Tips om een coachingscultuur op de werkplek te integreren

di 13 dec 2022

Coaching op de werkplek biedt werknemers mogelijkheden voor structureel leren en professionele ontwikkeling. Managers kunnen werknemers coachen door advies en begeleiding te geven. Naarmate coaching een integraal onderdeel wordt van de strategie voor personeelsontwikkeling van een organisatie, ontstaat er een coachingscultuur, waarbij leiders een sleutelrol spelen in de ontwikkeling van werknemers door middel van coaching, mentoring en kennisoverdracht. Laten we eens kijken naar enkele manieren waarbij een coachingscultuur meer grip krijgt op de werkplek.

Wat is een coachingscultuur?
Mentorschap gaat over het overdragen van nieuwe kennis en het ontwikkelen en verder verbeteren van wat al geleerd is. Het vermogen om anderen te helpen zichzelf te begrijpen is een belangrijke vaardigheid voor het ontwikkelen van een coachingscultuur. Coaches zijn dan ook voornamelijk bezig met het identificeren van individuele- en groepsdoelstellingen.

Zodra de ontwikkelingsdoelstellingen zijn vastgesteld, moeten de opties, kansen en mogelijkheden worden bekeken. De teamleden moeten worden aangemoedigd om hun huidige prestatieniveau vast te stellen en vragen te stellen die hiaten in hun vaardigheden en kennis aan het licht brengen.

Het leren vergemakkelijken
Zoals gezegd is het belangrijk te onthouden dat coaches en mentoren facilitatoren zijn, geen leiders. Dit betekent dat coaches het gemakkelijk moeten maken om doelstellingen te behalen.  De sleutel is dat een coach als facilitator goede vragen gebruikt om je teamleden naar de juiste antwoorden te leiden en hen te faciliteren bij het vinden van de juiste oplossingen. Door vragen te gebruiken, moedig je hen aan te leren door zelfontdekking en verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen leren door het ‘hoe’ te ontdekken.

Actief luisteren
Voor coaches is het van essentieel belang om actief te luisteren. Goed luisteren betekent betere relaties opbouwen met teamleden, adequaat kunnen reageren en de juiste vragen stellen. Het ontwikkelen van goede luistervaardigheden is een groot goed in het leven en is absoluut noodzakelijk om een effectieve coach te zijn.

Bied uitdagingen
Door nieuwe uitdagingen aan te bieden, kun je het team een werkplek bieden om hun vaardigheden te ontwikkelen en nieuwe taken uit te proberen die ze nog nooit eerder hebben gedaan. Door hen te helpen met eventuele problemen of vragen, geef je hen de vrijheid om te experimenteren.

Verwijder obstakels
Vraag welke obstakels hen ervan weerhouden hun doelen te bereiken en welke problemen zij verwachten tegen te komen in elke fase van hun ontwikkelingsplan. Probeer uit te gaan van je eigen ervaring en beschrijf hoe je obstakels en angsten hebt overwonnen. Het ontwikkelen van een stap-voor-stap actieplan om obstakels te overwinnen en voortdurende steun te bieden is een uitstekende manier van coaching. (bron: Zakelijk Dagblad)

Naar het overzicht