4 tips voor minder stress op de werkvloer

ma 22 apr 2024

Hoe beperk je werkstress binnen je organisatie? Carla Habets, specialist vitaliteit en duurzame inzetbaarheid bij Loyalis, geeft antwoord op deze vragen. Laat je inspireren door 4 waardevolle tips waar je als (HR-)professional direct mee aan de slag kunt gaan. 

Wat is werkstress eigenlijk?
Carla Habets: "Het is gezond om af en toe wat stress te ervaren. Maar als er sprake is van problematische werkstress, dan bevindt iemand zich langdurig in een situatie die niet prettig voelt en is hij of zij de balans kwijt is. Dit kan te maken hebben met verschillende redenen. Denk daarbij aan té veel werk, stress met collega’s of werk dat niet bij iemand past. Als dat te lang aanhoudt ontstaan er lichamelijk en fysieke klachten."

Is HR verantwoordelijk voor werkstress?
"Nee, ik vind niet dat een HR-professional alleen verantwoordelijk is voor het beperken van stress door werk bij medewerkers. Het is een gezamenlijke verantwoordelijkheid. Zowel voor de werkgever als de HR-professional en vooral ook de medewerker zelf. De medewerker is vanzelfsprekend eigenaar van zijn eigen loopbaan en dus ook van de stress die daar wellicht bij komt kijken. Degene moet zelf actie ondernemen om stress te voorkomen of werkstress te verminderen. Een leidinggevende of HR kan hierin ondersteunen." 

4 tips om werkstress binnen je organisatie te beperken
Wat kun je nu als (HR-)professional of werkgever doen om stress door werk bij je medewerkers te beperken? 

1. Oprechte aandacht voor elkaar
"Het is van belang dat de professional en leidinggevende goed opletten op wat er op de werkvloer gebeurt. Wat speelt er bij je medewerkers en hoe gaat het met ze? Communicatie is daarbij erg belangrijk. Je ziet vaak dat stress door werk bij een collega wel wordt geconstateerd, maar vervolgens niet wordt benoemd. Daarin kun je veel winnen. Juist door het bespreekbaar te maken. Zowel als leidinggevende, HR professional en als collega. Dit kan al door oprecht te vragen: Hoe gaat het met je?’ Toch is het vaak een lastig en beladen onderwerp. Wat mag je vragen en wat niet? Persoonlijk vind ik dat we als mensen en collega’s onderling zeker mogen vragen hoe het met de ander gaat. Creëer een (werk)cultuur waarin het logisch is dat je naar elkaar omkijkt en vraagt hoe het met de ander gaat. En niet zozeer omdat het moet, maar vooral vanuit oprechte interesse in je medemens. Daardoor durven medewerkers ook eerder naar een leidinggevende of HR te stappen, als het even niet zo lekker gaat. Het voelt binnen zo’n cultuur dan veilig om een hulpvraag te stellen."

2. Aandacht voor verschillende groepen medewerkers
"Kijk ook eens naar welke ‘groepen’ medewerkers je binnen je organisatie hebt. Zijn er bijvoorbeeld veel medewerkers met financiële problemen? Hoe kun je die groep mensen wat meer ontlasten? Niet zo zeer door financiële hulp aan te bieden, maar door hen te leren omgaan met hun financiële situatie. Of te verwijzen naar een dienstverlener die daarbij kan helpen. Misschien heb je ook een groep die mantelzorger is. Bespreek de situatie met deze mensen en kijk hoe je als werkgever kunt helpen. Uiteindelijk is de medewerker zelf verantwoordelijk voor zijn eigen balans. Als werkgever kun je daarin wel veel faciliteren."

3. Tools en interventies om werkstress te beperken
"Er zijn steeds meer tools en interventies beschikbaar om stress door werk te beperken. Zoals apps om op een laagdrempelige manier in gesprek te gaan met coaches of een huisarts. Deze apps zijn vaak anoniem te gebruiken voor medewerkers, zonder dat de werkgever daar een bericht van ontvangt. Dit houdt het laagdrempelig. Een gesprek met bijvoorbeeld een coach of huisarts via een app kan al bijdragen aan stressvermindering. Je voorkomt zo dat de problemen verder opstapelen. Vooral jongeren chatten liever eerst even voordat ze naar een hulpverlener gaan. De toegankelijkheid van een app wordt door jonge mensen als prettig ervaren. Daarin zie ik wel een verschil in generaties en hun behoeftes. Het is daarom goed om verschillende mogelijkheden aan te bieden aan je medewerkers. Een andere manier om stress door werk te beperken is bijvoorbeeld de inzet van een loopbaancoach voor een vrijblijvend gesprek. Een centrale vraag hierbij is: ‘Krijg je nog genoeg energie van je werk?"

4. Zorg voor een vitale en veilige werkomgeving
"85% van alles wat we doen, wordt onbewust beïnvloed door onze omgeving. Daarom is het belangrijk om een vitale en veilige werkomgeving te creëren. Wordt binnen een organisatie bijvoorbeeld gestimuleerd om een sta-bureau te gebruiken? Dan wordt dit ook als normaal gezien op de werkvloer. Als werkgever heb je daar dus zeker invloed op. Het is uiteindelijk een kwestie van uitproberen wat bij jouw organisatie past. Daar is geen kant-en-klare oplossing voor. Stem af wat de medewerker nodig heeft. En zorg dat de beschikbare tools gemakkelijk vindbaar zijn. Ik zie vaak dat organisaties heel veel aanbieden, maar dat er weinig gebruik van wordt gemaakt. Breng dit dus regelmatig onder de aandacht via een leidinggevende of het intranet. Het gaat om de kracht van herhaling. Spreek vooral ook de medewerkers aan die nog niet vastlopen en richt je niet alleen op de medewerkers waar het probleem al aan de orde is. Juist in het voorkomen van stress kun je als werkgever veel winst behalen." (bron: Binnenlands Bestuur)

 

Naar het overzicht