Hoe ga jij om met veranderingen op je werk?

ma 29 jan 2024

Herstructureringen, een nieuwe leidinggevende of zelfs een complete overname van het bedrijf. Het zijn slechts enkele voorbeelden van de vele veranderingen die je hoogstwaarschijnlijk al eens hebt meegemaakt op het werk. Wat je eraan kan doen? Vrij weinig, want de meeste werkgerelateerde veranderingen heb je zelf niet in de hand. Waar je wél controle over hebt: de manier waarop je ermee omgaat.

Veranderingen hoeven niet noodzakelijk slecht te zijn. Integendeel, een frisse wind en een nieuwe kijk zijn soms broodnodig op de werkvloer. Maar dat neemt niet weg dat een grote verandering heel wat spanning met zich mee kan brengen. En iedereen gaat op z’n eigen manier met die spanning om.

Toch zijn er vier grote categorieën van werknemers te onderscheiden.

1. De probleemoplosser
De probleemoplosser is ervan overtuigd dat problemen zichzelf niet oplossen. Zorgt een verandering op het werk voor frustraties en onzekerheden? Je kan er geld op wedden dat probleemoplossers hun leiderscapaciteiten in de strijd zullen gooien om de gemoederen te bedaren. Ze zijn altijd heel betrokken en weten van aanpakken.

Met volle overgave gaan ze op zoek naar de oorzaak van het probleem, en liefst zo snel mogelijk. Blijven zitten en zich zorgen maken over een bepaalde kwestie, da’s niet aan de probleemoplosser besteed!

2. De emotionele ondersteuner
A shoulder to cry on. Een steunpilaar. Een vertrouwenspersoon. We hebben het natuurlijk over de emotionele ondersteuner. Met hun troostende woorden en zorgende blik zijn ondersteuners het toonbeeld van empathie. Ze zetten hun capaciteiten in om een vangnet te creëren voor bange, verloren, gefrustreerde of gekwetste collega’s.

Belangrijk: emotionele ondersteuners durven zich ook zélf kwetsbaar op te stellen. Daardoor kunnen ze makkelijk de situatie door de ogen van iemand anders bekijken.

3. De optimist
“We maken er het beste van.” Het is de lijfspreuk van iedere optimist. Ze omarmen de situatie en kijken naar de positieve kant ervan. Stilstaan bij het verleden hoort niet in dat plaatje: optimisten focussen op de weg die vóór hen ligt en de manier waarop ze die weg zo begaanbaar mogelijk kunnen maken.

Ze beseffen maar al te goed dat die grote verandering op het werk een onderliggende reden had, en dat deze oplossing nu eenmaal noodzakelijk was. Geen tijd en energie om daarover te zeuren en te klagen!

4. De logische denker
Logische denkers zien in elke situatie een leerrijke les. Ze zijn er dan ook rotsvast van overtuigd dat die grote verandering op de werkvloer hun pad op is gekomen om er wijzer van te worden. Alles wordt geanalyseerd: niet alleen wat, maar ook – vooral – waarom.

Logische denkers proberen te begrijpen wat de oorzaak is geweest van die ene verandering en beschouwen het als hun levensmissie om zich met die info te wapenen voor de toekomst. Een beredeneerde aanpak biedt orde en rust, waardoor ze die herstructurering of overname sneller een plaats kunnen geven.

Tot slot
Er bestaat natuurlijk geen ‘juiste’ of ‘foute’ manier om met werkgerelateerde veranderingen om te gaan. Of je nu eerder een kat-uit-de-boom-kijker bent of net doelbewust met die werkgerelateerde verandering aan de slag gaat, doe vooral waar je je zelf het beste bij voelt. En wie weet went die nieuwigheid sneller dan verwacht! (bronnen: The Muse, Jobat)

Naar het overzicht