Coachende manager krijgt waardering

Maar moet medewerkers meer bij koers betrekken

di 21 feb 2023

Een manager die op handen gedragen wordt door de medewerkers, geeft hen vertrouwen, is integer en  toont op de juiste momenten waardering voor hun inzet of prestaties. De meerderheid omschrijft zijn of haar manager als een coachende manager die samenwerking, ontwikkeling en begeleiding centraal stelt.

Dit blijkt uit het jaarlijks terugkerende Nationale Managementonderzoek van managementopleider ISBW. Volgens werknemers is de manager van nu betrokken (39%), behulpzaam (35%) en betrouwbaar (32%).

Vertrouwen geven is belangrijkste eigenschap
De eigenschap die werknemers het meest waarderen in hun manager, is het geven van vertrouwen (77%). Ook integer zijn (64%) en het tonen van waardering voor inzet of prestaties (64%) stellen medewerkers erg op prijs.

De onderzoekers hebben ook de vraag gesteld, over welke eigenschappen de manager over vijf jaar zou moeten beschikken. Opmerkelijk is dat daarop dan een ander antwoord volgt. Als je het de medewerkers vraagt, moet hun manager dan vooral betrokkenheid tonen (36%), betrouwbaar zijn (30%) én toegankelijk (26%).

Manager als sfeerbederver
Medewerkers zijn niet alleen maar positief over hun manager. Zo zouden zij hun medewerkers meer moeten betrekken bij werkgerelateerde beslissingen (25%). Ook zien medewerkers graag dat managers meer waardering uitspreken (24%), hen betrekken bij de strategie en meer oog hebben voor de persoon achter de medewerker hebben (beide 21%).

Het meest hinderlijke aan managers vinden medewerkers dat de sfeer verandert zodra hij of zij in de buurt is (21%). Ook de prestatiegerichtheid (19%) en het niet luisteren naar wensen en behoeften van het team (14%) vormen een ergernis van werknemers.

Hybride werken vergroot psychologische afstand
Rob Rijbroek, directeur van ISBW, wijst op de gevolgen van hybride werken voor het management, dat bij veel bedrijven inmiddels de standaard is. Volgens Rijbroek vergroot dit “de psychologische afstand tussen organisaties en hun werknemers.” Daar bovenop komt nog dat werknemers te maken hebben met onzekerheid door de inflatie en een mogelijke recessie.

Rijbroek: “Menselijke connectie en zaken als samenwerkingsgerichtheid en aanpassingsvermogen worden daarmee steeds belangrijker. Als manager is het daarom belangrijk dat je meebeweegt en ook investeert in je eigen ontwikkeling. Zowel op het gebied van hard skills als van soft skills. Zo zorg je dat je voldoende kunt meebewegen met veranderingen en kan inspelen op de behoeftes van je team die daarbij horen.” (bron: Personeelsnet)

Naar het overzicht