Wie nu nog geen coachend leider is, is niet meer relevant

di 30 mei 2023

We leven niet meer in een tijd waarin managen vooral gaat om het boeken van resultaten. Medewerkers zijn er al lang niet meer alleen om taken uit te voeren en targets te halen. Wie zijn personeel nog altijd op die manier behandelt, heeft waarschijnlijk te maken met een hoog verloop. Werkend Nederland anno 2023 zoekt een baan met zingeving en een hoog werkgeluk. En ze willen vooral ook altijd blijven groeien, want anders stappen ze zo over naar een uitdaging elders.

Die mindset – vooral tekenend voor generaties Y en Z, de beroepsbevolking van de toekomst – maakt dat management niet meer is wat het geweest was. De manager krijgt niet meer zomaar respect puur op basis van autoriteit. Sterker nog, wie zich te autoritair gedraagt, krijgt juist te maken met weerstand. Organisaties die met de tijd mee willen zijn gebaat bij werksfeer waarin werknemers niet alleen moeten, maar ook willen en vooral ook ervan overtuigd zijn dat ze het kunnen. 

Loyaal, flexibel en weerbaar personeel
Wie binnen zijn organisatie zo’n houding weet te stimuleren, staat sterk in een wereld die onderhevig is aan turbulente veranderingen. Gemotiveerde medewerkers zijn niet alleen effectiever in hun werk, maar ook loyaal, flexibel en weerbaar. Koester talent, zodat het niet van je wegloopt. In deze krappe arbeidsmarkt is dat belangrijker dan ooit. Getalenteerde medewerkers die overal tegen een muur oplopen hebben binnen no-time een andere baan.

De kunst is om als manager niet alleen naar iemands huidige capaciteiten te kijken. Trek ook die bak met potentie open. Wat heeft iemand nodig om van potentie een competentie te maken? Een coachende manager zoekt actief naar een antwoord hierop, om vervolgens de ruimte te creëren om die ontwikkelslag te maken. Daar hoort ook een zekere mate van experimenteren bij. Soms moet een medewerker zelf vallen, opstaan en weer doorgaan om te kunnen groeien. Als manager moet je dan niet in de weg gaan staan maar een ondersteunende rol aannemen.

Wie ontwikkeling stimuleert, heeft een voorsprong
Bovenstaand blijkt vaak nog lastig bij grote of oudere organisaties die vastgeroest zitten in een vorm van bureaucratie waarin weinig ruimte is voor nieuwe ideeën of persoonlijke ontwikkeling. In de praktijk zijn het vooral startups en kleinere organisaties die dit beter doen en daardoor sneller de nodige innovaties doorvoeren om ook in de toekomst nog relevant te blijven.

De grote bedrijven kunnen niet langer achterblijven. De werkvloer wordt straks overheerst door generaties die aan een langzame, logge bureaucratie geen boodschap meer hebben. Wie nu alvast begint met het stimuleren van coachend leiderschap, heeft straks een belangrijke voorsprong.

Geen baas, maar facilitator
Feike Sijbesma, CEO van farmaceutisch bedrijf DSM is hier al langere tijd mee bezig en laat zien hoe het ook binnen een grote organisatie kan. Zo zette hij initiatieven op als DSM Academy en het DSM Leadership Development Programma om de talentontwikkeling van zijn personeel te blijven stimuleren. Sijbesma legt zijn eigen ideeën niet op, maar luistert juist naar zijn medewerkers en verwerkt hun feedback zoveel mogelijk in het besluit. Hij ziet zichzelf niet als klassieke baas, maar als facilitator.

Sijbesma is als coachend leider een voorbeeld voor de rest van zijn bedrijf. Medewerkers zien hem niet alleen als leidinggevende, maar ook als rolmodel. Coachende leiders laten zien dat ze feedback belangrijk vinden en doen er ook echt wat mee. Zo stimuleren ze medewerkers om hetzelfde te doen. Alleen op die manier kan een organisatie ook in de toekomst blijven groeien. (bron: Managementsite)

Naar het overzicht