Ik zoek een...

Actueel - Nieuws

Ondernemer beter af met coach

wo 12 mei 2010

Ondanks het ongunstige ondernemersklimaat, we hebben geloof ik een crisis, zijn er toch nog duizenden mannen en vrouw die het wagen om voor zichzelf te beginnen. Niet zelden zijn dit mensen die het ondernemen als laatste redmiddel zien om een inkomen te realiseren. Immers, zijn zij boven de 50 jaar en werkeloos, dan is de statistische kans op een baan in loondienst 6% en zijn zij 55 jaar of ouder dan neemt die kans met nog eens 50% af en maken zij nog maar 3% kans op een baan in loondienst. Logisch dat er dan naar andere mogelijkheden wordt gekeken. 

Optimisme is nog geen realisme 
Zodra mensen met de idee rondlopen een eigen bedrijf op te zetten, sturen veel van hen hun gezonde verstand op vakantie naar een heel ver land waarmee geen communicatie meer mogelijk is. Ze gaan volledig op hun gevoel af en laten zich meeslepen door hun eigen enthousiasme dat nog eens lekker wordt aangewakkerd door goed bedoelende vrienden, familie en kennissen. Nu is het gemakkelijk spelen met het geld van een ander en als je toch geen risico loopt, dan is positieve feedback een prima middel om de vriendschap te bevestigen en te behouden. Begrijp me goed, er is niets mis met enthousiasme en positief denken zolang de realiteit maar niet uit het oog wordt verloren. Het is alleen daarom al triest te weten dat van de 100 starters er na een jaar al 30 van de markt zijn verdwenen en dat er na drie jaar nog maar 30 over zijn. Veelal wordt aangevoerd dat de meeste afvallers in de financiële problemen komen maar dat is natuurlijk een open deur intrappen. Wat kan dan de reden zijn dat er zoveel zo snel van de markt verdwijnen? 

Coach verantwoordelijk voor succes? 
Als coach/mentor heb ik inmiddels zo’n 130 ondernemers geholpen hun bedrijf op te zetten en uit te bouwen. Jammer dat er 3 (2,5%) het in het eerste jaar van het ondernemen niet hebben gehaald, maar dat is altijd nog beter dan de 30% van de nieuw ingeschreven bedrijven die het eerste ondernemersjaar al niet overleven. De vraag is natuurlijk waaraan het bovengemiddelde succes te danken is. Is het omdat coaches alleen maar briljantje ondernemers begeleiden of kan een deel van het succes ook aan de coach worden toegeschreven? Of komt het omdat coaches al bij de voordeur van het ondernemerschap een selectie toepassen waardoor het slagingspercentage positief kan worden beïnvloed? 

Een goede coach die ondernemers begeleidt heeft waarschijnlijk zelf alle pieken en dalen van het ondernemerschap al meegemaakt en naast succesvol te zijn geweest (of nog is) ook moet toegeven dat hij /zij verschillende keren de billen hebben verbrand en daardoor op de blaren moesten zitten. Denk in dit geval maar eens aan Gerard Kempers die Sven Kramer de verkeerde kant opstuurde. Dat deed ons allemaal pijn; coach of geen coach! 

Treft een startende ondernemer dus een coach die zelf alle klassieke fouten heeft gemaakt, dan kan deze zijn klant in ieder geval daarvoor behoeden. Dan mag de klant andere fouten maken! 

Beginnersfouten 
Veel voorkomende fouten die startende en doorstartende ondernemers maken zijn: 
- onvoldoende kennis van zaken 
- te veel diensten/producten willen aanbieden 
- onvoldoende focus op een gewenst eindresultaat 
- onvoldoende markinzicht 
- een ondernemersplan als een invuloefening te beschouwen 
- meer enthousiasme dan realiteitszin 
- gebrek aan zelfkritiek 
- geen realistische financiële onderbouwing van de plannen; zichzelf ongefundeerd rijk
  rekenen 
- te optimistische inschatting van de inkomsten en te lage inschatting van te maken
  kosten 
- feedback vragen aan mensen die mank gaan aan de hiervoor genoemde punten! 

Een coach heeft in deze de taak als loods en het ondernemerschip om de obstakels te loodsen en de klant tegen zichzelf in bescherming te nemen. Dit kan vroegtijdige faillissementen gemakkelijk voorkomen. 

Verkeerde zuinigheid 
Slechts 1% van alle startende ondernemers neemt een coach in de arm en zijn volgens de statistieken een aanzienlijk stuk kansrijker om het derde ondernemersjaar te overleven dan degenen die dat zonder coach proberen. Waarom nemen dan niet meer starters een coach/mentor in de armen zou u zich kunnen afvragen? 
Het is waarschijnlijk het oude liedje: ‘penny wise, pound foolish’. Men heeft er geen geld voor over omdat zij de toegevoegde waarde van coaches (nog) niet inzien of zij hebben (nu) geen geld om coaches te betalen. Een creatieve coach weet voor beide problemen vast wel een paar oplossingen te bedenken! 

Meer lezen over de faal en succesfactoren van ondernemen? 
Via www.denetwerkmakelaar.nl kunt u het boek ‘Geheimen van succes’ gratis downloaden.



Geef hieronder uw reactie op dit nieuwsitem

Leave this one empty:
Naam:
Don't fill in data here:
Reactie:
Don't put anythin in here:
CAPTCHA Image
Neem de code over:
Nog geen reacties geplaatst