Ik zoek een...

Actueel - Nieuws

Over oplossingen en hun problemen…

wo 12 mei 2010 - Jan Pompe

Problemen en oplossingen zijn rare dingen. Waarom? Omdat ze niet zonder elkaar kunnen en een doodshekel aan elkaar hebben. Als een oplossing in de buurt van een probleem komt 
krijgt het probleem al de zenuwen. O jee, ik word opgelost! En wie wil dat nou, opgelost worden? Iedereen wil toch blijven bestaan. Problemen mijden oplossingen als de pest. Ze verstoppen zich ervoor. Nou, dat schiet lekker op zeg als jij, mijn lezer en waarschijnlijk, net zoals ik ook een probleemgeval, iets wilt oplossen!! 

Wat te doen?? 
Eerst een simpel voorbeeld. Dan kunnen we wellicht ontdekken wat we later kunnen gebruiken om ingewikkelder situaties te begrijpen en beter het hoofd te bieden. Laten we een bekend probleem nemen namelijk dat je "boodschappen wilt gaan doen en geen geld hebt". Herkenbaar? Dan gaan we verder. 
Laten we beginnen met het probleem een naam te geven. Hem een beetje in het nauw te drijven. Daar doet het probleem al moeilijk over want als we hem een eigen naam geven voelt ie de bui al hangen. Waar een probleem een naam heeft is ie natuurlijk herkenbaar en wordt zijn plekje duidelijk en is ie snel te vinden voor een toevallig in de buurt hangende oplossing. Opgelost! Doet ie lastig over een probleem, naam geven. Als we het probleem bijvoorbeeld "lege portomonaie" noemen dan springt de oplossing er boven op. Ik ren naar boven en vraag mijn bovenbuurman een tientje te leen. Geld in de zak!! Probleem opgelost!!! Lekker boodschappen doen! Probleem weg!!! 

Alleen, ik merk, door de frons op je voorhoofd, dat je een ervaren probleemoplosser bent. Het probleem is niet weg, neen het is gegroeid! Hij heeft het oplossinkje opgevreten in plaats van andersom! Het lijkt potdomme wel een monster met zeven koppen. Heb ik hem een naam gegeven, is de oplossing er bovenop gesprongen om het probleem op te lossen, wordt het een nog groter probleem dan het al was. Buurman krijgt inmiddels al 50€ van me. Laten we deze groeiende draak maar even geen naam geven en met rust laten, dan is dat probleem voorlopig even veiliggesteld. 

Problemen oplossen is dus niet eenvoudig. Een probleem heeft doorgaans enorm veel aspecten. Net als elk mens vecht ook een probleem voor zijn leven en weet het precies hoe met oplossingen om te gaan. Het heeft immers al veel oplossingen weerstaan voordat jij, als trotse bezitter van het probleem, überhaupt merkt dat je er één hebt. Het probleem heeft zich al ontwikkeld tot een puberaal draakje als jij pas zover bent hem een naam te geven. Hij heeft dan al geleerd zich te ontdoen van veel loslopende oplossingen. 

Sterker nog, hij heeft alle oplossingen opgevreten in plaats van andersom!! En daar is ie groter en sterker van geworden! Zo kunnen kleine dagelijkse probleempjes uitgroeien tot monsters die ons in diepe putten werpen en ons doen snakken naar de tijd dat onze huidige financiële ramp nog bestond uit een “lege portomonaie”. Een probleem dat toen nog op te lossen was met het bij de buurman lenen van een tientje is na twee jaar oplossinkjes een groot schuldenprobleem geworden. Oei!! Daar gaat de bel, zou het de buurman zijn, of de deurwaarder?? Niet opendoen hoor!! 

Hallo!!! Wakker worden!!! Het was maar een voorbeeldje (althans dat hoop ik voor U). We hebben uit dit voorbeeld veel kunnen leren. Dat we goed moeten opletten wanneer we een probleem opmerken, voorzichtig moeten zijn hem een naam te geven en heel behoudend en nadenkend moeten zijn met een oplossing bij hem in de buurt te brengen. Als je niet goed oplet met je oplossinkjes worden je probleempjes monstrueus groot, op den duur. 

Bovenstaand proces van “problemen oplossen” is bij veel personen, teams en ook in veel organisaties te herkennen. Het is onder andere de taak van de coach, samen met de cliënt, het echte probleem te determineren alvorens aan de slag te gaan met oplossen!

Jan Pompe (1953) coacht individuen, teams en organisaties. Hij ontwikkelde het Common Sense Development Program dat gericht is op het systematisch ontwikkelen van gemeenschappelijk begrip.www.axismanagement.nl en www.thecommonsensecompany.nl  



Geef hieronder uw reactie op dit nieuwsitem

Leave this one empty:
Naam:
Don't fill in data here:
Reactie:
Don't put anythin in here:
Nog geen reacties geplaatst