Ik zoek een...

Actueel - Nieuws

Belang van coaching: positief gedrag werkvloer belangrijker dan ooit

ma 24 feb 2014

Je hoort het de laatste tijd helaas steeds vaker: de sfeer op de werkvloer door alle interne veranderingen is er niet beter op geworden. Wat te doen? Dat de sfeer er niet beter op wordt, dat er wel eens gezelligere tijden zijn geweest, dat het management gestrest reageert en dat medewerkers er eigenlijk niet meer zo veel zin in hebben. 

De ‘spelletjes’ op de werkvloer worden steeds grimmiger en de strijd om de cijfers drukt de samenwerkingen. Allereerst is het op zich best logisch. Het is immers crisis, de omzet loopt terug, marges staan onder druk en het is hard werken om niet in de rode cijfers te komen. Dat zoiets stress oplevert is niet heel vreemd. En dat die stress dan af en toe op collega’s afgereageerd wordt of dat mensen wat scherper worden, is ook te begrijpen. Ook is het te begrijpen dat de sfeer er onder lijdt, wanneer de mensen een kwart van hun collega’s hebben zien gaan en hun eigen toekomst bij het bedrijf onzeker is. Of wanneer er onvrede is over een (eerdere) reorganisatie en de communicatie daaromtrent, ook dan heerst er geen opperbeste stemming. In dit artikel vertelt Flirt Company hoe je de sfeer op de werkvloer kan verbeteren.

Wij begrijpen het. Of toch niet?
Maar of het zo begrijpelijk is, vragen wij ons af. Want juist in tijden van laag-conjunctuur heb je al het potentieel en motivatie van de mensen nodig. Je hebt ze nodig om oplossingen, antwoorden en mogelijkheden te vinden voor de uitdagingen waar je als organisatie voor staat. Die slechte sfeer, het gekonkel en de stress is de dood in de pot voor creativiteit, innovativiteit, samenwerking, inspiratie en al die andere eigenschappen die zo belangrijk zijn.

Gelukkig… een oplossing...
Tot zover het slechte nieuws. Het goede nieuws is dat de oplossing voor dit probleem dichter bij ligt dan je misschien denkt. Vaak wordt er gedacht dat het een kwestie is van ‘uitzingen’ tot de markt weer aantrekt. Of dat er een groot cultuurtraject nodig is om het vlot te trekken. Of dat directies grote stappen of grote gebaren moeten maken. Maar niets is minder waar. Het gaat juist om de kleine dingen, de kleine gestes. Een vriendelijk woord, een teken van begrip, een compliment, een hart onder de riem. Dat vraagt niet veel; alleen het besluit om in je communicatie dat positieve gedrag op te nemen.

…Coaching!
Juist nu, juist vandaag is dit positieve gedrag enorm belangrijk. Positief gedrag zorgt namelijk voor mogelijkheden om problemen aan te pakken en verbeteringen daadwerkelijk door te voeren. Positief gedrag maakt ons, de mens, toegankelijker en nodigt ons uit tot mouwen opstropen en stappen zetten. Het fijne is, we hebben allemaal het vermogen in ons om positief gedrag te vertonen. Door opmerkzaam en waarderend te zijn. Het vraagt wel veel aandacht en oefening.

Bron: Managersonline



Geef hieronder uw reactie op dit nieuwsitem

Leave this one empty:
Naam:
Don't fill in data here:
Reactie:
Don't put anythin in here:
Nog geen reacties geplaatst