Ik zoek een...

Actueel - Nieuws

Hoe onderscheid jij je als professional van je 45.000 collega’s?

wo 23 mei 2018 - Fleur van den Horn

Het werk van een coach of therapeut is het mooiste werk wat er is. Je bent het ooit begonnen omdat je graag iets met mensen wilde doen en je waarschijnlijk een fascinatie had voor bijvoorbeeld persoonlijke groei, stress of gezondheidsklachten zoals depressie of een burn-out.  Misschien loopt jouw praktijk van een leien dakje en heb je genoeg cliënten. Veelal via het eigen netwerk en viavia weten ze jou te vinden. Het kan ook zijn dat je daar meer moeite mee hebt. Wat niet zo vreemd is met een collega-netwerk van ruim 45.000 professionals (waaronder 30.000 coaches en 15.000 therapeuten) in Nederland. 

Hoe zorg jij dat je gevonden wordt en onderscheidend bent?
Ik zie – als voormalig freelance online marketeer - veel coaches online actief en de 'pijn' / moeite die ze hebben om zichzelf te profileren om zo nieuwe cliënten te werven. Online marketing is ook gewoon een vak op zich en zonder enige kennis gaat hier onnodig veel tijd aan verloren…  tijd die je beter wil gaan gebruiken om mensen in jouw praktijk te helpen, toch? Graag deel ik in dit artikel wat praktische tips met je…

Tip 1: Wees selectief in de keuze van je online kanalen
In mijn blog van vorige maand deelde ik al de tip met je, dat het vooral heel belangrijk is focus te houden tot wie je je richt. Het is niet realistisch je te richten tot iedereen in Nederland. Maak een moodboard of schrijf op voor jezelf met wie je je leukste sessies tot nu toe hebt gehad en wat de overeenkomsten zijn. 

Maak een keuze uit 1 tot maximaal 2 social media kanalen die het beste passen bij jouw doelgroep en wordt daar ‘expert’ in.  Als jouw doelgroep vooral jongeren zijn, richt je dan op Instagram en wordt daar ervaren in, ga bijvoorbeeld werken met de Instagram stories. Op Youtube zijn meer dan genoeg video’s waar jij deze kennis kan opdoen om dit onder de  knie te krijgen.  Door deze focus hou je meer tijd over en kan je je echt gaan onderscheiden.

Tip 2: Maak gebruik van een content kalender
Nu je focus hebt wie jouw doelgroep is en welk online kanaal (of kanalen) je gaat inzetten, maak dan gebruik van een content kalender. Deze zijn overal te downloaden, maar ik heb deze content kalender gemaakt die je vrij mag gebruiken en aanpassen.Hierin staan alvast de (feest)dagen waar je op zou kunnen inhaken en vul deze dan aan met eigen content zoals tips, webinars, blogs en video. En je hoeft echt niet 3x per dag zichtbaar te zijn, ga voor kwaliteit boven kwantiteit, gebruikmakend van de volgende tip…

Tip 3: Post op de ideale tijdstippen
Er is gelukkig al heel veel onderzoek gedaan in Nederland, dus maak gebruik van de kennis die er al ligt. Zo is het ideale moment om op Facebook te posten rond de lunchpauze, althans dat zijn de ‘kijkers’. Zoek je interactie, dan is het beter je te richten op de avonduren.

Het ideale tijdstip op LinkedIn zal je waarschijnlijk niet verrassen, want LinkedIn gebruiken we vooral tijdens kantooruren. Pas ná kantoortijden worden echter de meeste reacties geplaatst en in het weekend kun je LinkedIn beter links laten liggen. Als het ook maar even kan, raad ik je dus aan om je post pas in te plannen op maandag.

Hier is een volledig schema met online kanalen en tijdstippen.

Tip 4: Doe het samen!
Ik heb het nu alleen nog over gehad wat je zelf kan gaan doen, maar waarom niet denken vanuit verbinding?

Of je het nu concurrenten of concullega’s noemt, we hebben er allemaal mee te maken, zodra we op zoek gaan naar klanten.  Welke invloed heeft dat op jouw marketing strategie en hoe kan je daarin jouw niche vinden? En bestaat concurrentie eigenlijk wel, of sta je samen sterker?

In deze gratis webinar die mijn compagnon en ik, in co-creatie met business coach Jennifer van Balkom organiseren, wordt dit onderwerp uitgebreid behandeld en leer je hoe je met je concurrentie om kan gaan en hoe je deze zelfs voor je kan laten werken.

Aanmelden kan via deze link: info@samapp.nl
Datum: dinsdag 26 juni vanaf 20:00 – ca. 21:30

We hopen dat deze tips je gaan helpen met jouw online zichtbaarheid. Succes!

2018. SAM. Fleur van den Horn. Fleur van den Horn is samen met Mirjam Paap medeoprichter van de app SAM. SAM helpt mensen op alle belangrijke levensthema’s (gezondheid, financiën, familie & vrienden, relatie, werk & carrière en persoonlijke groei) in balans te komen en blijven. In de SAM app staan tips, challenges en activiteiten, aangeboden door bij SAM aangesloten coaches en therapeuten uit het hele land. Meer informatie of aanmelden als professional op onze app? Email: info@samapp.nl of bekijk onze website: www.samapp.nl



Geef hieronder uw reactie op dit nieuwsitem

Leave this one empty:
Naam:
Don't fill in data here:
Reactie:
Don't put anythin in here:
Nog geen reacties geplaatst