Ik zoek een...

Actueel - Nieuws

Hoogopgeleide coach komt niet rond van eigen praktijk

di 29 nov 2011

Coaches zijn hoogopgeleid, voor het merendeel vrouw en komen niet rond van hun inkomsten als coach. Dat komt naar voren uit de enquête die het Tijdschrift voor Coaching eind september verspreidde onder ruim 24.000 nieuwsbrieflezers. Meer dan 2200 mensen namen de moeite de enquête in te vullen, waarvoor hartelijk dank.

Het TvC lezersonderzoek wijst uit dat de respondenten voor 35% uit mannen en voor 65% uit vrouwen bestaan. Vrijwel allen (98%) zijn hooggeschoold (HBO of universiteit) en 75% van hen is tussen de 40 en 60 jaar oud.

Bijna 50% van de coaches is werkzaam in de Randstad; een iets hogere verhouding dan het aantal inwoners in deze regio ten opzichte van het inwonersaantal van Nederland (verhouding: 43%). Noord-Holland telt de meeste coaches. In de dunst bevolkte provincies Zeeland en Flevoland zijn de minste coaches werkzaam.

Ongeveer de helft van de respondenten werkt als zzp’er. Velen van hen werken daarnaast gedeeltelijk in loondienst. Voorzichtig wordt aangenomen dat het coachen niet voor iedereen een vetpot oplevert (zie ook: Schats, I (2011). 40.000 coaches in Nederland…tijd voor een shake-out? In: Tijdschrift voor Coaching, 2011-2, pp. 30-33).

Een kwart van de respondenten werkt in de persoonlijke en zakelijke dienstverlening, 19% is werkzaam in het onderwijs, 18% in de gezondheidszorg en 15% bij de semi-overheid. 45% van de coaches is werkzaam in een organisatie met 0-10 medewerkers en 28% is werkzaam in een organisatie met meer dan 500 medewerkers.

De geënquêteerden richten zich voornamelijk op vakbladen, boeken en websites om informatie te vergaren om hun vak goed te kunnen uitoefenen. 20% van de ondervraagden vindt een beroepsvereniging een belangrijke informatiebron.

De sociale media worden voornamelijk gebruikt om te netwerken (LinkedIn) en op de hoogte te blijven van ontwikkelingen en trends binnen het vakgebied. Twitter wordt nog nauwelijks gebruikt voor zakelijke doeleinden; mogelijk hangt dit samen met de leeftijd van de respondenten die door de bomen (‘ik heb vanochtend een boterham met hagelslag gegeten’ en ‘wie gaat er vanavond mee een biertje drinken?’) soms de mogelijkheden van het ‘Twitterbos’ nog niet hebben gezien.



Geef hieronder uw reactie op dit nieuwsitem

Leave this one empty:
Naam:
Don't fill in data here:
Reactie:
Don't put anythin in here:
CAPTCHA Image
Neem de code over:

Merlijn Heemskerk-Kooyker - vrijdag 2 december 2011

Bij het lezen van de laaste alinea dacht Ik gelijk aan Fiona en haar Twitter Werkt! Kopen, lezen en doen! Daarna las ik haar reactie. Hierbij sluit ik mij geheel en van harte bij haar aan. Bedankt voor je adviezen Fiona! Groet Merlijn www.orangeconnection.nl

Jacqueline van veen - woensdag 30 november 2011

De overheid zou iedereen een gratis loopbaan traject moeten aanbieden, als iemand daar behoefte aan heeft. zodat een leven lang leren ondersteunt wordt.Dit is in België al heel gewoon.

Fiona Stoop - dinsdag 29 november 2011

Als coach en auteur van het boek Twitter Werkt kan ik uit de eerste hand vertellen Twitter je echt klanten kan opleveren als je Twitter goed gebruikt en veel meer is dan gesprekken over koffie en het weer. Het is naar mijn mening echt jammer dat zoveel mensen (niet alleen coaches) weerstand voelen tegen zakelijk Twitter gebruik. Zeker de collega's die nog wel wat klanten kunnen gebruiken wil ik hierbij nog eens oproepen en uitdagen om toch Twitter te gaan verkennen. Het is in het begin inderdaad niet leuk, je vraagt je af waar je het voor doet. Maar na een tijdje begin je het te snappen, volg je wat interessante mensen, lees je inspirerende artikelen en komen er wellicht zelfs klanten uit voort! Ik werk nu een paar jaar met Twitter en ik blijf me verbazen over de kracht van het communiceren in het 'nu'! Twijfel niet, ga op ontdekkingstocht, je hebt niks te verliezen! Groet Fiona www.pintapeople.com