Werkdruk te hoog? Eigen schuld, dikke bult

Zo kun je stress verminderen

ma 17 apr 2023

Je bent druk, druk, druk. Doet meer werk in minder tijd. En blijft maar wachten op die nieuwe collega’s, want dat gevoel van werkdruk komt ongetwijfeld door het personeelstekort. Of toch niet? Volgens arbeids- en organisatiepsycholoog Erwin Klappe is werkdruk (deels) onze eigen schuld. “Wil jij stress verminderen? Dan moet je op zoek naar de reden van uitputting. Die zit 'm in te weinig opladen.” Sturen op werkgeluk is volgens Klappe de enige manier om een aantrekkelijke werkgever te worden.

Energiegevers en energienemers
Werkdruk wordt vaak onterecht als tegenhanger van werkgeluk gezien. Het ontstaat wanneer je niet voldoet aan de eisen die jouw werk aan je stelt. Bijvoorbeeld wanneer je te weinig tijd hebt om je werk af te krijgen of het gewenste resultaat te behalen.

Een logisch gevolg van de krapte op de arbeidsmarkt? “Niet per se”, zegt Klappe. “Een gezonde werkdruk hoeft geen probleem te zijn. Het betekent dat je wordt uitgedaagd en jouw vaardigheden ten volle benut.”

Het probleem zit ‘m volgens Klappe in een te hoge of te lage werkdruk: het resultaat van een structurele disbalans tussen energiegevers en energienemers. Kost jouw werk je meer energie dan dat het je oplevert? Dan ervaar je stress. Je loopt leeg. Daar heeft de hoeveelheid werkzaamheden niet direct iets mee te maken.

Word je bijvoorbeeld onvoldoende uitgedaagd? Dan ervaar je een te lage werkdruk en loop je het risico op een bore-out: je wordt ziek van verveling.

Drie basisbehoeften van elke medewerker
Als belangrijke buffer tegen een te hoge of te lage werkdruk, noemt Klappe de drie psychologische basisbehoeften van elke medewerker:
1. de behoefte aan autonomie (vrijheid en vertrouwen),
2. een gevoel van competentie (uitdaging en waardering),
3. een gevoel van verbinding (steun en voldoening).
Zijn deze drie behoeften vervuld? Dan kun je best wat werkdruk aan, aldus Klappe.

Pleaser en perfectionist
Ook het karakter speelt een rol. “Stel je voor: jij bent een pleaser, hoog altruïstisch en wil het anderen naar de zin maken. Dan heb jij het moeilijk met het aangeven van jouw grenzen. Je mond zegt ja, maar je hart nee. Daardoor komt al het werk op jouw bordje terecht en voel jij onvoldoende verbinding.”

Een ander voorbeeld: de perfectionist. Bij hem ligt de lat extreem hoog. Alleen een tien is goed genoeg. “Dat maakt het voor de perfectionist soms lastig om bijvoorbeeld een gevoel van competentie te behalen”, zegt Klappe.

Alleen sukkels hebben het (te) druk
Het resultaat van deze werkdruk? Een verminderde productiviteit, motivatie en weerbaarheid, met verzuim als onvermijdelijk gevolg. Dat wil jij natuurlijk voorkomen. Hoe?

“Door minder te doen”, meent Klappe. “Uit onderzoek van de Noors-Amerikaanse managementprofessor Morten Hansen blijkt dat de toppresteerders in een organisatie een-voor-een hetzelfde principe hanteren: do less, then obsess. Concentreer je op een gering aantal kernactiviteiten waarmee je de meeste waarde toevoegt in jouw werk, krijg daar een gezonde obsessie voor en zeg ‘nee’ tegen de rest.”

Drie opbrengsten van vandaag en morgen
Hoe je dat vertaalt naar jouw werkdag? “Neem elke dag een moment waarop jij je werkdag start én afsluit: wat zijn de drie opbrengsten van vandaag geweest? En wat worden de drie opbrengsten van morgen? Denk aan activiteiten die jou energie geven en waar jij impact mee kunt maken.” (bron: mt/sprout)

 

Naar het overzicht