Ik zoek een...

Actueel - Nieuws

Zoekwoorden voor coaches: de basis van gevonden worden op Google

wo 26 sep 2018

Met je website gevonden worden in Google. Dat willen we allemaal wel, want zo bereik je nieuwe, potentiële klanten en haal je nieuwe leads binnen. Om zo goed mogelijk gevonden te worden moet je je website echter optimaliseren voor de zoekmachines. Search Engine Optimization (SEO) noemen we dat. En dat begint allemaal met het vinden van de juiste zoekwoorden.

Even over zoekwoorden...
Zoekwoorden zijn de termen die mensen invoeren in de zoekbalk van Google. Dus de woorden die ze gebruiken om iets of iemand te vinden. Of om bedrijven in jouw branche te zoeken, natuurlijk. Je wilt dan ook gevonden worden wanneer mensen zoekwoorden intypen die relevant zijn voor jouw business.

Maar daarvoor moet je wel eerst achterhalen welke zoekwoorden dat zijn. Gelukkig is Google zo lief om inzicht te geven in wat mensen zoeken en welke woorden ze daarbij gebruiken. Als je een Google Ads account met saldo hebt, kun je de eventuele zoekwoorden invoeren om bijvoorbeeld te bekijken hoe vaak er per maand op gezocht wordt.

Veel ondernemers hebben echter geen actief Google Ads account. Geen probleem, want er zijn een paar handige tools en websites die je ook een aardig accurate indicatie kunnen geven van het aantal zoekopdrachten met een bepaalde term. Zodat je zelf toch nog kunt bekijken wat voor jou de beste zoekwoorden zijn.

De beste zoektermen
Voordat je op zoek gaat naar de beste zoekwoorden voor jouw website, is het belangrijk om in je achterhoofd te houden dat dat niet per se de termen zijn met het meeste volume (= die het vaakst worden ingevoerd). De concurrentie is daarvoor vaak heftig en bovendien is het moeilijker om precies te bepalen wat de intentie van de zoeker is geweest toen hij of zij het zoekwoord gebruikte.

Een voorbeeld: een loopbaanbegeleider wil gevonden worden op de term ‘loopbaancoach’, want daar wordt duizenden keren per maand naar gezocht. Maar de concurrentie bestaat uit o.a. websites van de Intermediair, Springest (een aanbieder van opleidingen) en zelfs het NRC. Grote partijen met enorme budgetten die op de eerste pagina staan. En bovendien nieteens zozeer concurrenten op zakelijk vlak.

Bovendien weet de loopbaanbegeleider niet wat voor soort loopbaancoach de zoekers willen vinden. Eentje die thuis is in de medische wereld, bijvoorbeeld. Of gewoon eentje die in de buurt zit? Met louter de term ‘loopbaancoach’ is het dus moeilijk om de zoeker precies voor te schotelen waar hij of zij naar op zoek is. In dat geval kan de begeleider zich beter richten op zoektermen als ‘loopbaancoach arts’. Of ‘loopbaancoach arts amsterdam’. Nog beter.

Hoewel er minder naar gezocht wordt, is er minder concurrentie voor en weet je precies wat je eventuele bezoeker wilt zien: relevantie informatie voor mensen uit Amsterdam die op zoek zijn naar loopbaanbegeleiding voor medici. Dat leidt tot een grotere intentie om met de desbetreffende begeleider in zee te gaan en daarmee is het langere zoekwoord met minder volume zelfs waardevoller dan het ‘grote’ zoekwoord.

En zo vind je die zoekwoorden
Hoe kom je er nu achter of er mensen zijn die zoeken naar loopbaancoaches voor artsen in Amsterdam? Of loopbaanbegeleiding voor defensie in Nijmegen? Die mogelijkheden zijn immers eindeloos en dus zou je haast eeuwig bezig zijn met het invoeren van alle mogelijke combinaties. Ook daar hebben we wat op gevonden.

Google geeft namelijk suggesties. En die zijn gebaseerd op eerdere zoekopdrachten. Typ maar eens ‘loopbaancoach’ in, maar druk nog niet op zoeken. Google geeft meteen al suggesties als ‘loopbaancoach opleiding’ of ‘loopbaancoach nijmegen’. En typ nu eens ‘loopbaancoach a’ in en druk weer niet op zoeken. Zie je wat er gebeurt? Google geeft je nog meer suggesties waarvan het tweede woord met een A begint.

Nu hoef je niet je beoogde zoekwoord wat te maken heeft met jouw product of dienst in te voeren en het hele alfabet af te gaan. De website keywordtool.io doet dat voor je en geeft je een lijst met suggesties die ook Google je zou geven. Handig! Sla de lijst op of loop ‘m even na en noteer alle zoekwoorden waar je eventueel op gevonden wilt worden.

Tijd om te analyseren!
Nu je een aantal zoekwoorden hebt gevonden is het tijd om te kijken of het ook echt loont om je website er op in te richten. Een manier om dat te doen is je zoekwoord in te voeren op bij Ubersuggest. Zij geven je een gratis analyse per zoekwoord waarbij je kunt zien hoe vaak er op gezocht wordt en hoe sterk de concurrentie ongeveer is.

Heb je erg veel zoekwoorden in je lijstje? Dan is het beter om eerst even te kijken hoeveel volume er op al die termen zit. Je kunt je complete lijst in één keer invullen op searchvolume.io om dat te zien. Vervolgens kun je de termen met weinig of geen zoekopdrachten wegstrepen om je lijst uit te dunnen en verder te analyseren.

Pas de teksten op je website aan (of laat ze aanpassen)
Heb je een aantal zoekwoorden gevonden die relevant zijn, waar daadwerkelijk naar gezocht wordt én waar de concurrentie relatief laag is? Mooi! Verwerk die zoekwoorden dan in je bestaande teksten of schrijf een paar nieuwe regeltjes. Zet het zoekwoord altijd in de titel en laat hem nog een paar keer terugkomen in het stuk.

Let wel op, want als je ‘m te vaak gebruikt dan geeft Google je strafpunten. Letterlijk. Streef daarom naar zo’n 2 à 3 keer op de 100 woorden. Heb je ze vaker nodig? Kijk dan of je synoniemen kunt vinden en gebruik die in de plaats van het zoekwoord.

Tot slot...
Zoekwoorden vinden en verwerken vormt de basis van een hogere positie in de Google zoekresultaten. Verwacht niet dat je meteen bovenaan komt te staan als je het bovenstaande uitvoert, maar na verloop van tijd zou je wel hoger moeten staan wanneer je zoekt op de termen waar jij mee aan de slag bent gegaan.

Succes!

Daniël Kuipers

Daniël Kuipers is de oprichter van Online Marketing Agency en geldt als een ware duizendpoot op het gebied van alles wat met online te maken heeft. Hij helpt ondernemers om met hun bedrijf te groeien door in te zetten op het internet. Door online kansen te ontdekken én te benutten.



Geef hieronder uw reactie op dit nieuwsitem

Leave this one empty:
Naam:
Don't fill in data here:
Reactie:
Don't put anythin in here:

aida pereira - maandag 8 oktober 2018

Dank je wel voor deze duidelijke en concrete uitleg! Interessant om de zoekrobots uit te proberen. Ben weer wat wijzer geworden. Aida