Ik zoek een...

Actueel - Nieuws

Netwerken volgens het 80/20 principe

do 27 jan 2011 - Bas Hoorn

Zeker voor zelfstandig werkende coaches is netwerken belangrijk. In contact komen met mensen die je verder kunnen helpen hoort bij het ondernemerschap. Tóch zie ik om me heen dat veel ondernemers veel tijd verspillen aan netwerken, open coffees, netwerkontbijtjes, beurzen en heel veel andere initiatieven die weinig tot niets opleveren. Wat is er aan de hand? Ook voor netwerkactiviteiten gaat het Paretoprincipe op! Netwerken en contacten leggen is belangrijk en levert veel op zolang je maar niet je tijd verspilt aan bijeenkomsten die nergens toe leiden.

Het Pareto principe (80/20 regel) in ons dagelijks leven
Het Pareto principe is er gewoon. Vaak zijn we ons er niet van bewust. Een paar grappige voorbeelden:

  • 20% van mijn muziek beluister ik 80% van de tijd dat ik naar mijn muziek luister;
  • 20% van wat ik kan koken, kook ik 80% van de keren dat ik kook;
  • 20% van mijn vrienden zie ik 80% van de tijd dat ik mijn vrienden zie;
  • 20% van mijn kleding draag ik 80% van de tijd dat ik kleding draag.

Herken je al iets van dit principe in je eigen leven?

Bewust netwerken en het Pareto principe (80/20 regel)
Jij kan door het Pareto principe proactief toe te passen het netwerken effectiever en leuker maken! Laten we het Pareto principe eens betrekken op je sociale activiteiten.

20% van je relaties dragen 80% bij aan je succes
Zakelijk gezien betekent dit dat je de overige 80% van je relaties kunt missen als kloppende kiespijn! Ze consumeren jouw tijd, middelen en energie. Skippen die hap!?Je kunt twee dingen doen: nog een keer op vakantie gaan of een grote schoonmaak organiseren van je Outlook, Rolodex, Skype, LinkedIn, Hyves en alle Social Media waar je op bent aangesloten!?En oh ja, 80% van de netwerkborrels gaan we ook ruimen: dat bespaart niet alleen maar tijd, het scheelt ook 80% gefrituurde snacks die er weer afgetraind moeten worden.

Het Pareto principe (80/20 regel) is ook toepasbaar op leveranciers en businesspartners 
Jouw succes is voor een belangrijk deel afhankelijk van leveranciers en businesspartners. Pas op voor “Het nieuwe samenwerken”, “Open Coffee geleuter”  of “Gezellig en Zakelijk Netwerken 2.0”! Doordat gebruik van LinkedIn inmiddels gemeengoed is voor de zelfstandig werkende bevolking, steken “in real life gelegenheidscoalities” de kop op. Samen kun je inderdaad sterk staan. Maar jullie behoren wel elkaars 20% te zijn. Wanneer daar geen sprake van is, zijn balans en synergie ver te zoeken. Sterker nog, er kan zelfs sprake zijn van brain picking oftewel jouw kennis en kunde jatten. En kom niet aan met kletspraat over karma en “geven en krijgen”: er is nog steeds sprake van een zwakke economie en 'concurrentie' staat nog steeds in de Dikke Van Dale. Wees scherp en selectief. Als het niet werkt: samenwerking op correcte wijze verbreken. Jouw tijd, kennis en energie kun je namelijk beter inzetten.

Het Pareto principe (80/20 regel) ennetwerkbijeenkomsten
Als je wilt, kan je op werkdagen iedere ochtend, middag en avond gevuld hebben met netwerkontbijtjes, -brunches en -borrels en het nieuwe fenomeen: "Open Coffee" (heb je werkelijk niets beters te doen!?). Voordat je agenda uitpuilt van door drank besprenkelde en van door gefrituurde snacks gelardeerde bijeenkomsten zou je jezelf kunnen afvragen of het wel effectief is om ze allemaal af te struinen.?“Maar het is werk!”, hoor ik als wanhoopskreet uit het naar zwavel en frituurvet stinkende Vagevuur der improductiviteit echoën. Gevolgd door een wanhopig: “De meneer van de Kamer van Koophandel zei ook al dat ik veel moest netwerken”, Ondernemers die dit soort kul roepen zijn bitterballenfabrikant of denklui en de meneer van de Kamer van Koophandel werkt in loondienst en ziet aan het einde van de maand en vast salaris tegemoet! Ga voordat je gaat netwerken na wat je doelen zijn: inkopen, verkopen, pr, marketing of kennisdeling. Ga vervolgens bepalen aan de hand van je doelen waar je het beste kunt netwerken. Waar is jouw doelgroep? En, het heeft geen zin om iedere keer met dezelfde mensen te netwerken als ze niet tot de fabuleuze 20% behoren.?Wees eerlijk en denk vooral na! Sla eens zo´n bijeenkomst over zodat je de tijd hebt om na te denken welke netwerksessies tot de beste 20% behoren!?Persoonlijk ga ik veel liever een avondje grandioos stappen met mijn échte vrienden. Liever dat dan dat ik bij de verkeerde borrel aanwezig ben, met verder aardige mensen die volgens mij hun tijd veel beter hadden besteed als ze net als ik met hun kornuiten bloemetjes buiten hadden gezet… Bovendien gun ik mijn vrienden de meeste business en zij mij. Dit is een hint: be nice, be fair & be real! Gunnen is namelijk een belangrijke factor bij het krijgen van business.

Het Paretoprincipe (80/20 regel) en beurzen
Voor beurzen geldt het volgende mantra: "jij hebt beurzen niet nodig, beurzen hebben jou wél nodig". Pas als het overtuigende bewijs is geleverd dat het niet zo is, is het de moeite waard om erheen te gaan. Beurzen verdienen aan exposanten en daarvoor hebben ze bezoekers nodig. Immers, anders zijn er geen exposanten. Dus als je niet wil exposeren wil een beurs jou bezoeker laten worden. Ga voordat je een beurs bezoekt na wat je doelen zijn: inkopen, verkopen, pr, marketing of kennis opdoen. De meeste beurzen bezoek je namelijk niet voor je lol. Bovendien worden er voor middelmatige koffie en nog middelmatigere broodjes exquise prijzen gevraagd. Tip: een lunch met een fabuleuze 20% klant of businesspartner is leuker en levert je meer op.?Kortom: wees selectief in de keuze van beursbezoek! Alle uitnodigingen van beurzen die in de mail ploffen kun je middels een 'rule' meteen uit je inbox verwijderen (Dit bespaart je veel tijd en slechte koffie).

Een nieuw soort relatie is ontstaan: De nietszeggende en tijdrovende virtuele relatie!
We hebben Hyves, Twitter, LinkedIn, Netlog, Live, Facebook en nog veel meer Social Media tot onze beschikking. Hoeveel tijd kost het je en wat levert je dit op? Hoeveel van deze media, groepen, hyves en contacten behoren tot de magnificent20%? Verspil je tijd niet aan groepen of mensen die je niet kent of je niet iets écht goeds te melden hebben. En wat ook belangrijk is, vergewis je ervan dat jij ook wat te melden moet hebben in een groep waar je lid van bent. Het heeft natuurlijk geen zin om frequent te roeptoeteren tussen lieden die niet gevoelig zijn voor jouw boodschap! Ook ik sta op LinkedIn, Twitter, Hyves en Facebook. Maar ik gebruik het heel selectief en doelgericht.?Moraal van dit verhaal: Laat je niet gek maken door hypes, door de zoveelste zelfverklaarde online marketing goeroe of personal branding professor. Een week heeft namelijk 168 uren en je kan simpelweg niet alle social media beheren: je moet namelijk ook werken en nog belangrijker: vergeet vooral niet dat je échte familie hebt. Je weet wel: mensen van vlees en bloed die er écht toe doen!?Maak duidelijke keuzes op basis van de juiste 20%! Onder duidelijke keuzes versta ik: weiger mensen die je niet kent of waar je niets mee hebt. En, hou gerust grote schoonmaak: verwijder mensen uit jouw social media als je niets aan ze hebt of als ze de balans verstoren.

Het Pareto principe (80/20 regel) en energievampieren (poisonous people)
20% van de mensen om je heen zijn verantwoordelijk voor 80% van de good vibrations! Dit bedoel ik zeer zeker niet geitenwollensokkig (daar krijg ik op mijn beurt bad vibrations en rode pukkeltjes van!).?Ik, en jij ook, voelen snel genoeg aan of mensen energie geven of nemen. Hoe hiermee om te gaan? Doe vooral niet je best om door mensen die je een slecht gevoel (bad vibrations) geven aardig gevonden te worden: dan ga je namelijk namaakgedrag vertonen: dat is niet integer. Wees wel eerlijk, correct en altijd jezelf: respecteer jezelf en je gevoelens! Beperk de relatie met de energievreters tot het hoognodige. Dat betekent in mijn geval, dat ik in het echte leven bijna niets met ze te maken heb. Daarvoor vind ik mijn energie te kostbaar. Als het noodzakelijke zakenrelaties zijn: beperk het strikt tot het zakelijke maar blijf altijd correct en verlies nooit je zelfrespect: zwicht niet!?Hieraan wil ik toevoegen: er zijn mensen die de kunst verstaan zich heel vriendelijk voor te doen en je toch een slecht gevoel te geven. In Amerika hebben ze daar een uitdrukking voor: poisonous people. Het venijn (gif) zit 'm erin dat je eigenlijk wordt gecompromitteerd op een heel vervelende manier. Wanneer je er wat van zegt of ertegen optreedt ben jij de boeman want er is voor buitenstaanders geen waarneembaar voorval, feit of omstandigheid die jouw optreden rechtvaardigt. Mijd dit soort mensen als het kan: ze kosten energie! Je energie heb je nodig om jouw doelen te bereiken. Wanneer iemand jouw energie afpakt, pakt ie jouw doelen af! Dat laten we dus niet gebeuren!

Het Pareto principe (80/20 regel) en de veeleisende klant
Onze valkuil is dat we allemaal geneigd zijn te rennen voor de klanten die het hardst schreeuwen. Kijk in je eigen klantenkring en maak een verdeling van welke klanten wél en welke niet tot de juiste 20% behoren. Er zitten in die 20% ook vast een zeker een paar moeilijke klanten die veel aandacht eisen. Focus je aandacht en energie op verbetering van deze klantrelatie! Ga vervolgens na welke klanten het hardst schreeuwen: dat zijn meestal (let goed op: dus niet altijd!) niet klanten die tot de goede 20% behoren. Vraag jezelf af, of het de moeite waard is om voor dergelijke lieden hard te rennen of gierend te stressen. Of, nog erger, je te laten koeioneren (geloof me, het lijkt alsof er masochistische zelfstandig professionals zijn die hun ziel verkopen en zich uit vrije wil door klanten laten vernederen!).?

Ik heb ooit een boek gelezen van Peter ten Hoopen, Geluk in zaken heet het. Een aanrader voor iedere zelfstandig ondernemer! Één regel is me tot de dag van vandaag bijgebleven: Werk niet voor mensen waar je geen respect voor op kunt brengen. Dat is ook de lijn die ik volg! Immers, als je werkt voor mensen die jij niet respecteert heb je ook geen respect voor jezelf!

En wat gaan we met het Pareto principe zélf doen?
Bewijs jezelf nu een grote dienst; maak een lijstje van alle mensen, netwerken, groepen en beurzen die je kent. Bepaal vervolgens of ze tot de fabuleuze 20% behoren. Investeer hier je tijd en aandacht in. Je zal meer bereiken en meer plezier hebben in je werk en je leven!


Bas Hoorn is directeur van trainingsbureau BasHoorn.nl. Samen met zijn medewerkers verzorgt hij trainingen en adviseert hij organisaties op het gebied van persoonlijke effectiviteit en productiviteit, Het Nieuwe Werken en stressreductie. Zijn bureau is gevestigd in Nederland en België. Voor meer informatie over Bas Hoorn, timemanagement en werkdruk kunt u hier terecht.



Geef hieronder uw reactie op dit nieuwsitem

Leave this one empty:
Naam:
Don't fill in data here:
Reactie:
Don't put anythin in here:

Erik Roesink - maandag 27 februari 2012

Hoi Bas, dank voor het duidelijke helder artikel. Het zet tot denken en inspireert tot handelen.

Gerda Mulder - vrijdag 4 februari 2011

Dank Bas op deze druilerige ochtend voor deze eyeopener. Ga er mee aan de slag.

Sander - maandag 31 januari 2011

Inderdaad een herkenbaar verhaal. Maar of daar direct een 20/80 regel aan gegeven moet worden weet ik niet. Ik denk dat het principe van selectief netwerken een absoluut belangrijk aspect is. Maar door social media is er wel een verschuiving aan het plaatsvinden in "zaken" doen. Doel is en blijft - Wat leverd het mij op en daar zul je van te voren over na moeten denken - als je ergens komt en het leverd je niets op is het dus mogelijk een nutteloze investering geweest. Te selectief is ook niet goed, hoe kom je anders te weten dat iemand in je 20% categorie valt?

Nico van den Bergh - maandag 31 januari 2011

Hmmm . . . op basis van mijn ervaring met meer dan 10.000 (!) projecten, waaronder meer dan 100 in de ICT, zie ik dat toch iets genuanceerder: De 20/80 regel gaat vooral op onder specifieke omstandigheden, zoals bedrijven die 80% van hun omzet behalen bij 20% van hun klanten. Bij een goed geleid ICT project gaat ongeveer twee derde van het geld zitten in ongeveer een derde van de tijd en het werk. Bij sociale media is het helemaal afhankelijk van hoe je het gebruikt! Ik zie daar wel eens mensen voorbij die connecties "sparen"; voor wie het zoveel mogelijk vrienden o.i.d. hebben een doel op zich is geworden. Ooit woonde ik een presentatie bij van Miriam Notten van La Red, waarin zij vertelde dat het gemiddeld ongeveer anderhalf jaar duurt voordat netwerkcontacten jou (ander) werk opleveren maar dat je van tevoren meestal niet kunt voorspellen bij welk contact dat dan vandaan zal komen. Zij adviseerde daarom eveneens om terughoudend te zijn in het aangaan van netwerkcontacten. Omdat je ze allemaal zorgvuldig zult moeten onderhouden! Met hartelijke groet, (P.S.: Dat van die anderhalf klopt, in mijn ervaring, overigens wel aardig!)

Corine Groenendijk - zondag 30 januari 2011

Bedankt voor je stuk. lekker leesbaar en waar. Eigenlijk is het zo simpel! Keyword is bewustwording en gewoon doen!

Helma van den Berg - zondag 30 januari 2011

Leuke column! Eindelijk iemand die snapt waarom netwerken wel wat op kan leveren, mits je bewuste keuzen maakt!

Sjaak Hoogeland - zaterdag 29 januari 2011

Dankjewel voor dit heldere artikel, Bas. Lekker prikkelend stukje.

Gabriël Bassant - zaterdag 29 januari 2011

Geweldig ik hanteer al jaren dit 80/20% principe en het werkt. je kunt dit in alles doortrekken.

Frank Verbeek - zaterdag 29 januari 2011

De kunst van het weglaten! Verhelderend in de wirwar van ?sociale? media. Deze zijn vaak zo sociaal dat je op zaterdagavond nog met je laptop voor je neus zit, snel wegzettten...

Ronald Bos - zaterdag 29 januari 2011

Wat een verademing, Bas! Je beschrijft precies mijn gevoelens over alle zogenaamde 'social media must-do's'. Tijdsbeleving gaat steeds sneller, waarom zou je al je energie verspillen? Weet wat je wilt, en maak op basis daarvan keuzes. Groet!

Pauline Hallink - vrijdag 28 januari 2011

Goed artikel! Daar hebben we wat aan...onderscheid maken...en daar uiteindelijk je voordeel meedoen. Scheelt een hoop tijd en energie...Sportschool bezoek is dan ook minder noodzakelijk! Dank !

Joke Pel - vrijdag 28 januari 2011

leuk om het beschreven te zien waar ik al mee bezig ben. mensen met mega netwerken van weinig kwaliteit, zonde van je tijd. men heeft het toch zo druk-druk-druk? coachen onder druk dus. warme groet van Joke Pel www.mentaalkompas.com

Judith den Haan - donderdag 27 januari 2011

Geweldig artikel Bas, ik kan me er helemaal in vinden! Ik denk dat ik mijn werk en mijn leven al behoorlijk in sync heb met het Pareto principe maar en even scherpstellen was fijn. Dank je wel!

Otteline Asselbergs - donderdag 27 januari 2011

Goed artikel en leuk om te lezen.Ik kende het principe al wel, maar het nog nooit zo toegepast, leuk!

saskia teppema - donderdag 27 januari 2011

spijker op kop, leuk artikel,ben het helemaal met je eens, al die verlokkingen..het is nog steeds zo: wie niet kiest verliest. Dus eerste je eigen toko op orde, dan krijg je honing aan je .... en dan komt je verhaal er natuurlijk uit met wie je ook spreekt. Dat werkt, ik doe het al 25 jaar. Succes! groet, Saskia

Esther Popelier - donderdag 27 januari 2011

Heerlijk om te lezen!! Ik verwijs graag naar je artikel! : ))

Marianne Kuin - donderdag 27 januari 2011

Rechtvoor zijn raap. Eerlijk en heel herkenbaar! Dit artikel geeft energie voor actie met resultaat.