Ik zoek een...

Actueel - Nieuws

Transactioneel leiderschap leidt tot betrokken medewerkers

ma 13 dec 2010

Vaak wordt betrokkenheid van medewerkers gerelateerd aan manieren van leidinggeven: transformationeel, transactioneel of dienend leiderschap. Om de invloed van leiderschapsstijlen op betrokkenheid van medewerkers te meten, is kwantitatief onderzoek onder 135 medewerkers van een netwerkorganisatie uitgevoerd.

Uit dit onderzoek kwam naar voren dat, in tegenstelling tot de verwachting, transactioneel leiderschap van grote invloed was op de mate van betrokkenheid van medewerkers.

Soorten leiders
Een transformationele leider motiveert zijn/ haar medewerkers met name door het beïnvloeden van hun normen, waarden, behoeften en capaciteiten.
Een transactionele leider hanteert daarentegen het ruilprincipe. De leider legt duidelijk uit wat hij/ zij verwacht en creëert daarvoor de mogelijkheden. Van de medewerkers wordt verwacht dat zij doen wat hen wordt gevraagd en dat ze naar behoren presteren. Daarvoor krijgen ze een beloning en als het niet lukt een ‘straf’ (vaak in de vorm van het onthouden van de extra beloning). Een dienende leider, tot slot, stelt zich dienstbaar op naar zijn/ haar medewerkers. Op deze manier creëert de leider ontwikkeling, groei en welzijn van de medewerkers. 

Formele cultuur
Een mogelijke verklaring voor de belangrijke rol van transactioneel leiderschap is dat het bedrijf waar het onderzoek is uitgevoerd, wordt gekenmerkt door een formele cultuur. In een formele cultuur liggen de regels en procedures vast en daar kan moeilijk van afgeweken worden. Bedrijven met een formele cultuur kennen een interne focus en het management richt zich vooral op beheersbaarheid en stabiliteit. Bedrijven met een formele cultuur zijn vaak redelijk hiërarchisch ingesteld; deze bedrijven presteren het best als er gestandaardiseerde procedures en verschillende hiërarchische lagen zijn. 

Duidelijke doelen
Belangrijkste conclusie van dit onderzoek is dat bij bedrijven met een formele cultuur transactioneel leiderschap klaarblijkelijk beter past dan transformationeel leiderschap. Transactioneel leiderschap kan tot uitdrukking komen door voor medewerkers duidelijke doelen te stellen. Op het moment dat medewerkers deze doelen behalen, zullen transactionele leiders dit belonen. Daarnaast zal een organisatie ervoor moeten zorgen dat de medewerkers sterk het gevoel hebben dat er een procedurele rechtvaardigheid in het bedrijf heerst. Omdat dit niet voor de hand liggend is, is het belangrijk voor leiders om dit procedurele gedrag te stimuleren. Het liefst wordt hier bij de selectie van leidinggevenden al opgelet. 

Andere cultuur, ander type leider
Afhankelijk van het type cultuur (formele cultuur, prestatiecultuur, adhocratie of familiecultuur) zal een andere vorm van leiderschapstijl natuurlijk gewenst zijn. Transactioneel leiderschap komt mogelijk beter uit de verf bij bedrijven en instellingen met een formele of een prestatiecultuur. Een combinatie van transactioneel en transformationeel leiderschap werkt mogelijk beter bij bedrijven en instellingen met een familiecultuur of die met een adhocratie.


Bron: Managersonline.nl / EURIB Institute



Geef hieronder uw reactie op dit nieuwsitem

Leave this one empty:
Naam:
Don't fill in data here:
Reactie:
Don't put anythin in here:
Nog geen reacties geplaatst