Ik zoek een...

Actueel - Columns

Hoe je als coach makkelijk meervoudige inkomensbronnen kunt opzetten

wo 24 sep 2014 - Laura Babeliowksy

Veel coaches worstelen met een te laag inkomen. Om als coach toch voldoende te verdienen, is het opzetten van meervoudige inkomensbronnen een oplossing. Meervoudige inkomensstromen voor coaches is een idee dat in de jaren ‘90 door Amerikaanse coaches ontwikkeld is.

In plaats van 1-op-1 te werken met klanten, waarbij je je waarde biedt aan slechts één klant tegelijk, maak je er nu een gedifferentieerd aanbod van producten en diensten van, in verschillende formats, serviceniveaus en leerstijlen.

Meervoudige inkomensbronnen kunnen nog steeds 1-op-1 trajecten omvatten. Maar daarnaast bied je ook workshops aan, groepstrajecten, online programma’s of grotere events.

Omdat je je tijd slim verdeelt en met groepen klanten tegelijk kunt werken, betekenen meervoudige inkomensbronnen niet dat je veel harder moet werken, maar wel dat je slimmer werkt. Als je het goed aanpakt, kun je per gewerkt uur een veelvoud verdienen van wat je nu verdient, én veel meer mensen helpen.

Maar waar moet je beginnen? Waar moet je workshop of online programma over gaan? Veel coaches beschikken niet over een eigen expertise. Hun kracht ligt in de vaardigheid om te coachen. Ze zijn meesters in het stellen van vragen en het uitdagen van hun klanten om eigen leiderschap te nemen. Ze helpen hun klanten doelen te bereiken, maar deze doelen kunnen overal over gaan. Waar moet je dan voor kiezen, waar moet je beginnen, als je meervoudige inkomensbronnen wil opzetten?

Wat er nodig is, zijn 2 stappen: het kiezen van een specialisme en vervolgens het bepalen van de methode waarop je werkt.

Het kiezen van een specialisme houdt in, dat je heel precies gaat bepalen welk probleem je klanten wil helpen oplossen. Je verwerft kennis om dit specifieke probleem op te lossen. Je taak als coach is nu niet meer alleen dat je hele goede vragen kunt stellen, maar dat je ook inhoudelijke kennis en vaardigheden hebt toe te voegen om de klant te helpen.

Stel dat je executives coacht. Je coacht niet alleen deze executives, maar je wordt nu ook een expert op het gebied van leidinggeven, en geeft ook les, training en advies over dit onderwerp. Zo breid je de mogelijkheden om diensten aan te bieden uit.

Als je je niche hebt gekozen, is de volgende stap om je unieke methode te vinden die je gebruikt in je werk. Als jij jouw klanten helpt, volg je een bepaald stappenplan, een bepaalde werkwijze, die jouw unieke visie weergeeft op wat de klant nodig heeft om het gewenste resultaat te bereiken.

Om bij het voorbeeld van de executive coach te blijven: om jouw methode te bepalen, stel je eerst vast welk resultaat je voor de klant wil bereiken. Dat resultaat kan bijvoorbeeld zijn: een excellente leidinggevende worden, die mensen makkelijk mee kan krijgen in zijn of haar visie en kan motiveren.

Jouw methode kan dan bijvoorbeeld inhouden dat je de executives leert welke mindset nodig is om succesvol te kunnen zijn, hoe ze een visie op het bedrijf kunnen bepalen, en 3 verschillende vaardigheden om mensen te kunnen motiveren. Het is deze methode die je iedere keer toepast bij iedere klant met wie je werkt.

Het vinden van je methode doet enorm veel voor je positie als coach. Klanten waarderen het enorm dat je een methode voor ze hebt die aantoonbaar werkt. Het geeft ze houvast en helderheid. Je krijgt meteen expertstatus omdat je overduidelijk over je onderwerp hebt nagedacht.  

Als je eenmaal je methode weet, is dat de basis om meervoudige inkomensstromen op te zetten. Als het goed is geeft hij vele creatieve mogelijkheden om producten te maken. Als executive coach kun je bijvoorbeeld workshops geven over motiveren, programma’s om executives te begeleiden een goede leider te worden, een online programma waarin je ze helpt om een visie te verwoorden, etc. etc. De mogelijkheden zijn onuitputbaar.  

Met een niche en een methode wordt het supersimpel om een productenlijn op te zetten. Ook de klant ervaart houvast in wat je te bieden hebt, omdat je aanbod logisch en consistent in elkaar past en tot een helder doel leidt. En je kunt zo veel meer verdienen en veel meer mensen helpen.

Laura Babeliowsky helpt vanuit haar bedrijf Bouw een Bloeiend Bedrijf coaches om klanten te krijgen, goede prijzen te vragen en meervoudige inkomensbronnen te creëren. Download op haar website http://www.bouweenbloeiendbedrijf.nl een gratis ebook over hoe je als coach een inkomen creëert van minimaal 100.000 euro per jaar



Geef hieronder uw reactie op dit nieuwsitem

Leave this one empty:
Naam:
Don't fill in data here:
Reactie:
Don't put anythin in here:

Marcel Nauta - donderdag 25 september 2014

Ik ben mijn bedrijf aan het starten en heb het gelijk volgens deze principes opgezet. Ben benieuwd naar de resultaten.