uitnodiging is: laat je bestaande meesterschap even voor wat het is en ga op zoek naar het kind in jezelf. Waar gaat het kind in jou automatisch en steeds van kwispelen? Waardoor raak jij keer op keer gefascineerd? Dat is geen vraag waar je met gefronste wenkbrauwen moeilijk en wekenlang over moet lopen nadenken. Dat is al helemaal geen vraag waarbij je een businessplan laat meelopen op de achtergrond. Het is veel eenvoudiger: ga na welke activiteit, welke context, welk vakmanschap, welk ambacht of onderwerp jou energie geeft. Wat lijkt je gaaf om te doen, ook al heb je het nog nooit gedaan? Wat heb je altijd al een keer willen doen? Wat trekt je aandacht? En durf je die impuls van wat jouw aandacht trekt ook te volgen? Veel mensen kappen – onder druk van hypotheeklasten en bestaande verplichtingen – dat soort dagdromen zo snel weer af dat ze er überhaupt geen contact meer mee kunnen maken.

Wie meester in leerlingschap is, weet zichzelf als een baron van Münchhausen aan zijn eigen haren uit elk moeras van sleur en routine te trekken. Dat is geen kwestie van kracht zetten of moeilijk denken, maar van simpel en lichtvoetig doorzien en doen. En dat lukt makkelijker als je er als een kind naar kijkt. En dat lukt (bijna) niet als je er met volwassen ogen naar kijkt. Als je je verbindt met je “innerlijke jongetje” (ook voor dames) ben je in staat om buiten de bestaande groef en ingesleten patronen te geraken. Je bent dan ineens bij machte om per direct in het klein een nieuwe context te creëren. Je weet dat je een nieuwe context gecreëerd hebt, als je voelt dat je daarin nog geen vaste gewoontes en routines hebt ontwikkeld en wanneer je merkt dat er anderen zijn van wie je wezenlijk iets te leren hebt over die wereld, dat métier, die andere omgeving. Zo besloot een vriend van mij zijn vaarbewijs te behalen zonder dat hij daarvoor enige ervaring op het water had en is een andere vriend van mij ongesubsidieerd aan een documentaire begonnen omdat hij gegrepen raakte door een levensverhaal van iemand dat op zijn pad kwam. Energy follows Thought en Matter follows Energy. Wat we denken raakt – sneller dan je voor mogelijk houdt – gematerialiseerd in de wereld om ons heen.

Naast het verleggen van je aandacht gaat het dus om het verleggen van je energie. Dit betekent ook dat je je bestaande ranking die gekoppeld is aan je huidige beroep voorlopig even loslaat. De vervolgstappen die je zet, koppel je even los van het beroep dat je nu uitoefent.

Een vitaliteitsvraagstuk versus een loopbaanvraagstuk
Sommige mensen kost het moeite om zo hun leerlingschap naast hun bestaande carrière op gang te brengen. Stel dat zij ervoor kiezen om leerling te zijn in houtbewerking of fotografie. Dan voelen zij al snel dat die nieuwe hobby ook meteen hun hele nieuwe beroep moet gaan worden. En dat zij hun praktijk als advocaat, IT-consultant of makelaar aan de wilgen moeten hangen om in het vervolg en voor de komende 23 jaar voortaan uit stukken wrakhout kunstwerken te beitelen en schaven of zo een doka in moeten duiken. Maar een doka als volgende vaste werkomgeving verwordt al snel tot het volgende zwarte gat. Het leerlingschap krijgt dan immers te snel een te grote verantwoordelijkheid. De beweging die sommigen vervolgens maken is om een passie als houtbewerking dan maar klein te houden.

Een krachtige techniek is dan juist om het aantal fascinaties (zoals dat van houtbewerking) expres te vergroten. Als je op meer en meer gebieden leerlingschap ontwikkelt, wordt het steeds eenvoudiger om dit naast je baan – of zelfs in je baan – vorm te geven. Je gaat zien dat ergens leerling in zijn niet direct betekent dat je je vaste baan hoeft op te zeggen of dat je je bedrijfsstrategie radicaal om moet gooien. Leerlingschap ontwikkelen doe je niet primair om je loopbaan te verleggen, maar om je vitaliteit te vergroten.

Wat zou jij doen als je vijf levens had?
Een oefening die helpt om meester in leerlingschap te worden, is de oefening ‘Vijf levens’. Deze stamt uit het boek en de gelijknamige methode The Artist’s Way (Cameron, 1992). Hierbij stel je jezelf de vraag wat je zou doen als je vijf levens tot je beschikking had. Wat zou je in elk van die levens dan gaan doen? Wie zou je willen zijn in elk afzonderlijk leven?  

Toen ik zelf die oefening deed, schreef ik op dat ik naast mijn huidige bestaan nog levens wilde leiden als wereldreiziger, als fotograaf, als uitvinder en als muzikant. Zorg ervoor dat je de fascinatie die bij deze extra levens hoort bij elke stap die je vervolgens zet blijft voelen. Kijk naar je lijstje en ga een van deze levens de aankomende week gestalte geven. In een vorm die haalbaar is én in lijn blijft liggen met je fascinatie. Zo ging “wereldreiziger” er voor mij over om zonder planning of boeking vooraf op onbekende plekken te komen in de natuur. Dus ging ik liften en zette ik deze fascinatie om in een tweedaagse hiketocht in Zuid-Limburg. Gewoon in Nederland, want als ik wereldreiziger wilde zijn, kon ik dat ook zijn in Nederland. Alsof Nederland niet bij de wereld zou horen … Daarbij ging ik weliswaar niet eens de landsgrens over, maar wel de grens dat ik twee ochtenden nog niet wist waar ik ’s avonds zou gaan slapen. 

Welk vakgebied, wat voor type leven, welke activiteiten trekken je aandacht waarin je nu nog rookie bent? En wie is daarbij een geschikte mentor voor jou? Dat kunnen bestaande meesters zijn in het desbetreffende vakgebied, maar je mentor kan ook een boek, een cursus, een aantal YouTube tutorials, of een opleiding zijn. Je meester kan zelfs al eeuwen overleden zijn en toch je tutor wezen. Soms is een foto van iemand voldoende om je de weg te wijzen.

Blijf bij het kiezen van een mentor voor elk van je nieuwe levens praktisch. Niet iedereen zal voor een droomleven als rockster in de leer kunnen bij U2, als kok bij Jamie Oliver of als fotograaf bij Anton Corbijn. Blijf creatief. Denk ook aan mentoren die jou overdrachtelijk kunnen helpen. Wie een roman wil schrijven over een oorlogsgebied kan met een romancier gaan praten, maar ook met iemand uit het leger, met een trauma-expert en zelfs met iemand die specialist is in guerilla-marketing. De principes uit het ene vakgebied kun je transfereren naar je eigen nieuwe vakgebied.

Vul jij de dagen of vervullen de dagen jou?
Vervolgens kun je elementen uit je leerlingschap gaan meebakken in je bestaande loopbaan. Alleen jij weet of de werkdagen zich aaneenrijgend vullen of dat de dagen jóu vervullen. Als je doet wat je leuk vindt, en je bent er niet vies van om te leren, dan helpt de wereld mee om daar meer van te maken.

Een laatste voorbeeld in dat licht: ik ontmoette laatst iemand die al jaren eigenaresse was van een camping. Zij was buiten het seizoen haar passie voor fotografie gaan ontwikkelen en was inmiddels zo ver dat ze zelf nieuwe foto’s voor op de website van de camping was gaan schieten. Scheelde haar toch weer het inhuren van een fotograaf. Geld wat ze anders kwijt was aan de fotograaf, kon ze nu uitgeven aan haar eigen nieuwe camera. Sterker nog: het werd plotseling mogelijk om deze kostenpost nota bene zakelijk op te voeren. En het belangrijkste van alles: ze begon haar werk met steeds meer eigenheid invulling te geven. Ze had de “klik” met haar werk weer terug.

Drs. Guido van de Wiel is schrijver en ghostwriter van managementboeken, verbonden aan onder meer Verdraaide organisaties en De veranderbrigade. Hij is (co)auteur van het boek ‘Durf het verschil te maken’ en executive coach bij de business schools Rotterdam School of Management en TIAS School for Business and Society. Trendwatcher of the Year 15-16. www.wheelproductions.nl

Gebruikte literatuur
Cameron, J. (1992). The Artist’s Way. A Spiritual Path to Higher Creativity. Jerimee P Tarcher/Perigee.



Geef hieronder uw reactie op dit nieuwsitem

Leave this one empty:
Naam:
Don't fill in data here:
Reactie:
Don't put anythin in here:
Nog geen reacties geplaatst