Ik zoek een...

Actueel - Columns

3 manieren om je waarde als coach te bepalen

do 26 jun 2014 - Nienke Lokhorst

JIJ BENT VEEL MEER WAARD! Zou ik bijna van de daken willen schreeuwen. Hoe komt het toch dat zo veel coaches het lastig vinden om zichzelf te positioneren? En dat ze moeite hebben om een goeie boterham te verdienen aan het mooie werk dat zij verrichten? Heb jij de waarde van jouw dienstverlening helder voor ogen? Welke prijzen reken jij? En zijn dat uurtarieven? Bereken jij je prijs naar resultaat? Of doe je aan waardebepaling achteraf? Hoe jij als coach omgaat met jouw prijsbepaling, zegt alles over hoe jij in het leven staat én wat jij jezelf waard vindt.

Onlangs werd in een workshop die ik verzorgde voor 39 coaches, weer eens pijnlijk duidelijk hoe het met ‘onze’ waarde gesteld is. En nou wil ik hier niet pretenderen dat het de eenvoudigste zaak van de wereld is om waarde te bepalen, maar ik heb me toch afgevraagd: Hoe komt het dat mensen in veel andere beroepsgroepen geen enkele moeite hebben om ‘grote’ bedragen te rekenen voor hetgeen zij doen? En hoe komt het dan dat meer dan 90% van de coaches – die juist bij uitstek zoveel waarde geven aan onze maatschappij – niet goed weten wat zij waard zijn? Ik weet het antwoord denk ik wel. Maar interessanter vind ik nog: wat ga jij eraan doen? Hoe serieus neem jij jezelf? En wat ben jij waard? Wat is jouw dienstverlening waard?

Het is nu vrijdag 23 mei, in de avond. Vandaag ben ik naar de Dag van de Coach geweest. Heerlijk! Zulk soort dagen zorgen weer voor een heleboel inspiratie, energie en actie bij mij. Ook in de sessie van Laura Babeliowsky werd nogmaals bevestigd dat veel coaches worstelen met hun waardebepaling.

Mijn advies? Investeer in je ondernemerschap en zorg dat jouw basis op orde is. Zorg dat je weet wat je waard bent. Ik help je vast op weg met drie oefeningen waarmee je ontdekt wat jouw dienstverlening werkelijk waard is. Wat jíj waard bent. Laat je inspireren! En vergeet vooral niet om zelf ook af en toe de hulp van een coach in te roepen. Die van de ondernemers- of businesscoach in dit geval. Jij weet als geen ander dat je dan opeens grote stappen vooruit gaat zetten.

Manier 1 om te ontdekken wat jouw dienstverlening waard is
Deze oefening kun je goed doen in je intervisiegroep of met collega-coaches. Ook een heel geschikte oefening voor opleidingsinstituten om mee te nemen in het curriculum.

  1. Neem iemand in gedachten die jij gecoacht hebt. (Of als je nog in je opleiding zit: neem jezelf als voorbeeld of een fictief persoon). Beschrijf zo uitgebreid mogelijk hoe deze persoon zich voelde toen ie net bij jou kwam. Wat was zijn grootste behoefte? Dit noemen we situatie A. Beschrijf daarna even zo uitgebreid hoe deze persoon zich voelde na een meeting of traject met jou. Wat was er ‘opgelost’, wat was er bereikt? Hoe voelde deze persoon zich? Dit noemen we situatie B.
  2. Jij vertelt aan je groep hoe de coachee zich aanvankelijk voelde (situatie A). Je vraagt hen om zich te verplaatsen in deze coachee. Zodra zij aangeven zich helemaal te kunnen identificeren met deze persoon, vertel je hen hoe zij zich zouden kunnen voelen in de vorm van: Wat zou je ervoor over hebben als, (beschrijving situatie B). Je beschrijft zo uitgebreid mogelijk hoe deze persoon zich nu voelt.
  3. Heb je het gevoel goed kunnen overbrengen? Vraag dan nu of ieder afzonderlijk op een stukje papier wil opschrijven wat dit gevoel hem of haar waard is. In euro’s. Gewoon 1 vast bedrag. Als ik van situatie A naar situatie B ga, dan is mij dat …. euro waard.

Manier 2 om te ontdekken wat jouw dienstverlening waard is
Deze oefening kun je in je eentje doen. Ik hoorde ‘m al eens van een door mij gerespecteerd intuïtie-expert, Martijn Meima. Daarnaast ken ik al wel wat coaches die ‘m wel eens doen. (En dan nog steeds durft niet iedereen te vragen wat wél voelt als de meest reële waarde… iets om over na te denken)

  1. Kies een product/dienstverlening die je aanbiedt.
  2. Schrijf verschillende bedragen op papier. Op elk A4-vel  één bedrag. Van heel kleine naar heel grote bedragen. Een stuk of 4 à 5 verschillende.
  3. Leg de vellen verspreid in een ruimte op de grond. Naar keuze met het bedrag zichtbaar of juist niet.
  4. Ga op elk vel staan en voel. Neem daar ruim de tijd voor. Hoe voelt het? Welke waarde past het best?

N.B. Als je deze lastig vindt, doe ‘m dan eerst een keertje onder begeleiding.

Manier 3 om te ontdekken wat jouw dienstverlening waard is

  1. Vraag in je nieuwsbrief wie er gratis een powermeeting met jou wil krijgen in ruil voor medewerking aan een onderzoek dat jij doet. Maximaal 4 personen maken kans, nadat ze zich hebben aangemeld via de mail met een korte motivatie.
  2. Je vraagt hen naar hun uitgavenpatroon: waar geven zij (veel) geld aan uit en waaraan niet.
  3. Vervolgens bevraag je hen dusdanig dat je precies weet wat hun situatie A en hun situatie B is (zie manier 1).
  4. Je vat hun situatie A en B nog eens samen en stelt hen – in een persoonlijk gesprek of aan de telefoon – vervolgens de vraag: En stel je nu eens voor, ik vertel jou dat jij je over 2 maanden (tijd kun je aanpassen) precies zo voelt zoals jij beschrijft (situatie B herhalen). Wat zou jij daarvoor over hebben? In euro’s. Kun je me één rond bedrag geven?
  5. Daarna geef je hen de beloofde gratis powermeeting cadeau.

NB: Grote kans dat deze ‘proefklanten’, daarna echte klanten bij je worden!

Let op: Laat jouw klanten na één meeting altijd weten dat je nog veel meer voor hen kunt betekenen. Na één meeting krijgen ze soms al heel veel energie en inspiratie, denken ze weer een tijd vooruit te kunnen. De realiteit is dat die energie snel weer wegzakt en oude patronen opgepakt worden. Communiceer dus dat ze bij jou terecht kunnen voor een blijvende verandering.

Ik wens je heel veel succes met jouw waardebepaling! Hoe meer coaches hun waarde erkennen en voor hun waarde gaan staan, hoe meer impact wij hebben in onze maatschappij!

Nienke Lokhorst. Initiatiefnemer van Coachloper, zet coaching meer op de kaart én maakt coaching toegankelijk en laagdrempelig. Nienke helpt coaches, counselors en therapeuten hun doelgroep te bereiken via het internet. Om coaches te ondersteunen in hun ondernemerschap organiseert zij de Professionaliseringsdag voor de Ondernemende Coach. Missie: dat mensen hun passie en talent gaan leven. Middel waarmee die missie gaat slagen: coaching!



Geef hieronder uw reactie op dit nieuwsitem

Leave this one empty:
Naam:
Don't fill in data here:
Reactie:
Don't put anythin in here:

Carla Krul - donderdag 26 juni 2014

Goed stuk Nienke! Prima dat je dat na afloop van de inspirerende Dag van de Coach nog geschreven hebt...

Maaike B. - donderdag 26 juni 2014

Interessant artikel!