10 tips om jezelf nog beter te organiseren

ma 23 mei 2022

Moeite met organiseren? Het helpt om efficiënter te werken. Door je taken beter bij te houden heb je minder kans op stress én ontstaat er een betere balans tussen werk en privé. Deze tips helpen je om jezelf beter te organiseren. Kies degene uit die voor jou werken.

1. Creëer een strakke planning
Met een planning ben je zeker dat je niets vergeet. Het zorgt voor een duidelijk overzicht van je deadlines. Denk bij het inplannen goed na over hoeveel tijd je nodig hebt voor elke opdracht. En calculeer misschien 10% langer in! Zo krijg je alles op tijd af.

2. Maak een to-dolijst
Dé manier om beter te organiseren? Een to-dolijst. Maak een lijstje met de taken van de dag. Zet belangrijke of dringende zaken bovenaan. Je voelt je gegarandeerd productiever wanneer je opdrachten kan afvinken. Probeer daarnaast je lijstjes al een dag op voorhand te maken, zo kan je ‘s morgens meteen beginnen. Liever geen papier? Er zijn heel wat handige apps zoals To Do en ToDoIst. Het grootste voordeel: je kunt je to-dolijst altijd en overal raadplegen – op je computer, smartphone én tablet.

3. Gebruik je agenda optimaal
Met een kalender of agenda zet je al een grote stap naar een beter georganiseerd leven. Het helpt om afspraken bij te houden en geeft zowel op privé- als op werkvlak een handig overzicht. Maar maak er geen té strakke planning van. Hou speling voor last minute veranderingen of eventuele noodgevallen die je aandacht opeisen. Heb je een belangrijke deadline? Plan dan bewust focustijd in je agenda in.

4. Opbergen en labelen
Stress vermijden en tijd besparen? Investeer in een paar opbergbakken, mappen en dozen om je spullen op een doordachte manier te sorteren. Maak gebruik van labels om te identificeren wat er zich in elk van de opbergbakken bevindt. Je vindt belangrijke documenten sneller terug en dat geeft je direct een beter gevoel.

5. Rommelig bureaublad?
Tijd om te sorteren. Zet losse documenten in mapjes. Verwijder files die je al maanden niet meer opende. Ga ook meteen na welke apps je niet meer gebruikt. Zo staat je computer minder vol en is de kans groot dat hij wat sneller werkt.

6. Timemanagement
Organiseren is efficiënter omgaan met tijd. Bepaal vooraleer je aan een taak begint hoe lang je eraan wil spenderen. Je hebt zo minder het gevoel dat er te weinig uren zijn op een dag. Meer zelfs, het voelt alsof er uren overblijven én je gebruikt die tijd ook verstandiger. Win-win dus. Weet ook dat de vroegste uren vaak het productiefst zijn. Dan komen er wellicht een pak minder e-mails en telefoontjes binnen.

7. Ruim je bureau op
We bewaren allemaal veel te veel. Die oude folders en magazines? In de vuilnisbak. Weet je niet meer wanneer je iets voor het laatst gebruikte? Dat is een teken dat het weg kan. Neem bijvoorbeeld elke vrijdag een moment om je bureau op te ruimen. Zo keer je maandag fris terug naar een werkplek met clean desk.

8. Multitasking is de boeman
Multitasken is haasten. Het brengt je stressniveau omhoog. Hoewel veel mensen trots zijn op hun multitask skills, is het nefast voor je productiviteit. Het geeft een beter gevoel wanneer je je op één taak of project tegelijkertijd focust. Door geen tien dingen tegelijk te doen, wín je zelfs tijd.

9. Pauzeer regelmatig
Om productief te blijven, zijn pauzes van groot belang. Door lange uren achter elkaar te werken verlies je sneller je concentratie. Zo lijken sommige taken uren te duren. Neem dus vaker een korte pauze. Heb je een zittend beroep? Probeer dan vaker recht te staan tijdens je break. Of ga voor een zit-sta-bureau.

10. Beloon jezelf
Organiseren is niet voor iedereen even leuk. Vergeet jezelf daarom niet af en toe te belonen. Met iets lekkers of leuks, bijvoorbeeld. Zo haal je meer voldoening uit het plannen en organiseren. (bronnen: Jobat, Career Addict)

Naar het overzicht