Ik zoek een...

Actueel - Nieuws

Moeite met het werven van nieuwe cliënten? - Met dit 5-stappenplan lukt het je wel!

wo 25 apr 2018 - Fleur van den Horn

Acquisitie, het woord alleen al… de meeste professionals die we spreken maken er vaak geen tijd voor en meestal is de achterliggende reden dat ze het uitstellen, omdat ze het doodeng vinden. Het is ook nogal wat om nieuwe klanten te werven. En toch is het belangrijk, want hoe anders zorg jij dat je een bloeiende praktijk runt? Met deze 5 tips hopen we je te inspireren en handvatten te bieden in het succesvol werven van nieuwe cliënten voor jouw praktijk. Maar voordat we gaan beginnen, beginnen we bij de basis! Ben je er klaar voor?

Stap 1:  Jouw missie
Voordat je begint met acquisitie is het allerbelangrijkste om weer duidelijk op jouw netvlies te krijgen waarom jij doet wat je doet. Heb je daar überhaupt de laatste tijd bij stilgestaan?

Een goede missie motiveert en inspireert. En zet – nog mooier – aan tot actie. Ze roept reacties op zoals ‘hier wil ik bij horen’ en ‘dat vind ik ook’.

Gebruik hiervoor deze oefening:

  • Schrijf álles wat in je op komt met betrekking tot jouw onderneming. Zorg dat je kernwoorden, bijvoorbeeld op losse post-its, schrijft. Belangrijk: Het gaat hier om de waarom en niet om de hoe of wat. De hoe lossen we later wel op. Echt!
  • Vervolgens ga je alle woorden klusteren en prioriteren. De woorden, die volgens jou bij elkaar horen, doe je op een stapel.
  • Maak een selectie van de hoofdwoorden. Voel welke woorden het beste bij jou passen en kies er maximaal 5. Maak hiermee een zin, die jou aanspreekt.

Voorbeelden zijn;

  • Het leven van mensen verbeteren met zinvolle innovaties (IBM)
  • Mensen en organisaties helpen bij het verwezenlijken van hun doelen, dromen en ambities (Microsoft)
  • Samen in balans zijn voor meer levensgeluk (SAM)
  • Breng gezondheid door voeding naar zoveel mogelijke mensen (Danone)

Zo heb je jouw missie samengesteld. Dit is de zin / zijn de woorden die jou drijven en waarom je doet wat je doet. Het helpt je om een focus te hebben en voorkomt dat je doelloos dingen doet en in de stress schiet.

Op naar stap 2!

Stap 2. Definieer je ideale klant
Veel mensen zijn nu geneigd te zeggen dat dat iedereen is. Maar het feit is, je kan niet iedereen helpen. Ten eerste heb je daar (straks, na het doen van dit stappenplan) gewoonweg niet de tijd voor, maar je weet zelf dat een coachingstraject veel soepeler en succesvoller verloopt als jullie samen de welbekende klik ervaren.

Ga dus voor jezelf na (vanuit vorige ervaringen) wie jouw ideale klant is. Maak bijvoorbeeld een keuze tussen man of vrouw (wat niet uitsluit dat je de andere sexe ooit in jouw praktijk gaat zien, dit noemen we ‘bijvangst’).  

Is jouw ideale klant iemand die jong is of wat ouder? Door keuzes te maken ga je doelgerichter en efficiënter te werk, weet je hoe je de 'juiste taal' spreekt werk je meer vanuit een niche en dat geeft rust.

Stap 3:  Zoek verdieping
Met de keuze die je gemaakt hebt vanuit stap 2, kan je nu de verdieping ingaan.

Je weet wie jouw ideale klant is en nu wordt het belangrijk erachter te komen waar hij/zij zit. Welke bladen lezen ze, waar zitten ze online? Wat zijn haar/zijn pijnen en waar valt winst te behalen en nog belangrijker, hoe kan jij hierin helpen?  Wil je het echt goed doen, interview dan een groep mensen die voldoen aan de criteria van jouw ideale klant en stel hen alle vragen waar je een antwoord op wilt om jouw ideale klant echt te leren kennen.

Met deze oefening ga je je ideale klant nog verder uitdiepen en misschien zelfs bijstellen.

Stap 4:  Schakel je netwerk in!
Stel je richt je op de zakelijke markt en je hebt een bedrijf op het oog dat voldoet aan jouw ideale klant? Zoek het bedrijf op op Google of LinkedIn en kijk welke mensen uit jouw netwerk lijntjes hebben met dit bedrijf. Zodra je iemand hebt gevonden,  vraag je of deze persoon iets voor je kan betekenen, bijvoorbeeld in de vorm van een introductie. Het werkt zoveel makkelijker als het contact via via loopt…

En ook als je je richt op persoonlijke coaching, wat dacht je van familie, vrienden, (oud)collega’s, (voormalig)cliënten? Dit zijn allemaal jouw ambassadeurs.

Maak een lijst aan met al deze namen en verzamel de emailadressen en eventueel alvast de telefoonnummers hierbij en vraag of ze iets voor je kunnen en willen betekenen.

Stap 5:  Start je campagne
Nu ben je klaar voor de laatste stap, je gaat de acquisitie starten.

Zie de acquisitie als een campagne waarin je meerdere acties gaat ondernemen, want ga er vanuit dat je meerdere contactmomenten nodig gaat hebben. Goed ook om dit te weten, dit voorkomt teleurstellingen en frustraties.

Bedenk van tevoren hoe je jouw eerste campagne gaat aanpakken en wees niet bang om teveel contactmomenten in te lassen. Je hebt tenslotte iets te bieden dat van grote toegevoegde waarde is. Dus ga er voor!

Een voorbeeld campagne kan zijn;

  • 1e mailing:* Aankondiging van jouw webinar (vergeet niet jouw missie te vermelden en richt je in de communicatie naar je ideale klant). Begin hiermee ongeveer 3 weken van tevoren.
  • 2e mailing: Uitnodiging / aftellen naar jouw webinar
  • 3e mailing: Een reminder van de uitnodiging voor iedereen die nog niet heeft ingeschreven
  • 4e mailing: Bedankje nav jouw webinar en link naar meer informatie
  • 5e mailing: Interessant artikel of link

* Mailchimp is onze favoriet en een gratis tool waarmee je prachtige campagnes kunt maken tot 1000 emailadressen.

Heel veel succes en plezier gewenst en mocht het bovenstaande je om welke reden dan ook niet zelf lukken, kan je er natuurlijk altijd voor kiezen om een business coach of marketeer in de hand te nemen die je hierbij gaat helpen. Deze brengt je net even een niveau hoger en dat betaald zichzelf alweer snel terug.

2018. SAM. Fleur van den Horn. Fleur van den Horn is samen met Mirjam Paap medeoprichter van de eerste Nederlandstalige persoonlijke-ontwikkelingsapp SAM. SAM helpt mensen op alle belangrijke levensthema’s (gezondheid, financiën, familie & vrienden, relatie, werk & carrière en persoonlijke groei) in balans te komen en blijven. Gebruikers van de app ontvangen relevante tips, challenges en activiteiten, aangeboden door coaches en therapeuten in het hele land, die tevens binnen 1 klik het vangnet zijn. Een laagdrempelige manier van klantenwerving midden in je doelgroep. Meer informatie of aanmelden als professional op onze app? Email: info@samapp.nl of bekijk onze website: www.samapp.nl



Geef hieronder uw reactie op dit nieuwsitem

Leave this one empty:
Naam:
Don't fill in data here:
Reactie:
Don't put anythin in here:

Eveline - donderdag 26 april 2018

Praktisch stuk!