Ik zoek een...

Actueel - Nieuws

Zo leer je constructief feedback geven en ontvangen

di 17 dec 2019

Wie niet constructief met feedback of kritiek weet om te gaan, kan nooit beter worden. Dat is een sterke uitspraak, waar veel waarheid in zit.

Nochtans is kritiek is voor veel mensen in onze maatschappij een zwaar beladen onderwerp. Alleen al bij de gedachte aan het krijgen of geven van kritiek, breekt hen het angstzweet uit.

Vaak wordt feedback als een aanval ervaren op de persoon . De interpretatie die (vaak onbewust) wordt gemaakt is dan bijvoorbeeld: "Je mag me niet meer, je vindt me als persoon waardeloos, ik heb volledig gefaald!"

Constructief feedback geven: 4 tips

  1. Als je je ontevreden voelt over een ander, maak dan eerst voor jezelf concreet: "Wat vind ik vervelend en hoe zou ik dit anders willen?" Sla de vraag naar wat je anders wilt niet over. Geef niet alleen kritiek, maar stel ook voor hoe het anders of beter kan.
  2. Kies een goed moment om je kritiek en vraag te uiten. Vaak werkt het niet om kritiek naar één persoon in een groep te uiten. Wacht echter niet te lang. Uit je kritiek en je vraag duidelijk en concreet. Ga geen oude koeien uit de sloot halen of er van alles bijslepen: hou het bij je ene kritiekpunt.
  3. Luister naar de reactie van de ander. Begint deze over een ander onderwerp of gaat men in de verdediging, geef dan opnieuw aan waarover het je gaat (desnoods speel je een aantal keren voor ‘grammofoonplaat’). Als je het gevoel krijgt dat herhalen niets oplevert, vraag dan aan de ander om te herhalen wat je zei. Verander niet van onderwerp en hou vast aan je wens.
  4. Vertrouw op je gevoel en je vraag en probeer te onderhandelen over hetgeen je wil dat de ander doet.


Constructief reageren op kritiek of feedback
Reageer NIET met deze 4 basistactieken:
Vechten: in de tegenaanval gaan: “Het is jouw schuld, jij bent begonnen …”
Verdedigen: “Ik kan er niets aan doen, dat is niet waar, ik wist het niet…”
Vermijden: op voorhand de situatie vermijden (vroeg of laat sta je er echter weer voor).
Verstarren: niet reageren en hopen dat het wel voorbijgaat.
Bij vechten, verdedigen, vermijden of verstarren, verlies je uit het oog dat de kritiek in eerste instantie iets zegt over de ander: de ander vindt iets wat jij doet vervelend.

Wat kan je dan wel doen?

  1. Stel vragen tot je duidelijk begrepen hebt wat die ander van je wil: "Wat heb ik gedaan waar je zo boos over bent?" "Wat wil je anders?"
  2. Check (koppel terug) of je die ander goed begrepen hebt ("Als ik het goed begrijp ben je boos over het feit dat ik me niet aan ..... afspraak heb gehouden").
  3. Ga niet in discussie, verdediging of tegenaanval. Het gaat erom dat die ander ergens ontevreden over iets is en iets anders wil, niet of dit ‘waar’ of ‘eerlijk’ is.
  4. Ga alleen in op hetgeen de ander zegt: wat je werkelijk hoort en niet wat je denkt te horen of wat dit allemaal zou kunnen betekenen.
  5. Geef aan wat je met de vraag van de ander gaat doen. Als je vindt dat de ander gelijk heeft, zeg dat dan, misschien hoort daar ook een verontschuldiging bij. Als de ander je zinvolle/bruikbare kritiek geeft, bedank daar dan voor, bevestig opbouwende kritiek! Of ga onderhandelen over een tussenvorm die voor beiden acceptabel is. (bron: Jobat.be)


Geef hieronder uw reactie op dit nieuwsitem

Leave this one empty:
Naam:
Don't fill in data here:
Reactie:
Don't put anythin in here:

Steve Liu - woensdag 18 december 2019

(It's very urgent, please transfer this message to your CEO. Thanks) We are the domain registration and solution center in China. On Dec 16, 2019, we received an application from Kanghong Ltd requested "tvc" as their internet keyword and China (CN) domain names (tvc.cn, tvc.com.cn, tvc.net.cn, tvc.org.cn). But after checking it, we find this name conflict with your company name or trademark. In order to deal with this matter better, it's necessary to send this message to your company and confirm whether this company is your distributor or business partner in China? Best Regards *************************************** Steve Liu | Service & Operations Manager China Registry (Head Office) | 6012, Xingdi Building, No. 1698 Yishan Road, Shanghai 201103, China Tel: +86-02161918696 | Fax: +86-02161918697 | Mob: +86-13816428671 Email: steve@chinaregistry.net.cn Web: www.chinaregistry.net.cn ***************************************